Som någon av er kommer ihåg (från tidigare inlägg)...efter 35 år med Malawi blev det ifjol dax för CA. Det blev en riktig nytändning. Jag har idag en 1600 liters burk med följande arter.
Cincelichthys pearsei 2+2
Maskaheros argenteus 2+1
Maskaheros regani 2+1
Herichthys carpintis 1+1
Paraneetroplus bifasciatus 2+2
Paraneetroplus maculicauda 2+2
Paraneetroplus synspilus 2+4
7 arter är kanske ett-tre par för mycket...eller? Argentusen ligger väl lite risigt till då jag tycker den är lite tråkig...Reganin verkar vara något mjukare så den kanske också får svårt att hävda sig vad tiden lider. Fiskarna är idag 12-16 cm. Totalt 27 fiskar. Tanken är förstås att rensa överflöds fiskar så fort paren börjar finna varandra....Men hittills händer absolut ingenting...Varken par som finner varandra eller agresivitet. Jag har hört att "får många" fiskar dämpar aggressiviteten alternativt gör fisken "butikstrött"....
Så till mina frågor till er med erfarenhet?
För att ha en lättarbetad burk så har jag fyra "mega stora" konstgjorda stenar som delar upp burken.
Utöver det har jag några mindre mjuka stenar där ev. rom kan läggas. Sedan har jag ljus sand.
Vad är optimal inredning för fiskars trivsel?
Vad är optimalt antal par i 1600 liter utifrån de arter jag har?
Vad är optimal temperatur (har idag 23) för lek och fiskars trivsel?
Temperaturen påverkar aggressiviteten hos Malawi är det samma med CA?
Bör man salta vattnet om alla fiskar mår toppen?
Tacksam för andra goda råd som påverkar trivsel och lek och färg!
Cincelichthys pearsei 2+2
Maskaheros argenteus 2+1
Maskaheros regani 2+1
Herichthys carpintis 1+1
Paraneetroplus bifasciatus 2+2
Paraneetroplus maculicauda 2+2
Paraneetroplus synspilus 2+4
7 arter är kanske ett-tre par för mycket...eller? Argentusen ligger väl lite risigt till då jag tycker den är lite tråkig...Reganin verkar vara något mjukare så den kanske också får svårt att hävda sig vad tiden lider. Fiskarna är idag 12-16 cm. Totalt 27 fiskar. Tanken är förstås att rensa överflöds fiskar så fort paren börjar finna varandra....Men hittills händer absolut ingenting...Varken par som finner varandra eller agresivitet. Jag har hört att "får många" fiskar dämpar aggressiviteten alternativt gör fisken "butikstrött"....
Så till mina frågor till er med erfarenhet?
För att ha en lättarbetad burk så har jag fyra "mega stora" konstgjorda stenar som delar upp burken.
Utöver det har jag några mindre mjuka stenar där ev. rom kan läggas. Sedan har jag ljus sand.
Vad är optimal inredning för fiskars trivsel?
Vad är optimalt antal par i 1600 liter utifrån de arter jag har?
Vad är optimal temperatur (har idag 23) för lek och fiskars trivsel?
Temperaturen påverkar aggressiviteten hos Malawi är det samma med CA?
Bör man salta vattnet om alla fiskar mår toppen?
Tacksam för andra goda råd som påverkar trivsel och lek och färg!
Kommentar