Så grymt! - Videon var verkligen värd att se, fler videologgar...!
....and so it has begun !!
Kollaps
X
-
Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.
Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare. -
Imponerande och snyggt bygge blir så spännande att se med fisk iKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Trevligt med video, blir väldigt tydligt och pedagogiskt med Kurt-Olsson-skisser å grejer
Grymt bra jobb du gör!Kommentar
-
Skitskön trådKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
-
-
Jättefint! Mycket bra arbete!Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.DarwinKommentar
-
Tack så hjärtligt ska ni ha !
I måndags (13/3) testkörde jag dropplattan och sumpen, gjorde lite videos.
Ska bara se över det och klippa ihop det så kommer det snart ut ett litet klipp på det.Kommentar
-
Så här kommer du några bilder och ett litet videoklipp på sump och dropp platta !
Först några bilder:
Limningarna och skarvarna är gjorda med Acrifix 116.
Till en början gick jag helt "bananas" med mängden hål.
Men tog mitt förnuft till fånga och backade lite, som ni ser i nästa bild.
Plexi upplever jag som svårare att få allt riktigt rakt när man gör det för hand, jämfört t.e.x trä och metall. Men det får du duga så här !
Och videon då ! :-)
Som tidigare så får ni ursäkta den taskiga kvalitén !
Klippet är gjort med mobilen. Särskilt dom första minutrarna är aningen oskarpa.
Se till att ni ser den i HD!
Kommentar
-
Inspirerande och seriös film som vanligt Det ser bra ut. Jag ser att du har sänkt gaveln lite efter droppplattan så att vattnet kan smita den vägen om hålen sätter igen. Ett alternativ är att borra ett eller flera större hål i plattan och limma en rör stump i hålet som sticker upp ca 10-15 mm. Om de små hålen sätter igen av alger så stiger nivån och vattnet rinner ner i de större hålen till pimpstenen. Det kommer nog inte behövas i ditt fall.Kommentar
-
Inspirerande och seriös film som vanligt Det ser bra ut. Jag ser att du har sänkt gaveln lite efter droppplattan så att vattnet kan smita den vägen om hålen sätter igen. Ett alternativ är att borra ett eller flera större hål i plattan och limma en rör stump i hålet som sticker upp ca 10-15 mm. Om de små hålen sätter igen av alger så stiger nivån och vattnet rinner ner i de större hålen till pimpstenen. Det kommer nog inte behövas i ditt fall.
Idén med röret är faktiskt inte alls dumt.
Ska kolla lite på hur man skulle kunna få till det på ett snyggt sätt.Kommentar
-
Kanonfin film! Droppplattor är grejen! Men du får inte måla om guldkaret! Det är ju min favorit!
Jag har varit sugen på att bygga dropplatta själv, fast jag vill ha ett högre fall helst, gärna 50 cm mellan platta och vattenyta så att det verkligen regnar ner. Problemet blir nog ljudnivån...Kommentar
-
Kanon! Kan tänka mig att det uppskattas oerhört av alla ciklid.se-besökare. Era projekt samt filmer är rena rama guldkornen.Kommentar
-
-
Kanonfin film! Droppplattor är grejen! Men du får inte måla om guldkaret! Det är ju min favorit!
Jag har varit sugen på att bygga dropplatta själv, fast jag vill ha ett högre fall helst, gärna 50 cm mellan platta och vattenyta så att det verkligen regnar ner. Problemet blir nog ljudnivån...
Angående droppfilter så är det ju tänkt att man ska ha filtermedia under dropplattan, som går från botten och hela vägen upp. Filtermedia kommer ju plocka upp vattnet så det strilar ner långsammare. Så jag tror inte det låter så särskilt mycket mer om du har 50cm mot dom 20:ish jag har. Visst lite ljud blir det nog med den höjden, men inte så mycket som man kan tro. Har sett en del sumpar med wet/dry funktion som varit i det närmsta ljudlösa 2.5-3m bort trotts att dom stått helt öppet.Kommentar
Kommentar