Ciklidbladet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ducce
    Användare
    • November 2009
    • 360

Ursprungligen postat av Pabbe

Så skulle det vara möjligt att få till en struktur på Facebook som inte bygger på att man måste vara konstant tillgänglig för att inte missa något, då kan jag tänka mig att det skulle funka för även såna som jag.
    Eller så har jag totalt missuppfattat det hela.
    Det har du ju!!
    Ute till vänster har du en massa info, bla Dina grupper som du är med in, och där visas med en liten siffra hur många uppdateringar där är sedan du var inne i gruppen senast.

Tycker Facebook är mycket bättre än forum, är man aktiv inom flera intresseområden så har man alla samlade, på forum måste jag gå in på flera olika hemsidor.
    på Facebook får jag uppdatering från Flera Malawi grupper, Tanganyika Skandinavia och lite andra akvariegrupper, men samtidigt får jag information från ett antal dyk grupper.
    Det som är nackdelen är avsaknad av sökfunktion.

Men att döma av en del av styrelsens attityd så puttar man hellre ned NCS i graven än att utvecklas.
    Att benhårt hålla fast i en papperstidning som ett fåtal vill behålla och en allmänt negativ hållning till Facebook gynnar definitivt inte föreningen.

Kommentar

• Ove Planstedt
      NCS Medlem
      • May 2006
      • 1816

Om vi ska nå nya medlemmar så måste vi vara där de potentiella medlemmarna finns och det är idag på FB. Ett första steg att visa vad NCS är för förening är vår FB-sida.

För att visa mer skulle man högst upp på FB-sidan ha ett fastnålat inlägg med länkar till Artregister samt CB online.

Sedan så tror jag att en app är något att satsa på, jag vet att det finns en tidig version men den fungerar inte med min telefon så jag har inte testat den. Är det något vi ska lägga resurser på så är det en riktigt bra app.

En anledning till att forumet är dött är att det är omständigt att skriva långa foruminlägg på sin telefon, allt färre har idag dator men alla har en “smartphone” så lägg pengar på en riktigt bra app istället för på porto och tryck av CB.

Papperstidning var NCS flaggskepp på 1900-talet.

Låt NCS-appen bli NCS framtida flaggskepp.

Kommentar

• Pabbe
        NCS Medlem
        • September 2006
        • 1805

Ursprungligen postat av Ducce
        Det har du ju!!
        Ute till vänster har du en massa info, bla Dina grupper som du är med in, och där visas med en liten siffra hur många uppdateringar där är sedan du var inne i gruppen senast.

Tycker Facebook är mycket bättre än forum, är man aktiv inom flera intresseområden så har man alla samlade, på forum måste jag gå in på flera olika hemsidor.
        på Facebook får jag uppdatering från Flera Malawi grupper, Tanganyika Skandinavia och lite andra akvariegrupper, men samtidigt får jag information från ett antal dyk grupper.
        Det som är nackdelen är avsaknad av sökfunktion.

Men att döma av en del av styrelsens attityd så puttar man hellre ned NCS i graven än att utvecklas.
        Att benhårt hålla fast i en papperstidning som ett fåtal vill behålla och en allmänt negativ hållning till Facebook gynnar definitivt inte föreningen.
        Jo, jag vet, men det är inte mycket till struktur att se 20+ bredvid gruppen NCS. Går jag in hamnar jag direkt i flödet.. Och när man som jag inte varit där på nästan en vecka, och försöker gå in i den diskussionstråd som denna på FB, då blir det råddigt att hänga med. Exempelvis har man en massa kommentarer till inlägg, som kan ses som motsvarigheten till "svara med citat" som jag gör här. De missar man lätt då de ligger nerbäddade och man får inget sammanhängande flöde i tråden, och sen tröttnar jag.
        Vad jag saknar på FB är den visuella struktur som finns här.
        Loggar jag in väljer jag enkelt om jag vill gå till startsidan och direkt till den avdelning jag för tillfället är intresserad av eller senaste veckornas inlägg i alla avdelningar.
        Jag kan inte se den möjligheten till enkel översikt på FB.
        Sen saknas som sagt sökfunktionen på FB.

Kommentar

• Pabbe
          NCS Medlem
          • September 2006
          • 1805

Men även jag ser ju att trenden och viljan att skrota detta forum verkar vara stark och det är väl svårt att hejda, särskilt när det pågår aktiviteter på NCS-FB i inlägg som direkt berör ciklid.org om förändringar och nyheter, men som bara aktualiseras på FB och inte samtidigt här.

