Jaguarciklid 2003 - del 7

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

Escondido!

Såg lite bilder av dom på aquamojo, helt otroliga. Vill ha.
    fish r friend

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

INXS: Det känns nästan som julafton va? ;D
      Kul att du fick tag på äkta labiatus, jag vet att du har letat länge efter såna. Och Carpinte 'Escondido'... Mumma! En av de vackraste centralamerikanarna som finns enligt mig! Så snart du får i ordning allt så måste du fota så mycket du bara kan. =)

Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
        • April 2002
        • 2670

Kul att det här med import från USA kommit upp igen. Det finns en del arter som jag skulle vilja ha men som nog inte går att få tag på i Sverige. Men det är det här med pappersarbetet, hur löser man detta???
        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Daniel Odell
          Användare
          • January 2003
          • 2437

jinnarparen: kontakta jordbruksverket, det är nog inte så svårt som jag inbillar mig.
          fish r friend

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

citat:Ursprungligen skickat av INXS

Jumbo ar helt otrolig - inte bara fargen och monstret men ocksa beteendet. Mojo har sina fiskar tranade att komma till framrutan eller ytan , simma , vanda, mm. Det var jakligt haftigt att se och ger en verkligen ideer till vad man kan trana sina fiskar att gora. Nar man ser hur han far Jumbo att blasa upp galarna eller spanna sig sa tanker man att en fisk ar OK att ha.
            Skönt att höra att han hade ett lika härligt beteende som MoJo har sagt och som det ser ut på bilderna, det är lätt att tänka att bilderna "ljuger" då man så sällan får se rörliga bilder.

Hur hade han lyckats träna fiskarna och hur menar du att han fick dem att göra "konsterna"?
            Simmade de inte fram till rutan då man gick fram till karet utan först då MoJo hade gett dem tecknet för att de skulle göra så? ...eller hur menade du?

Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Orm -jo , nu ere jul igen!!!
              Jag har fotat lite nu innan jag skall placera ut dom i de kar dar dom skall bo for jag tror kanske att det blir jobbigt att forsoka jaga dom med kameran senare. Sag pa din web sida att du diggar Uarus - fick du bilderna? Jag sag ocksa att du har en gadda som ser valdigt haftig ut - mina ar valdigt balla och jag vill satta upp ett kar som har lite mer langd at dom, dom jagar ju ganska coolt far jag saga.
              Sag att du hade Thoryichtis ocksa - jag kopte dom efter att ha sett en bild pa Mojos site for nagan vecka sedan och jag ar inte besviken. Samma med mina Gymnogeos - harliga farger. Det var en runda pa ca 850 km sa man gor den inte sa ofta och fick passa pa att plocka med mig firrar.

Labiatusar hade han inga men jag gav honom ca 30 st av min jaguar yngel som var ca 4-5cm och han gav mig 3 av hans privata labiatusar.
              Escondidon far jag beratta ar ena riktiga busar dom har jagat och slitit pa alla sina kamrater nar jag packade ur firrarna i ett gemenskaps akvarium. Jag fick hava upp dom illa kvickt och flytta in dom med en kull zebror som ar tva ganger sa stora. Det kanske bara var mina tva men jag har hort att aven Texas cikliden ar en buse.

Far be om ursakt att detta inlagg inte ar direkt jaguar trads material.

Kommentar

• INXS

Fredrik (eller effaj som du kallas har), det jag menade med med tranande ar typ som man tranar en hund - fisken plockar inte direkt upp grenar som man slanger men beroende pa var Mojo stallde sig och var han satte sina hander vid karet sa vande sig Jumbo eller spannde sig, kom till ytan eller framrutan. Mojo hade gravt ett gang mask som han handmatade sina fiskar med nar jag kom over, jag har borjat gora det lite men det lar ju ta ett tag innan dom blir tillrakligt modiga.

Med Jumbo och dom andra fiskarna som han vill stalla ut sa ar det ju en fordel om man kan trana dom att simma upp till rutan och spanna sig nar domarna kommer runt och kollar fisken. Det ar aven kul nar man har besok att fa firrarna att gora konster. Jag tror att det viktigaste ar att ge dom ordentligt med beloningar nar man tranar dom.

Jeffs fiskar var mycket skygga nar jag var dar och han berattade att nar han gar upp till karet kommer dom upp till ytan och framrutan sa dom kanner igen honom men ser att jag ar nagan annan. Det var kul att se i verkligheten for man tror ju inte pa sadant ibland nar folk skriver det.

