Har haft en hörnmodul B, Back to Nature. Den satt i mitt största kar för några år sedan. Sen har den legat. Det fina med moduler är ju att vissa av dem kan bli två. Hörnmodul B är ca 80 cm lång/hög. Så jag har nu ett tomt kar som är 40 cm högt och 58x60 i botten. Med en enkel fogsvans så blev det två hörnmoduler. Bilderna är bara illustrativa. Kommer kanske mer senare i höst när jag vet vad det ska bli av karet
Modulmodulation...
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Ja sådant här kan bli riktigt schysst! Den med den spetsiga änden är ju klockren annars att sätta upp och ner mot hur du satt den en bit ovanför akvariets botten så blir den ett schysst klipputsprång som sticker ut från bakrutan. Man kan få riktigt bra djup i akvariet på det viset. -
Såhär blev det i ett första skede. Pumpen ska bort, eller in i högra modulen, beror på vad jag ska ha där i. Kanske plockar ut björkgrenarna och gör det till en sten/klippbiotop för något smått. Eller i med växter och behålla grenarna. Blev en schysst skreva mot bakrutan. Modulerna stal väl nästan en tredjedel av volym och yta, så bottenyta framför modulerna är nu ca 35/40x60 cm, så det blir inte mycket fisk där. Några förslag?
Kommentar
-
Gillar björken med bark, det skulle vara smaskigt för malar. Men jag tänker mest västafrika. Då behöver du lite växter, de floderna är växtrikare än de floder man ser i norra SA i alla fall generellt.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Ja, jag har sneglat ditåt- Congochromis dimidiatus https://www.ciklid.org/artregister/art.php?ID=2126 t.ex. Finns på Imazo nu tror jag. Andra sidan av björken till höger är heltäckt med alger. Ska vända den. Men jag bara lattjar lite nu.Kommentar
-
Jag skulle luta björken bakifrån och fram mot rutan det ger lite mer djup. Men det är snyggt som det ärKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Först av allt: häftigt akvarium!
Fråga: Hur är det med färskt trä i akvarium, finns det några faror?Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.
Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.Kommentar
-
Den vänstra, som ock¨å är en björk står mot rytan. Den högra ställde jag så för att dölja linjen mellan modul och glas lite i blickfånget. Detta är bara ett provisorium.Kommentar
-
Annars ska man väl vara försiktig med visssa färska som ger ifrån sig syror och kåda och kanske annat. Gran ska man väl undvika. helt tror jag. Lövträd är väl bäst. Al, Asp och så.Kommentar
-
Barrträd innehåller terpentin och ett färsk gren av det kan lätt ta död på all fisk. En gren som legat länge länge under vatten fungerar dock. Lövträd som Pabbe säger är så gott som alltid ok, jag kör en del med ek och tunna grenar av björk. Det fungerar. Jag brukar inte vänta så länge, men kan man låta de ligga i blöt och hälla av vatten ibland är det väldigt bra.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Det här ser ut att kunna bli riktigt trevligt! Inredning är knepigt alltså, man får testa olika grenar/stenar/pinnar/växter tills man hittar någon utformning som man känner "sitter där". Det svåra är att inse när det är dags att sluta pillaKommentar
-
Kommentar
-
Oj vad fint det blev Som en hemlig plats längs en bergskant . Jag gillar hur sprickan mellan bergsbitarna känns som att den är djup.Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.
Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar