Odlingskar Svarta Masken, Chalinochromis brichardi

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikoto
    NCS Medlem
    • March 2014
    • 314

Odlingskar Svarta Masken, Chalinochromis brichardi

Vi har en liten grupp Chalinochromis brichardi på föreningen som vi tänkte ge oss på för att ha något att göra medan våra diskus fiskar. De är ganska roliga att titta på och har tufft mönster i ansiktet, kul Tanganyika fiskar :-)

Klicka på bilden för större version

Namn: 1 överblick.JPG
Visningar: 1
Storlek: 74,3 KB
ID: 701077

Han vi fick de av från början odlade väldigt framgångsrikt på detta. Så vi tänkte återupprepa det, eller försöka iaf...

Vi har 6 stycken fiskar i karet och försökt göra lite grottor åt de. Har två lysrör över som ljus och en aquaclear pump som filter åt de. I början hade vi bara powerhead pumpen men tyckte fiskarna såg lite ledsna ut så jag slängde i två syrestenar. De behöver nog mer tid att gå in sig i karet dock. De är pigga och äter iaf. får se hur det går med de. Vattnet håller 25 grader och ph är högt, över 8. Vi har högt ph i kranvattnet i lokalen.

Någon som har något bra tips eller är det bara vänta och se om man vill ha lek på dessa? Bör vi se om de parar ut sig och avlägsna resten av fiskarna eller kan man gott låta de alla gå tillsammans?

Namn: 1 fisk 2.JPG
Storlek: 97,1 KB
ID: 701075Klicka på bilden för större version

Namn: 1 fisk.JPG
Storlek: 158,2 KB
ID: 701076
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Så himla snygga. I mitt nästa tanganyikakar blir det någon variant av Chalinochromis
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Pabbe
      NCS Medlem
      • September 2006
      • 1805

Ja, det är inte alltid färgexplosioner som behövs. Coola.

Kommentar

• Lennart
        Användare
        • November 2013
        • 7

En snygg och trevlig fisk odla på fisken är väl värd det :-)
        Akvarister är aldrig nöjda Det kan bli bättre

Kommentar

• mikoto
          NCS Medlem
          • March 2014
          • 314

De här var ju inte jättesvåra att odla på iaf :-) Det är redan en stor grupp yngel i akvariet i ett av rösena, två dagar gamla nu vad jag vet. Verkar pigga och nyfikna, nu är frågan bara hur vi ska lyckas mata de. Vi har krossat lite spirulina pellets vi strör i och har även lite tubifex som är väldigt smått... Det är för smått för att min kamera ska ha en chans att ta vettiga bilder ännu dock.

Kommentar

• riktlinjer
            Användare
            • August 2013
            • 343

Ursprungligen postat av mikoto
            De här var ju inte jättesvåra att odla på iaf :-) Det är redan en stor grupp yngel i akvariet i ett av rösena, två dagar gamla nu vad jag vet. Verkar pigga och nyfikna, nu är frågan bara hur vi ska lyckas mata de. Vi har krossat lite spirulina pellets vi strör i och har även lite tubifex som är väldigt smått... Det är för smått för att min kamera ska ha en chans att ta vettiga bilder ännu dock.
            Nu beror det väl på om du vill föda upp absolut så många fiskar du kan, eller vill få fram några livskraftiga stiliga överlevare?

I fall 1, fiska upp ynglen (eller ta upp de vuxna) och tokmata....

I fall 2, de kommer hitta rester när de vuxna äter och några överlever

Kommentar

• mikoto
              NCS Medlem
              • March 2014
              • 314

Då kör vi på fall 2 tror jag, jag vill ha friska fiskar :-) Har inte möjlighet att sköta de allt för noga tyvärr heller så de får gärna klara sig själva så gott det går. Får följa den här kullen och lära mig av vad jag ser. Mycket mat ska akvariet få iaf...

Kommentar

• mikoto
                NCS Medlem
                • March 2014
                • 314

Tänkte posta några bilder bara :-) Vi har fortfarande kvar en hel drös med yngel, har inte räknat de men det är nog över 30 iaf, kanske ett 50-tal. De är pigga och aktiva som sjutton, matar de med mikro granulat och skalade artemia ägg. Samt vad de får i sig av de vuxna fiskarnas mat. Vi behöver nog börja byta mer vatten dock. De är inte tacksamt att försöka driva upp så mycket yngel i ett kar med sant. Det översta sandlagret får en tjock hinna med alger och skräp som är svår att få bort. I ett barbottnat kar hade man kunnat skrubba bort det. Men det löser sig. Har introducerat lite sand snäckor som får gräva och äta i sanden, så byter vi 75% två gånger i veckan kan vi nog mata på...

Jag är inte säker på om det bara blivit en kull eller inte. Tycker det dykt upp en del mindre fiskar, kan kanske hända att det kommit en kull till men den första åt upp de flesta av de? För de var ordentligt tjocka under en liten period yngelna...

Namn: lite mask på sten.JPG
Storlek: 270,8 KB
ID: 694259Klicka på bilden för större version

Namn: Lite mask.jpg
Storlek: 123,1 KB
ID: 694260Klicka på bilden för större version

Namn: lite mer mask.JPG
Storlek: 258,4 KB
ID: 694261

Kommentar

• Pabbe
                  NCS Medlem
                  • September 2006
                  • 1805

Härligt att se!

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Fina bilder också. Alltid kul med yngel
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

Arbetssätt...