Förslag på föredrag till Ciklidstämman 2004

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Förslag på föredrag till Ciklidstämman 2004

HEj

Stockholms Ciklidklubb ska tillsammans med Naturhistoriska Riksmuseet anordna Ciklidstämman 2004. Jag tänkte starta en "brainstormingtråd" om vilken sorts föredrag ni vill ha. "Sydamerika", "Malawi" osv. behöver ni inte skriva eftersom bredden kommer att uppräthållas. Skriv istället "nyheter från A", "artbildning i B", "beteenden hos C", "odling av D", "byggande av E", "debatt om F" etc. Gärna utförligt så att vi kan använda det i våra prioriteringar. Det går även bra att mejla mig på ola.svensson@ciklid.se

Mvh.

Ola

Ordförande i Stockholms Ciklidklubb
    Med vänliga hälsningar

Ola
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

Av diverse anledningar har jag inte haft nöjet att vara med på någon stämma, men det skall bli bättring.

Något jag skulle vilja ha fördjupning i är akvarieteknik rent allmänt, olika typer av filtrering, belysning etc. Kanske inte så mycket att tala om, men olika filterlösningar vore intressant att få lite djupare info om.

Tony Englund

Kommentar

• Rickard
      Användare
      • April 2002
      • 727

Se tråden ang miljöförstöring
      M.v.h.
      Rickard

Kommentar

• Rickard
        Användare
        • April 2002
        • 727

Jag kanske skall förtydliga mig.
        De flesta inom vår hobby har ett genuint naturintresse. Många är intresserade av vad mänskligheten hittar på för sk-t med moder natur. Det hade varit intressant att titta på olika senario ang. hur det kan se ut i framtiden och som fortsättning vad vi som odlare kan spela roll. Som jag nämde tidigare kan man t.ex. titta på Rift vally-sjöarna, eller Amasonas.
        M.v.h.
        Rickard

Kommentar

• odilou
          Användare
          • April 2002
          • 308

Det absolut bästa ni kan göra är att bjuda in Eric Genevelle, fransmannen bakom http://tanganyika.netliberte.org , det absolut bästa tanganyika-resursen på nätet. Han har tillbringat mycket tid vid sjön och tar underbara bilder, samt har skrivit mängder av djupgående och initierade samt i många fall till innehållet helt unika artiklar om alla grupper av sjöns invånare.
          Nu vet jag visserligen inte hur god hans engelska är, men säkert bättre än den genomsnittliga NCS-medlemmens franska..

Kommentar

• Therese
            Användare
            • April 2002
            • 196

Det vore intresant och ha någon form av debbat om fiskhållning, för att få fram nya tipps och ideer. Kan dock vara svårt att årdna på ett sätt utan att det blir kaose.

Det borde även visas mer respekt när det gäller ringande mobiltelefoner. Det ringde fler telefoner under helgen förra ciklidstämman var på än vad det har gjordt under hela mitt läsår...

mvh Therese

Kommentar

• Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

aquascaping-expert! vore stenhårt om nån sån som e auktoritär inom området kunde ge tips hur man skapar djup och ger andra tips hur man aquascape'ar till våra ciklider.
              fish r friend

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

citatet borde även visas mer respekt när det gäller ringande mobiltelefoner. Det ringde fler telefoner under helgen förra ciklidstämman var på än vad det har gjordt under hela mitt läsår...
                Jag lade väl inte direkt märke till att det var speciellt många - annars håller jag med om att detta rent allmänt är ett oskick. Dock svårt att göra något åt - mer än att säga till publiken vilket också gjordes.

Lite intressant detta att så många efterlyser debatter och/eller föredrag om teknik, natur, fiskhållning.
                Faktum att det var mer sådant föredrag förr, men att det oftast idag enbart blir rena fisk/rese föredrag. Inget fel på dessa och de skall självklart dominera men ett föredrag/debatt av annan typ av föredrag vore inte fel.
                Själv föreslog jag till Ola att det skulle vara en debatt om avelsformer på stämman.
                En fördel med denna typ av föredrag är att de blir ganska billiga - föredragshållare finns på nära håll och vi slipper dyra flygkostnader.
                Ciklidhälsningar
                Kjell

Kommentar

• Bilbo
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 1159

Mycket bra idé att ha en debatt om avelsformer, se bara till att ha en bra moderator i debatten, annars kan det bli lite väl livligt
                  // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Bevarandebiologi kopplat till ciklider
                    Aquascaping
                    Debatt

Fortsätt tycka!
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

Du menar etologikonferensen i Brasilien? Nä, det var inte så intressanta ämenen. Jag ska till Shefield istället (Biology of Spermatozoa). Det kommer bli den typen av föredrag som du frågar efter också. Ken McKey har nämligen tackat ja och han forskar på färger, beteenden och artbildning i Nicaragua och Malawisjön. Vi får hålla tummarna på att det klaffar. Vi kommer försöka satsa på bredd. Det jag försöker med i den här tråden är någon form av kvalitativ opinionsmätning.
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• diskus
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 276

Aquascaping som Daniel föreslagit vore mycket intressant

Andra förslag:
                        - Diskus i inredda akvarium: Går det?
                        (ett ämne som har skrivits en del om i framför allt Tyskland)

Ett föredrag som belyser de utmaningar det innebär för en
                        normal akvarist att hålla diskus. Inte den "vanliga" diskus hållningen med ett tiotal sterila akvarium med lekpar och ungdjur som syftar till odling i källaren!

Mvh Björn H
                        Lite diskus, mal & malawi bilder
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

Kommentar

• Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

Nu sas. plockar jag upp ämnet. Använd er internetdemokrati!
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

Jag vet inte om du såg förslaget av Kjell Nilsson, om inte finns det att läsa här;

Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• robber
                              Användare
                              • September 2002
                              • 87

Bjud in någon stackare från Jordbruksverket att informera om den nya djurskyddslagen.

(Tomater, Kålhuvuden, Bowlingklot och annat kast-vänligt bör medföras till stämman)

MVH Simon
                              http://simon.holmbring.se

Kommentar

Arbetssätt...