Men när det gäller Ciklidbladet så kvittar det om jag får den i tryck i lådan eller bara som PDF. Men om forumet dör och artregistret finns kvar gratis och CB försvinner helt eller endast som PDF, då undrar jag hur många som har vilja att vara betalande medlemmar.

Kanske skulle det gå ut en liten mini-enkät som separat blad till nästa CB, med frågor om hur man vill att det ska se ut och om man är villig att fortsätta som medlem med olika varianter som förslag. Då kan man ju skapa en tillfällig e-post adress dit man kan skicka svar typ "enkät@ciklid.org", så behövs inte svarstalong. Samtidigt lägger man ut en ny tråd här med samma enkät och e-postadress, och på FB såklart. Men den finns visst redan i någon form där.
          Det blir ju samtidigt en möjlighet att se hur intresset verkligen är för föreningen. Svarar ett hundratal eller tusental?

Att skicka med ett sådant blad med CB tycker jag vore renhårigt, då det finns en del som är medlemmar mest för att få CB i tryck.

Kommentar

• ThomasK
            Användare
            • January 2013
            • 286

Har man som jag ingen FB eller för den delen ingen vetskap om att hemsidan var underlägsen det som händer på FB.
            (Har ju dock begripit vid något tidigare tillfälle att det diskuteras mycket där, när någon svarat här istället för på FB.)

Så kan jag ju inte annat än tycka att det känns lite retligt att man tog ett beslut att vara betalande medlem ett 4:e år.
            Eller kom detta som en nyhet att medlemsantalet och besökare avtagit drastiskt denna veckan eller hur länge sedan är det det började diskuteras.

Förmodligen så har väl jag missat detta eller varit dåligt engagerad, det kanske har diskuterats tidigare.
            Men kanske inte så tydligt som här i tråden.

Jag hoppas sidan överlever och att man har tillgång till det som finns idag, då kommer jag att vara betalande medlem i framtiden också. Mitt beslut att var betalande medlem är grundat på att jag har tillgång till sidan, inte CB eller rabatter.
            Mvh Thomas

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

Lite underligt att så många pläderar för FB istället för en hemsida. Visst idag är FB "inne" men bara hos "gamlingar".
              Vill man satsa på framtiden så handlar det ju inte om FB bland dagens unga. Som en ungdom sa till mig när jag frågade om hen var aktiv i akvarieforum på FB. Va fan - FB är ju bara för patetiska gamla töntar. Så om man vill satsa på något annat - satsa på sådant där ungdomen befinner sig. Vad det är vet inte jag - jag är en gammal patetisk tönt som går ur NCS när pappers CB läggs ner.

Kommentar

• Ducce
                Användare
                • November 2009
                • 360

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Lite underligt att så många pläderar för FB istället för en hemsida. Visst idag är FB "inne" men bara hos "gamlingar".
                Lika underligt är det att så många förnekar dess existens, inget bör utesluta det andra

Kommentar

• Ducce
                  Användare
                  • November 2009
                  • 360

Sen tycker jag att fokus hamnat för mycket på forumet vs facebook och papperstidningens vara.

VAD med Nordiska Ciklidsällskapet i sin helhet??
                  Vad erbjuder det och varför?

Tidningen poppar upp hela tiden
                  Man har ett årsmöte med en träff varje år
                  Rabattbutiker
                  Forumet (som är gratis)
                  Artregister (som är gratis)

Av ovanstående så är jag bara intresserad av forum och artregister, ciklidbladet ser jag bara som en bonus, trots det blev jag medlem.

Hur många av medlemmarna besöker ciklidstämman, och hur stor del av medlemsavgiften går till den, eller är den självbärande?

Tror denna typ av föreningar är en förlegad variant, antingen måste det vara en mer fysisk förening som erbjuder mer i form av möten/aktiviteter eller så handlar det om helt "digitala" föreningar typ forum och liknande.
                  Förstnämnda är ju svårt att uppfylla med en Nordisk förening, eller tom med en Svensk, Så det handlar nog om att utveckla NCS till en digital förening, och visst skall det gå att behålla Ciklidbladet . Många forum har att man måste vara betalande medlem för att komma åt vissa delar, tex artregister, kanske läsa ett visst antal ciklidbladet online bara.
                  Förbättra forumet till att använda på läsplattor och framförallt på telefoner
                  Interagera mer mellan forum och Facebook, försöka få tillbaka ämnesdiskussitioner till fokumet.

