Nu har samma par Geophagus surinamensis lekt för fjärde gången. Två dagar har honan ruvat. Efter första leken blev jag inte förvånad när munnen var tom efter tre dagar. Mer regel än undantag. Andra leken - då hade hon gått tio dagar, såg ut att vilja släppa ut yngel och jag tog upp henne. Hon spottade i håv och hink. Dock var jag lite förvånad då en stor del av ynglen ännu var med gulesäck kvar. La över dem i ett litet kar, med cirkulation. Dock överlevde inga mer än några dagar. Tredje leken - jag lät henne gå kvar med tanken att hon skulle släppa ut fullgångna yngel. Fadern fanns hela tiden närvarande och bevakade reviret. Nästan 14 dagar och jag kunde en dag se att det rörde sig i munnen och hon hade tjockt där. Kom hem en dag - inga yngel i mun eller kar. Fadern verkar inte dela sysslan att munruva yngel här.
Så nu vet jag inte vilken strategi jag ska välja. Hon har väldigt mycket ägg som det ser ut. Antingen tänker jag ta henne nu och flytta över till ett förberett kar och hoppas hon inte spottar ägg i håven. Eller vänta ett par veckor. Det brukar anges att denna art är larvofil munruvare, men mina har en ovofil metod och tar genast upp äggen vid lek. Har haft andra Geophagus där jag sett att de inte alltid är konsekventa där, men dessa har haft det ovofila vid varje lek.
Någon som har tips och råd?
Så nu vet jag inte vilken strategi jag ska välja. Hon har väldigt mycket ägg som det ser ut. Antingen tänker jag ta henne nu och flytta över till ett förberett kar och hoppas hon inte spottar ägg i håven. Eller vänta ett par veckor. Det brukar anges att denna art är larvofil munruvare, men mina har en ovofil metod och tar genast upp äggen vid lek. Har haft andra Geophagus där jag sett att de inte alltid är konsekventa där, men dessa har haft det ovofila vid varje lek.
Någon som har tips och råd?