Stora fiskar...Hjääälp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sticc
    Användare
    • February 2003
    • 60

    Stora fiskar...Hjääälp!!

    Hej!
    Jag har precis köpt ett 375l kar inkl fiskar.
    Det innehöll 1st Paroonhaj(ca30cm),3st oscarciklider(ca20cm),3st Pirayor"Pacun"(veg,ca 30cm)och 1st mal ca30cm.
    Tanken med mitt nya kar var att ha malawiciklider och inte dessa stora fiskar,dessutom så är karet för litet för dom...
    Nu till problemet,hur gör man för att bli av med dom??
    Betingar dom nått värde?Kanske finns någon som har tips i ämnet,isåfall hör gärna av er!


    Mvh Sticc!
    720 Malawi
    220 yngel
    2x60 spottkar
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

    #2
    Om du har gott om tid så kan du nog få lite pengar för dem genom att lägga ut annonser på olika "akvariesidor" på nätet. Det rör sig dock inte om mycket pengar och troligen en hel del jobb.

    Om jag vore du så hade jag tagit dem till en butik och bytt dem mot en burk mat eller kanske någon malawiciklid. Sånt brukar butikerna gå med på.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • walle_1
      Användare
      • February 2003
      • 708

      #3
      Sälj allt utom oscars, försök få ut ett par av dom och sälj den tredje senare. Jag lovar att du kommer att få ut mycket glädje av dessa firrar. Väldigt tama och fina och mycket intressantare än nå fjösiga malawis. Dessutom så är oscars smarta och känner igen sin ägare och hoppar glatt efter sin mat. Jag rekommenderar verkligen att spara dom.

      Får du dom dessutom att leka så kommer du att få se ett riktigt skådespel, föräldrarna skyddar sin små och sköter om dom. Malawi verkar ju skämmas för sin avkomma och gömmer den i munnen, medan amerkanska ciklider stolt visar upp den och skyr inga medel för att skydda sina yngel.



      MVH Martin

      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

      Kommentar

      • GoSatta
        Användare
        • February 2003
        • 1686

        #4
        hahaha man kan ju inte göra mycket mer en att hålla med =)
        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
        http://www.gosatta.org

        Kommentar

        • Ola
          Användare
          • August 2002
          • 1232

          #5
          Håller helt klart med Walle_1!
          Försök få ut ett par av Oscarna!
          ola lindeberg

          Kommentar

          • VäxaLätt
            Användare
            • August 2003
            • 75

            #6
            Malen betingar nog ett ganska juste värde om det är en harneskmal... Min bror fick 800:- för sin 35 cm Gibbiceps.
            Paronen är alt som oftast svår attt bli av med, medan oscar är trevliga men något buffliga(stökiga) fiskar.
            Mvh Erik
            http://www.umea.akvarieforening.se

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

              #7
              När det gäller oscars eller påfågelciklider så tycker jag själv att det är roligast om man har fött upp dem från att de är små. Små påfåglar är tveklöst de roligaste ungfiskarna man kan ha, åtminstone enligt mig, de finns nog inga matgladare och spralligare fiskar än små påfåglar, de är dessutom jätteenkla att få tama om man börjar då de är små. Mina senaste påfåglar lyckades jag få totalt handtama(kunde klappa och stryka dem längs sidorna med fingrarna) vid en storlek på 12cm, jag hade dem från att de var 3cm och började redan från första början att handmata dem och hela tiden hålla kvar en hand i karet under tiden att de åt, till slut så hade de totalt tappat respekten för mina händer.

              Från 20 cm och uppåt så kan de däremot bli lite sega av sig och det är tråkigt i så fall att börja med 20cm stora påfåglar eftersom man inte hinner se deras härliga och spralliga ungfiskbeteende. Men det är ju fortfarande otroligt vackra och majestätiska fiskar så det råder inga tvivel om att man ändå får ut mycket glädje av dem, speciellt om man får ut ett lekpar av dem. Att se en amerikansk ciklid vårda sina yngel är en av de roligaste sakerna med hela akvariehobbyn som jag ser det. =)

              Appropå att bli iväg med fiskarna så brukar de flesta större akvariebutikerna ta emot fiskarna om de har plats för dem, däremot så ska man inte räkna med att få så mycket pengar för dem, stora fiskar är inte så lätta att sälja så butikerna brukar inte ge en några astronomiska summor för dem direkt.

              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              Arbetssätt...