Jaguarciklid 2003 - del 7

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Jag tar givetvis emot tips från alla er andra också som läser tråden och har erfarenhet av bråkiga ciklider. Just nu har jag som sagt gjort standardkorrigeringarna, ommöblering, några gömställen och skymd sikt(växter och rötter). Men jag behöver alltså några lite mer kluriga tips som kan hjälpa mig då standardmetoderna inte verkar fungera så bra...

Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• Ola
      Användare
      • August 2002
      • 1232

Testat dela av karet med dom stora rötterna?
      ola lindeberg

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Ola

Testat dela av karet med dom stora rötterna?
        Nja, jag har en del rötter och växter mitt i karet just nu men det är ju inte helt avskärmat, alla fiskarna kan simma förbi utan problem. Jag har annars en plexiglas som jag kan använda om det blir riktigt krisartat men jag ser hellre att jag kan inreda på ett lite mindre temporärt sätt så att jag slipper stoppa ner plexiglaset varje månad...

Förmodligen så har jaguarerna gått "ensamma" för länge i karet att de inte ansåg att ommöbleringen gjorde att deras revir försvann, de tycker nog fortfarande att de äger hela karet och det är nog det tillsammans med ynglena som gör att de är så intoleranta mot gäster...

Finns det något smart sätt som man kan bygga grottor som inte jaguarerna har något intresse i att besöka?
        Det ska givetvis vara estetiskt tilltalande också... inga lerkrukor eller liknande.

Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• Ola
          Användare
          • August 2002
          • 1232

Silicona ihopa stenar?

För övrigt så käkade hanen en pellets idag! kan dom vara för hårda att äta för jaggorna?
          ola lindeberg

Kommentar

• walle_1
            Användare
            • February 2003
            • 708

citat:Jag flyttade över den lilla salvinin och zonatumcikliden till jaguarkaret i morse, de gav sig på fengäddorna och eftersom fengäddorna var typ 8 ggr dyrare än cikliderna så flyttade jag över cikliderna till jaguarkaret istället för fengäddorna
            Få se om jag fattade rätt. Fengäddorna blev alltså attackerade i 375:an så du flyttade dom till 2??:an, samtidigt flyttade du salvinin och zonatumen till 375:an. Fattade jag rätt?

Blir det trångt om du flyttar tillbaka cikliderna till 2??:an och spar fengäddorna där också?

citat:Finns det något smart sätt som man kan bygga grottor som inte jaguarerna har något intresse i att besöka?
            Det ska givetvis vara estetiskt tilltalande också... inga lerkrukor eller liknande.
            Vill du få ett säkert ställe så kanske du måste offra lite utseende. En kruka är nog däremot ingen höjdare eftersom den fisk dom gömmer sig där kommer bli instängd om en jaguar ställer sig vid ingången. Om honan kommer in på alla ställen som de andra så är det nog ganska kört att göra grottor. Avdelare annars då.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

Ola:
              citatilicona ihopa stenar?
              Problemet med att göra ett stenrös är att zonatumcikliden är typ exakt lika hög i kroppen som jaguarciklidshonan, det är detta som gör att det är så svårt att tillverka grottor eftersom den inte kan komma in i särskilt många ställen där inte jaguarhonan tar sig fram...
              Zonatumcikliden är däremot rejält mycket kortare och eventuellt så skulle man kunna utnyttja detta på något sätt vid tillverkningen av grottorna... men frågan är bara hur man ska göra detta?

Appropå det där med pellets så är det inga problem, de tuggar sönder pelletsen utan problem trots att den kan tyckas vara stenhård. Är pelletsen stor och om fiskarna har dålig kraft i käkarna(gäller inte jaggor) så kan man blöta upp pelletsen i någon minut innan matningen.

Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

citat:Ursprungligen skickat av walle_1

Få se om jag fattade rätt. Fengäddorna blev alltså attackerade i 375:an så du flyttade dom till 2??:an, samtidigt flyttade du salvinin och zonatumen till 375:an. Fattade jag rätt?
                Grymt bra gissat men inte helt rätt... men mycket nära.

Den stora fengäddan(senegalus) flyttades till 222-litrarn i morse tillsammans med chokladmalen och de långsträckta pansarmalarna, detta var en flytt som var planerad sedan långt tillbaka men som aldrig har blivit gjord förrän i morse.
                Anledning = yngeltjuv.

Detta triggade i sin tur igång zonatumcikliden så att den började attackera fengäddorna(2st senegalus, 1st ornatipinnis, 1st lapradei) så att de på bara någon timma blev helt trasiga i bröst- och stjärtfenorna. Detta tolererade jag givetvis inte så zonatumen flyttades snabbt till 375an tillsammans med salvinin som också började bli problematisk pga aggressioner...

Ett extremt riskabelt projekt som bevakades grundligt ett bra tag innan jag ansåg att det var grönt.

Jag åkte iväg ett par timmar och kom tillbaka på eftermiddagen, allt var bra men några sporadiska attacker hade börjat uppstå... men inget allvarligt.
                Några timmar senare så blev det värre och nu i kväll så är det som sagt fullt krig...

I skrivande stund så har däremot attackerna upphört då belysningen har släckts så det ser inte ut att förvärras över natten i alla fall, men i morgon så börjas det väl igen...

