Vilka arter är dessa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    Vilka arter är dessa?

    Jag kollade igenom en sajt på nätet då dessa firrar kom upp. Jag vet inte vad det är för några, så om någon vet så får ni gärna informera mig om kunskap som jag ej tagit till mig än.

  • Jonne
    Användare
    • April 2003
    • 120

    #2
    Det ser ut som bla: Djävulsciklid (Amphilophus citrinellus), Guldsöm (Aequidens rivulatus), Siijica, Heros severus ?. Här är någon av sorterna. Kan tyvärr inte alla. Känner igen en del men det kommer väl.
    www.discusklubben.se

    Kommentar

    • VäxaLätt
      Användare
      • August 2003
      • 75

      #3
      Bild 3 och 5 räknat uppifrån vänster äe vad jag tror Cryptoheros septemfasciatus hane även kallad Cutters ciklid. Hade ett par av dessa för ett år sedan och den hanen såg mycket lik ut som den på bilden.
      KAn inte den som är orange vara en Red Devil ?
      Mvh Erik
      http://www.umea.akvarieforening.se

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

        #4
        Bild 1&2 är en vieja-art, det är svårt att se skillnad på dem.
        Bild 3 är en fullvuxen härlig Sajica-hane.
        Bild 4 är en geophagus brasilienses AKA Brasiliansk jordätare.
        Bild 5 ingen aning
        Bild 6 Vieja Argentea
        Bild 7&8 Red Devil
        Bild 9 Tilapia?
        Bild 10 Vieja?
        Bild 11 A. Rivulatus
        Bild 12&13 Barred Midas, det är för övrigt cichlids-scene barred midas "the monster" som kom 2:a i årets ACA-tävling (american cichlid assosciation), mer bilder på detta monster finns här: http://www.cichlidscene.com/img/stri...as2/index.html
        Bild 14 Hantelciklid, någon av alla arter som finns, troligen den som kallas red shoulder.

        Alla bilder är från årets ACA-tävling så det borde finnas referenser till dem någonstans.
        fish r friend

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av orm

          Bild 1&2 är en vieja-art, det är svårt att se skillnad på dem.
          Vieja bifasciatus. En av mina nya favoriter faktiskt.

          citat:Ursprungligen skickat av orm

          Bild 7&8 Red Devil
          Nej det där är en citrinellumciklid, Amphilophus citrinellus. Det är Amphilophus labiatus som kallas för "Red Devil" och den ser inte riktigt ut så där, den har bl.a lite spetsigare mun och huvud.

          citat:Ursprungligen skickat av orm

          Bild 10 Vieja?
          Den där var knepig... Jag sitter och kikar i min Aqualog-bok och min gissning är att det där är en Vieja cf. guttulatum... men jag törs inte säga säkert.

          Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

            #6
            rd/midas whatever :-P

            tyckte iofs att den hadde spetsigare mun än citrinellum i samma storlek. så jag framhåller nog att det är rd. nu kan det lika gärna vara en rd x midas ... det kan ju inte vi se med blotta ögat. speciellt inte du som inte kunde se om din egen var rd/midas eller ens vilket kön det var *retas*

            bifasciatus, i second that. det finns så många vackra vieja-arter, jag vill ha ett helt gäng.

            FI: tänk dig dagen när det finns en motsvarighet till ACA convention i sverige.
            fish r friend

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

              #7
              orm: Appropå det där med midas/rd så läste jag om samma bilder på ett annat ställe där Chris från The Cichlid Scene hade skrivit, det var därför jag var så säker på min sak...
              Lite fusk kanske.

              "FI: tänk dig dagen när det finns en motsvarighet till ACA convention i sverige."

              Jepp, det skulle vara rena drömmen. =) Speciellt om det ordnades så att det var jämnt fördelat med arter från olika värdsdelar så att det inte bara var diskus och afrikanska ciklider som visades upp.

              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #8
                Tackar för de snabba svaren...

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • January 2003
                  • 2437

                  #9
                  FI: aha aja då får ja böja mig för övermakten då... Citrinellum it is.

                  ja åsså för att undvika mer förvirring:

                  citatet ser ut som bla: Djävulsciklid (Amphilophus citrinellus),
                  Red Devil / Djävulsciklid / röd djävul = Amphilopus labiatum.

                  Såg att FI redan skrivit det men jag förtydligar, midas/rd har det svårt nog redan som det är
                  fish r friend

                  Kommentar

                  Arbetssätt...