Hjälp om lämplig dvärgciklid önskas till 180 L.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AKH
    Användare
    • September 2016
    • 34

Hjälp om lämplig dvärgciklid önskas till 180 L.

Hej!

Jag behöver verkligen hjälp att välja rätt ciklidart till mitt 180 L sällskapsakvarium.

Har superdålig erfarenhet av Palettciklider som var så otroligt elaka och agressiva och huserade nåt grym JÄ***GT i akvariet.

Tappade helt lusten i och med detta. Nu efter ca 2 år har jag börjat komma på andra tankar... Vill försöka göra mitt akvarium mer intressant och då är ju ciklider bästa kandidaten.

Har läst mycket nu om olika dvärgciklider och känner väl att informationen om arterna varierar väldigt mycket, alltså hur de är temperament mässigt. Men självklart, de är väl individer och beteendet kan väl variera.

Finns det inga dvärgciklider som trots lekbeteende osv är utpräglat snälla??

Har sneglat lite på Boliviansk fjärilsciklid, den verkar ju vara både tålig och snäll, stämmer det??

Min övriga besättning är ett gäng pansarmalar, Kuhliålar, lugna tetror Amanoräkor och Körsbärsräkor.

AA, kom GÄRNA med tips och råd, behöver feedback från Er som har erfarenhet!

Må väl hälsningar Anna.
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

Välkommen till forumet!

Har du tittat på Apistogramma?
    Fjärilsciklid är trevlig också; mikrogeophagus Ramirezi

Kommentar

• AKH
      Användare
      • September 2016
      • 34

Hej och tack för välkomnandet!

Jag har nog kollat in samtliga... Lilla fjärilen har jag lixom strukit pga. att man läser att de är så väldigt kortlivade. Känns trist att ha en så fin fisk som "snart" ska dö. Apistogrammorna har jag även kollat in och hittat bla. Borellin som låter intressant. Jag har tyvärr ingen erfarenhet om haremsfiskar så jag vet lixom inte hur man ska göra, alltså hur många i akvariet, hur hantera ev. mobbningsoffer mm.

En sak är säker, vill inte uppleva 180L skräckfilm igen! HAHA, fyy....

Kommentar

• Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

Att fjärilen ska vara kortlivad tror jag är en gammal "sanning". Däremot är dom känsliga så bra vatten är nog knepet för att dom inte ska bli kortlivade

Du har så pass stort (i det här sammanhanget) akvarium att det bör inte vara några problem med mobboffer. Försök att få tag på en hane och två honor till Borellin (kan vara svårt om inte butiken har överskott på honor).

Kommentar

• AKH
          Användare
          • September 2016
          • 34

okok... Eftersom jag i dagarna bytt bottensubstrat och därmed slagit ut en stor del av bakterierna så är jag försiktig med lite ömtåligare arter... Har förvisso det gamla inkörda filtret men iaf... Skulle gärna handla in fisken om typ ngn vecka...

Men hur funkar det i regel med sånna här "harems arter", hur många ska man ha av varje på en bottenyta 100 X 40?

Den bolivianska fjärilen då, den är parbildande men man kan, enligt andra trådar, ha flera par på den ytan... Erfarenheter om den?

Kommentar

• ICC
            Användare
            • May 2006
            • 243

Hej!
            Välkommen hit, och hoppas det fungerar bättre för dig denna gång.

Jag har haft 6st Boliviansk Fjärilsciklid i ett 150 liters. Det fungerade utmärkt. Lite bröstmätningar då och då givetvis men aldrig mer än så. De lekte dock aldrig. Det var nog på gränsen för liten yta till så många vad gäller lek. De para ut och lekte senare flera gånger i ett 540L. Så absolut är det ett bra val om du gillar den fisken.
            Ett annat tips och alternativ kan vara kurvcikliden, och då helst Dorsigeran. Riktigt vacker när den är på bra humör. Ungefär som Fjärilscikliden i temperament.
            Och sen ett gäng vit-tipstetror (koppartetra) på det...så har du fina invånare.

Kommentar

• AKH
              Användare
              • September 2016
              • 34

Hej o återigen, tack för välkomnandet

Låter intressant med Bolivianska fjärilarna, kan faktiskt vara ngt för mig! Vad jag förstår så köper man en liten grupp av dessa fiskar, eftersom de är omöjliga att könsbestämma samt att de själva ska para ihop sig. Men säg att par uppstår, va händer med de resterande som kanske inte bildar par?? Alltså, lever dom vidare själva o allt är fortfarande frid o fröjd??