Mina tankar
                  /Robert

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

Lika underligt är det att så många förnekar dess existens, inget bör utesluta det andra
                    Idag är det väl snarare som så att oerhört många fler som "förnekar" olika akvaristiska hemsidors existens än att man förnekar Facebook.

Facebook är stort idag men man (i alla fall jag) hittar väldigt lite vederhäftig info där, men massor på olika akvaristiska hemsidor.

Och som sagt - Facebook är ju inte längre heller det som gäller för dagens unga

Kommentar

• Trafter
                      Användare
                      • October 2013
                      • 345

Är själv 27 år och både jag och de i min ungefärligt jämngamla umgängeskrets har börjat avveckla fb som informations- och sociala medieflöde. Olika typer av medier kommer att komma och gå under årens gång men forumet hoppas jag består då det känns beständigt och säkert kort. Är själv inte betalande medlem då tidning inte känns aktuellt för mig, varken i pappers eller pdf-form. Jag använder NCS för forumet samt sökfunktionens skull som jag tycker är otroligt givande som kunskapsbank.
                      1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

Kommentar

• Erik Österlund
                        Användare
                        • January 2005
                        • 3788

VAD med Nordiska Ciklidsällskapet i sin helhet??
                        Vad erbjuder det och varför?

Tidningen poppar upp hela tiden
                        Man har ett årsmöte med en träff varje år
                        Rabattbutiker
                        Forumet (som är gratis)
                        Artregister (som är gratis)

Av ovanstående så är jag bara intresserad av forum och artregister, ciklidbladet ser jag bara som en bonus, trots det blev jag medlem.

Hur många av medlemmarna besöker ciklidstämman, och hur stor del av medlemsavgiften går till den, eller är den självbärande?
                        Tack för dina synpunkter Robert!

Föreningens stadgar talar tydligt om vilket syfte föreningen har, dom finns att hitta i sin helhet under menyn medlem.

Här är en paragraf som besvarar några av dina frågor samt ger svar på några av dina förslag:
                        § 2 Föreningens ändamål

Föreningen har till ändamål att:

främja intresset för ciklider inom akvariehobbyn i de nordiska länderna
                        underlätta kontakt och verka för ett gott kamratskap mellan föreningens medlemmar genom till exempel tidningsutgivning, webbsida och stödjande av lokala grupper
                        stödja internationellt samarbete inom föreningens intresseområde
                        främja ett allsidigt utbud av ciklider på den nordiska marknaden genom exempelvis stimulerande av inhemsk seriös odling och prisvärd sund import
                        stödja bevarandet av utrotningshotade ciklidarter och deras habitat

I och med att föreningen ska sprida kunskap och intresse om ciklider så kan vi inte ta betalt för tillgång till varken forum eller artregister, det blir en direkt konflikt med vårt uppdrag. Men jag förstår absolut hur du tänker!

När det gäller stämman så betalar du själv för ditt boende samt inträde till föreläsningar, det är inget som NCS står för. Däremot tar föreningen ansvar för en eventuell förlust för arrangören för stämman. Annars blir det svårt att hitta en akvarieförening som är beredda att stå för alla förberelser och en eventuell förlust.

Fortsätt gärna att engagera er, vi i styrelsen läser allt även om vi inte alltid skriver svar eller kommenterar. Vi behöver input från er, det är ju vi alla som är föreningen! Styrelsen består inte av ett gäng trollkarlar och häxor som sitter på något facit om hur vi ska se ut framöver som förening, det är ju något vi måste komma fram till gemensamt. Alla kommer inte kunna bli nöjda, precis som i övriga livet. Tänk på att det här är en förening för oss som är intresserade av ciklider, och akvarium i allmänhet, tanken är att vi ska tycka att det här är kul och att det ger oss något. Det blir lätt att det drar iväg och blir känslomässigt och personligt, bättre med konstruktiva tankar!