Kommentar

• Motaguensis
                  Användare
                  • June 2003
                  • 250

INXS: Du er heldig, jeg skulle ønske jeg også kunne vært der! Har du hatt Festae før? Kan i hvertfall si deg at de kommer du til å få glede av, en av de vakreste amerikanske cichlider, vanvittig personlighet, sinnsykt aggresive og enorm styrke. Det hadde i hvertfall min VF hanne! Han er min favoritt av alle jeg har hatt. Han døde den 2.mai Da var han nesten 1kg og 30cm og veldig kraftig , men langt i fra feit. Han er også den sterkeste fisken jeg har hatt. No har jeg 3 små, som begynner å bli ganske fine og har bestilt 5 nye, som jeg ikke kommer som Urophthalmus. Har hatt 2 par med VF Urophthalmus før og selv om de er veldig fine og stillige kan de ikke måle seg med Festae etter min mening. Fikk også tak i ei VF Featae hoe til VF hannen min en gang, men den døde etter tre dager på grunn av skader når den ble fraktet. Lykke til med Fesatene og de andre i hvertfall F1 Labiatum er jo sinnsykt arti at du har fått tak i Jeg har ofså Labiatum, men de er jo ikke F1, så dine blir nok mye finere. Lurer på om jeg skal få med noen venner på å bestille fra Jeff jeg å
                  Preben

Kommentar

• chrillo
                    Användare
                    • February 2003
                    • 180

Hej!

Här är en ny bild på jaguar hanen och en ny film håll till godo.
                    Film (cirka 8mb)

720liter Malawi

Mvh /Christian
                    http://www.akvaristforeningnord.org

Kommentar

• Ola
                      Användare
                      • August 2002
                      • 1232

Snygg jagg hane chrillo! är lika avlång i kroppen som min, hur stor är din?

Nu har ynglena börjar röra på sig dom simmar några cm utanförkullen men när dom kommer för långt så kommer honan eller hanen och plockar upp dom härlig syn!
                      Jag kan väl inte börja mata dem från dom börjar simma i det stora "molnet"?
                      Hade tänkt börja med söndersmulat torrfoder (ser ut som brunt mjöl), bosmider,ska testa räkmixen.

Är det en bra idee' att föda upp dom på bosmider och torrfoder tills dom är stora någ att ta pellets,räkmix e.c.t.?
                      ola lindeberg

Kommentar

• Daniel Odell
                        Användare
                        • January 2003
                        • 2437

Chrillo: din hane ser exakt ut som min nya hane i kroppsform och teckning! lustigt då mina 3 andra jaggor ser helt annorlunda ut.

han kommer nog bli riktigt fin när han vuxit upp lite.

Ola: så länge du varierar fodret och ger dem rikligt med mat så blir det nog bra.

Imorgon kommer mina kläckas, alla ägg är kvar kanske ett tiotal har blivit vita. Skall bli spännande att se hur de klarar sin första kull. Sist honan lekte med en mindre hane så åt hon äggen, men nu verkar det gå mycket bättre.
                        fish r friend

Kommentar

• chrillo
                          Användare
                          • February 2003
                          • 180

Hanen är cirka 12cm och ganska avlång i kroppen. De har precis klarat av 3e leken också och har ett par yngelkvar från den kullen. Har klarat oss från aggressioner än så länge får se hur det blir nu då hanen börjat vakta upp honan igen.
                          720liter Malawi

Mvh /Christian
                          http://www.akvaristforeningnord.org

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

chrillo:
                            Vacker jagga! Snygg lilaton på sidorna också. =)
                            Den såg dessutom ut att ha ett härligt oskyggt beteende och verkade inte störas av kameran osv, den påminner väldigt mycket om min hane, nyfiken och orädd. Fast din var givetvis lite slankare än fettot som går i mitt kar...

orm:
                            Läs och gråt av avundsjuka!... ;D

Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

buuuhuuuu alla ägg borta :-(
                              fish r friend

Kommentar

• Ola
                                Användare
                                • August 2002
                                • 1232

Nu börjar yngel molnet träda fram mer och mer. Dom simmar nu 0-15cm över botten hela tiden. Imorron räknar jag med att dom ska vara uppe i dom stora vattenmassorna.

Men om jag lägger ned lite yngel mat (torfoder som är smått som mjöl) så blir det väl svårt för ynglena att få tag i det? Torrfodret hänger ju med strömmen...
                                ola lindeberg

Kommentar

Arbetssätt...