Ang Dorsigeran så undrar jag vad svårighetsgrad 3 innebär... På Zoopet uppger de den svårighetsgraden men ingen vidare förklaring till varför...

Kommentar

• ICC
                Användare
                • May 2006
                • 243

Om det bildas ett par av Bol.Fjärilarna och de leker så kommer de att försvara sitt revir. Paret kommer att jaga iväg andra individer, men inte mer än så. Dock kan en väldigt lågrankad Fjäril mobbas till döds, det är sånt som händer.
                Men plocka dock inte bort de fjärilarna som inte parat ut. De gör sin nytta, dvs trigga det etablerade paret att vilja försvara och leka.
                Angående Leatacara Dorsigeran vet jag inte vad som menas med svårighetsgrad 3. I mitt tycke är det en väldigt enkel fisk som passar ypperligt i ett sällskapsakvarium. Får dom bara välfiltrerat vatten, växter och några gömställen så har du en lite mystisk fisk som glider runt och är vacker.

Kommentar

• AKH
                  Användare
                  • September 2016
                  • 34

Hej ! Så himla roligt med visat intresse samt välkomnanden!!!! Man tackar och bockar ödmjukast, känns väldigt trevligt och roligt att vara här

Tänkte lägga ut en bild så kanske Ni får en uppfattning om akvariet...
                  Klicka på bilden för större version

Namn: 20160906_151634.jpg
Visningar: 1
Storlek: 279,1 KB
ID: 694469

Kommentar

• AKH
                    Användare
                    • September 2016
                    • 34

Okej... Mina tankar just nu....

Valet står nu mellan B.fjäril, Dorsigeran och A. Borelli..... SVÅRT, men samtidigt ett ganska trevligt dilemma... fortsätt gärna komma med andra förslag samt PR för de fiskarna jag nämnde

MVH Anna

Kommentar

• Erik Österlund
                      Användare
                      • January 2005
                      • 3788

Jättefint akvarium!

Angående fiskvalet har jag inte så mycket att bidra med tyvärr, jag har inte själv haft någon av arterna.

Kommentar

• AKH
                        Användare
                        • September 2016
                        • 34

Hej, TACK!!

Jag är själv väldigt nöjd med akvariet. Jag gillar växtlighet, frid o fröjd Nästa steg blir väl high tech Om inte gubben hinner få tuppjuck, haha, mkt akvarium nu dessutom mitt lilla nystartade nano 30L med körsbärsräkor ....

Kommentar

• ICC
                          Användare
                          • May 2006
                          • 243

Väldigt fint akvarium. Vackert när växterna är så gröna och ser ut att va fulla av liv.
                          Ett tips som slog mig när jag såg ditt akvarium var att det hade passat superfint med ett par eller 2 par av Honungsgurami. Hanen är super fin, dock ej ciklid eller ens från Sydamerika.

Kommentar

• AKH
                            Användare
                            • September 2016
                            • 34

Tack!!

Jag kör PMDD och jag har valt lättskötta växter men i ärlighetens namn, så byter jag ut en växt om den börjar solka, och det händer ibland... Snyggt ska det vara tycker jag Använder även bra lysrör som är till för både dagsljus/färg/växtlighet.

Ang. dvärgguramisarna så har jag faktiskt sneglat på dem. Men jag är tveksam om det blir för tufft för dem om jag har ett litet stim ciklider. Dessutom vill jag kunna åka bort typ 2 veckor utan vattenbyte och inte hitta döda fiskar när jag kommer hem. Småguramisarna lär vara väldigt känsliga för just vattenbyten, eller rättare sagt avsaknad av vattenbyten även om det bara skulle hända nån gång...

Kommentar

• AKH
                              Användare
                              • September 2016
                              • 34

Jag är nu mer inne på A.Borelli.

Detta pga givetvis att de anses som snälla och passande för ett sällskapsakvarium samt att de är väldigt behändiga storleksmässigt. Jag hade gärna helst velat ha Bolivianerna men jag tycker de blir ngt lite för stora. Eftersom jag ska ska skaffa mig en grupp, ca 5-6 fiskar så blir det lite stort totalt sett tycker jag.

Jag vill ju dessutom ha pansarmalarna typ 6-8 st, räkorna typ 20st och i alla fall 2 hyfsat stora stim av några fina tetror.

Kommentar

Arbetssätt...