ORM: Ynglen ligger förmodligen nere i gruset och sprattlar då. Tar ett par dagar tills de blir frisimmade.
Jaguarciklid 2003 - del 7
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Kör med sera granumeat till ynglen. Krossa det i en mortel till mjöl. Sedan är det bara slänga i mjölet i lagoma portioner. Eftersom detta är ett sjunkande foder så kommer det mesta hamna på ytan först, men sen sjunker det allteftersom det kommer in i strömmen. På detta vis så sjunker lite i taget och ynglen hinner äta innan det flyter till botten, dom behöver heller inte gå upp till ytan för att äta. Dom kan stå och vänta på att maten sjunker sakta men säkert ner till dom.
Har dock inte testat på jaguaryngel eftersom jag aldrig haft några men sebrayngel funkade det finfint med.
MVH Martin
http://m1.271.telia.com/~u27102612/Kommentar
-
Jag menar såklart sjunker till botten, inte flyter till botten=)
MVH Martin
-
-
-
föresten så var jag ute på värsta akvarieturen idag, eller ja va bara på globefish igen men nu fick ja med mig kameran. Kolla den här jaggan!
jag fotade även lite annat som ja inte orkat fixxa nu.
FI: P. Ornatipinnis 420:-fish r friendKommentar
-
Sera granumeat - det är små pellets, finns på de flesta ställen antar jag.
MVH Martin
-
orm: Jepp, där har vi Sveriges snyggaste jagga! Han såg lite skraj ut men i övrigt så finns det inte mycket att klaga på. Hur stor är han?
Här hos mig så är ynglena frisimmande nu så nu ser man det där beryktade "molnet" då man tittar in i karet, jaggorna är som vanligt extremt aggressiva och de få malar som har tordas visa sig har nu helt fransiga fenor... Men såren läker och det har sett ut så här varje gång så jag har slutat vara orolig, det är bara att vara glad och njuta av att kunna studera fiskarnas yngelvård. Jag märkte för övrigt en sak... Om honan känner att ynglena är hotade på något sätt och när hon har oskadliggjort hotet så ställer hon sig mitt i yngelmolnet och skakar till med ungefär 3 sekunders mellanrum mellan varje skakning... Jag har sett det massor av gånger tidigare men har aldrig funderat särskilt mycket över det men nu börjar jag tro att det där är något hon gör för att kalla till sig ynglena, molnet ser nämligen ut att samla sig då hon skakar till på detta sätt.
Är det någon annan som har noterat detta?
Ola: Ta lite "torrfoder-mjöl" mellan pekfingret och tummen och doppa ner fingrarna i karet och gnugga loss det från fingrarna, då sprids maten nedåt i karet och om du inte har storm i karet så får ynglena i sig tillräckligt med mat vid varje matning, det som blir över tar malarna reda på.
Mvh Fredrik IsakssonFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Fick ta bort mina långsträckta pansarmalar igårkväll, hanen hade fått smak på ynglena! Han simmade i fullfart rakt igenom stimmet och tog minst 5 st yngel varje gång så fortsatte han till jag tog bort honom.
FI, Du hade sådana Pansarmalar med va? Hur går dem ihopa med ynglena?
Jaggparet tjuvrusade inte och hög ihjäl malen bara naffsade mot den och puttade. Malen kunde vara 1cm från stimmet en långtid utan att någon av jaggorna hög mot honom som sagt dom bara naffsade och puttade på honom!
För övrigt så är jag j-vligt sugen på ett ormhuvud eller nåt i den stilen=)ola lindebergKommentar
-
FI: 25+ är han.
usch sen grispåfåglarna kom in i karet har jag börjat få nitrat i vattnet, har alltid haft 0 i alla min kar men nu börjar det krypa över 10.
min fina sajica-hane trycker i ett hörn och har vit tunn avföring som hänger efter honom liksom.
påfåglar är bara problem :-Pfish r friendKommentar
-
Ola:
"FI, Du hade sådana Pansarmalar med va? Hur går dem ihopa med ynglena?"
Jo jag har såna, de är däremot inte särskilt stora, den största är gissningsvis närmare 10cm. De tar säkert något yngel då och då men eftersom det finns typ 1000 yngel så gör det inte så mycket, de brukar dessutom hålla sig gömda då jaggorna har yngel.
Det är värre med fengäddan, synodontisen och chokladmalen... de brukar nog få i sig ett par hundra yngel var vid varje lek skulle jag gissa...