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

Det som ingår i ett medlemskap är:
                          • Tidningen (största delen av föreningens kostnader. Finns att läsa i årsredovisningen)
                          • Drift av hemsida (Nyheter på framsidan, Forum och artregister) (Näst största kostnaden)
                          • Stipendier som delas ut till medlemmar (brukar kunna vara några tusentals kronor till några personer och bara en artikel i gengäld brukar krävas)
                          • Erbjudanden då och då med väldigt rabatterade varor
                          • Tävlingar med helt galet fina priser, värde på tiotusentals kronor (ingen kostnad, sponsras av akvariebutiker)
                          • Lotteri (en gång Troffelotteriet där flera grupper troffar stod på spel)
                          • Arrangemang av fiskmöte som är öppen för alla samt stämman för medlemmar (detta ger intäkter ej utgifter)

Detta med facebook vs. forumet. Jag höll tempot uppe i forumet under cirka tre år. Under den tiden stod jag själv för 70% av alla inlägg, jag svarade på allas inlägg. Det är inte jättegivande för någon at göra ett inlägg då de flesta sådana svaras från en ensam person. Vi var då inte särskilt aktiva på facebook, under den tiden växte flera större facebookgrupper fram. Diskussionsgrupper ger värde om det finns många som svarar, vi har inte haft det i vårt (och knappast andra heller) forum på väldigt många år. Ett annat värde är att få lite respons på sina inlägg. Om någon lägger upp en bild är det kul att få en kommentar som snygg bild eller liknande. Det blir lite utvattnat om bara jag svarar. Facebook sköter detta själv. Jag förstår att alla inte gillar det, men faktum kvarstår. Facebook har fler användare. Enda slutsatsen kan vara att de föredrar det verktyget! Varför kämpa emot, vad vinner föreningen på det?

Jag tror vi som förening kan ha massor med mer fördelar med att vara medlem, det är ett motstånd till det i den styrelse jag satt i och lågt intresse för att utveckla skillnaden med att var medlem och att inte vara medlem. Kommande styrelse får gärna blåsa på med ideer. Regelbundna tävlingar och lotterier, kalenderbakgrunder, extra funktioner i artregistret (det går att göra massor där), ...
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Ducce
                            Användare
                            • November 2009
                            • 360

Min tanke med
                            "VAD med Nordiska Ciklidsällskapet i sin helhet??
                            Vad erbjuder det och varför?"

Var inte direkt vad som står i stadgarna som jag tänkte på, det har man ett årsmöte till för att justera. Utan det är i snarare vad Ciklidsällskapet har och kan erbjuda i framtiden och i vilken form. Känns som många hänger upp sig på att ditt och datt måste göras för det står så i stadgarna - men då får man ändra på dem, svårare än så är det inte. Det svåra är att "stöpa om" NCS så det blir intressant och attraktivt att vara medlem och att engagera medlemmar så det blir substans i forumet och ciklidbladet, oavsett vilket media den finns på.

/Robert

Kommentar

• Erik Österlund
                              Användare
                              • January 2005
                              • 3788

Min tanke med
                              "VAD med Nordiska Ciklidsällskapet i sin helhet??
                              Vad erbjuder det och varför?"

Var inte direkt vad som står i stadgarna som jag tänkte på, det har man ett årsmöte till för att justera. Utan det är i snarare vad Ciklidsällskapet har och kan erbjuda i framtiden och i vilken form. Känns som många hänger upp sig på att ditt och datt måste göras för det står så i stadgarna - men då får man ändra på dem, svårare än så är det inte. Det svåra är att "stöpa om" NCS så det blir intressant och attraktivt att vara medlem och att engagera medlemmar så det blir substans i forumet och ciklidbladet, oavsett vilket media den finns på.

/Robert
                              Låter som att du behövs i styrelsen! Intresserad? Skicka PM till mig i så fall så kan vi prata vidare om saken.

Kommentar

• tege
                                Användare
                                • February 2005
                                • 2753

Att få medlemmar att synas på hemsidan har jag föreslagit förr gärna på första sidan, en levande första sida kan få folk att inte bara läsa forumet. Bara en tanke som slog mig just nu, gör ett enkelt script på hemsidan där jag som akvarist kan lägga in lite bilder på mig och mina akvarier med innevånare samt skriva lite eller mycket om vem jag är. Det blir lite som hemmareportage. Går sen att länka in från andra medier typ fb mfl så många kan se att föreningen finns, om det blir bra kan det i framtiden duga som i alla fall en start till tidningsartiklar. Alla får möjlighet till en egen hemsida i NCS regi.
                                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

Arbetssätt...