Blir det trångt om du flyttar tillbaka cikliderna till 2??:an och spar fengäddorna där också?
                Trängseln var det inget problem med men fengäddorna blev attackerade och eftersom jag värderar fengäddorna högre än cikliderna så blev det cikliderna som fick flytta till "krigszoonen".

Om honan kommer in på alla ställen som de andra så är det nog ganska kört att göra grottor. Avdelare annars då.
                Jo du har nog rätt... Men det går inte att utnyttja zonatumens kortare längd på något sätt? ...typ om man tillverkar en grotta som svänger eller nåt?...
                Men det känns lite som överkurs, zonatumen ska ju hitta grottan också och dessutom besluta sig för att krångla sig in i eländet... Det luktar fiasko...

Avdelare är givetvis ett alternativ, förhoppningsvis så ska det slippa gå så långt men vi får väl se hur det ser ut imorgon... Det kanske är den enda utvägen om jag vill ha kvar fiskarna.

Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Fredrik jag har jobbat som bara faan det har veckoslutet sa jag har inte haft tid att surfa mycket och sag just din fraga.

Jag har markt det samma som du sager: aggressiviteten ar inte sa farlig tills ynglen klacks , da smaller det , nar ynglen forsvinner sa lugnar allt ner sig igen. Min gibbiceps ar sondersliten som bara katten nar ynglen finns i karet sedan , ett par dagar efter att alla yngel har forsvunnit har alla gibbicepcens fenor lakts och allt ar OK tills nasta lek.

Min kvarvarande zebra och en jagga fran ett par lekar sedan ligger och trycker under stenar nar yngelpolisen ar ute och klubbar. Eftersom jag har oppen glasbotten och valdigt lite grus kan jag se i karet underifran och da ser man var firrarna gommer sig.

Andvand "slate" det ar platta stenar som anvands som takbellaggning - vet inte vad det heter pa svenska. Men du gan arrangera det sa att det gar att trycka in sig under det men for trangt for jaguarerna. Jag har sjalv borrat hal i ett par bitar av detta och satt in silkes/plast vaxter som man sedan limmar in lite med silikon - du kan ju satta in dessa under ynglevarden och ta ut dom efter. Jag tror att just avbrattet av utsikten runt hela karet kan ge dom andra fiskarna lite rum dar dom kan halla till utan att synas. Dom kommer givetvis att hittas nar jaggorna borjar simma runt och leta men det ar typ som att gomma sig bakom ett trad.

Kommentar

• Ola
                    Användare
                    • August 2002
                    • 1232

Har läst diskusionerna för ett par sidor sedan om att det bara ska snackas om jaguarer men om jag förstod det rätt så kunde man snacka om en annan fisk som skulle gå i samma kar som jaggorna. Om den passar med jaggorna m.m...

Så nu, vill ha ett ormhuvud! (channa obscura) Skulle denna funka bra ihop med jaguarparet? Vilken storlek tror ni hade varit bäst vid inköpet?
                    ola lindeberg

Kommentar

• walle_1
                      Användare
                      • February 2003
                      • 708

Bästa är nog att dra upp den i ett separat akvarium. Bara för att inte skriva om annat i denna tråd kan du ju dra det där på zoopet i annorlunda fiskar-tråden.

MVH Martin

Kommentar

• Ola
                        Användare
                        • August 2002
                        • 1232

Mmmm.
                        ola lindeberg

Kommentar

• walle_1
                          Användare
                          • February 2003
                          • 708

Så nu har jag flyttat min hemsida till telias server istället. Anledningen var reklam på spray, och på senare tid ännu mer reklam. Jag tröttnade och slängde in den på telia istället.

Bilderna ligger fortfarande på sprays server och jag länkar dit eftersom telia har bara 10 megs konton. Antar att jag inte får göra så men det är det ju ingen som behöver få veta, eller hur

Iaf så finns det lite nya bilder:

lite gryniga men det får man tåla

Och länk till filmen ni fick se tidigare:

Inget nytt jaguarmaterial än men det kommer, ska bara byta vatten först så han får fina färger.

MVH Martin

Kommentar

• Ola
                            Användare
                            • August 2002
                            • 1232

Ynglena är växt lite nu det syns!!
                            Har dock laggt märke till att där honan eller hanen simmar efter ett yngel för att spruta in det i "kullen" igen så är det inte alltid dem lyckas med att få ut ynglet levande... men det gör ju inte så mkt eftersom man har ett par hundra Hur lång tid vårdar paret sina yngel? efter 3veckor får jag flytta dem ynglena som jag vill behålla?

Vilken Channa är det du har Walle_1? det är inte Channan obscura?
                            ola lindeberg

Kommentar

• dr. strange

är det någon som provat ha typ ett jaguar par och 4-5 andra 2 jack dempsey och några Carpinte typ, och hur aggresiva blir dom ?

//Marcus

Kommentar

• chrillo
                                Användare
                                • February 2003
                                • 180

Här är 2 ny bilder på jagghanen och jagghonan håll till godo.

720liter Malawi

Mvh /Christian
                                http://www.akvaristforeningnord.org

Kommentar

Arbetssätt...