Fengäddan borrade för övrigt ner huvudet i yngelhögen innan ynglena var frisimmande en gång... Den bara låg där och tuggade för glatta livet och jag bankade och hade mig på täckglaset och rutorna dels för att fengäddan skulle skrämmas iväg men också för att jaggorna skulle känna att ynglena var hotade och kolla till dem... Men fengäddan käkade vidare och jaggorna stod bara och funderade om det var matdags eller vad som menades då det helt plötsligt blev så livat framför karet... Det försvann nog ett par hundra yngel innan det hela var över.
BildarkivetKommentar
-
0 i nitrat är väl inte sådär vidare bra det heller om du har växter, växterna växer väl av nitratet. Zooägaren jag pratade med sa att det borde ligga mellan 25-50 om man har växter. Jag har för mig att nitrat måste upp i koncentrationer uppåt 200 eller något innan det blir farligt för fiskarna.
För övrigt så tycker jag jaguarer grisar ner lika mycket som oscars. Jaguarerna tuggar ju sin mat lika mycket så jag tycker inte att det är någon skillnad mellan dessa firrar, iaf inte mellan mina individer.
MVH Martin
-
FI, jo mina ligger också där kring 10cm.
Jag har fortfarande problem med matningen dom käkar inte mina pellets... Behöver jag vara orolig eller käkar dom pelletsen när dom blir tillräckligt hungriga?ola lindebergKommentar
-
walle_1: "mina" påfåglar är grisar, de älskar att tugga sönder och spotta ut. sen är ju Börje, den största påfågeln, säkert 3 ggr så stor i kroppsmassa som största jaggan.
kontrollerade nitrat-mängder kan säkert vara fördelaktigt i ett växtakvarium där man vill ha snabb tillväxt. det är inget jag önskar jag vill bara vara fri från nitrit å nitrat eftersom de få växter jag har knappast kan buffra upp ifall det skulle skena iväg.fish r friendKommentar
-
INXS: Jag behöver din hjälp...
Visst hade du sebraciklider eller nåt sånt med dina jaguarer?
Hur har du inrett för att jaguarerna inte ska ge sig på dem vid leken?
Jag flyttade över den lilla salvinin och zonatumcikliden till jaguarkaret i morse, de gav sig på fengäddorna och eftersom fengäddorna var typ 8 ggr dyrare än cikliderna så flyttade jag över cikliderna till jaguarkaret istället för fengäddorna. Jag möblerade om lite i karet och i början så såg allt ut att gå jättebra, jaguarerna gjorde som vanligt och hotade bara cikliderna precis som de alltid har gjort, de attackerade aldrig. Men nu på kvällen så är det fullt krig i karet, jaguarhonan är värst och har attackerat speciellt zonatumen något enormt, hon jagar runt den som värsta galningen och blixtattackerar på ett sätt jag aldrig har sett någon av jaguarerna göra tidigare... Vi snackar aggression och stridsbeteende som inte ens går att jämföra med det beteende citrinellumen visade upp när den var som värst...
Salvinin är lite mindre och klarar sig oftast ganska länge utan att bli upptäckt men zonatumen är ju lite större och kommer egentligen inte in i något skrymsle där inte jaguarhonan tar sig fram...
Har du något tips på hur jag ska inreda för att få jaguarerna att lugna ner sig lite och speciellt få zonatumen att kunna gömma sig eller åtminstone få lite lugn och ro någonstans?
Jag har just nu modifierat "skräphögen" till vänster i denna bild...
...skrymslena är lite större så att salvinin och zonatumen ska få plats(tyvärr även jaguarhonan) och det finns några rötter som skymmer sikten från det ställe där jaguarerna ofta står(höger sida av karet).
Även om det kanske låter som att zonatumen knappt kommer att överleva natten så är det inte riktigt så illa det är, zonatumen är snabb, ruskigt snabb, så den har bara råkat ut för ett fåtal attacker och den ser inte särskilt skadad ut(ett mindre sår på sidan och några jack i stjärtfenan), men stressen av att ständigt vara jagad är givetvis inte särskilt nyttig...
Går det så långt att zonatumen verkar riktigt illa ute så byter jag givetvis in den men jag vill helst ha den kvar så det är främst direkta inredningstips jag är ute efter i detta skeende. En viss mängd bråk får man ju alltid räkna med då man har ciklider men jag vill alltså stävja de värsta aggressionerna så att zonatumen på något sätt kan tänkas trivas i karet trots jaguarernas aggressioner...
Går det att lyckas med detta genom att inreda på något smart sätt?
Aggresionsnivån borde dämpas och bli hanterbar ganska snart eftersom jaguarerna alltid är aggressivast i början av yngelvården då ynglena är precis överallt i karet, så det är ju ingen lång peroid som zonatumen och salvinin måste kunna hålla sig undan, max en vecka skulle jag gissa.
BildarkivetKommentar
Kommentar