Jaguarciklid 2003 - del 7

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • August 2002
    • 1232

citat:Men inreder du klokt så kan det kanske fungera med någon ciklid som förstår när det är dags att sticka och gömma sig, typ sebraciklider eller liknande...
    Kanske ska man testa rödciklid, den är ju aggresiv och kan gömma sig ganska lätt för jaggorna tror jag. Den är kanske rent av för liten. Såfall hade jag nog köpt ett par utav dem eller vad tycker ni?

Fredrik, Det dära med att det kan komma in sjukdommar i karet om övriga fiskar är stressade har jag inte tänkt på, då kanske jag ska ta bort rosten? Den har simmat och gömnt sig bakom pumpen så Jaggorna kan inte ens se den.

Var nere på lunchen och kollade på karet när det var släckt, tror jaggorna bli mer och mer aggresiva under hela yngelvården. Ibörjan var det itne så mkt dom skrämnde bara bort övriga invånare i karet men nu försöker honan skrämma bort mig när jag kommer nära "yngelgömmstället" kul att se.

ola lindeberg

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Ola

Fredrik, Det dära med att det kan komma in sjukdommar i karet om övriga fiskar är stressade har jag inte tänkt på, då kanske jag ska ta bort rosten? Den har simmat och gömnt sig bakom pumpen så Jaggorna kan inte ens se den.
      Jag är absolut ingen sjukdomsexpert men som jag har förstått det så utvecklas de flesta sjukdomar pga långvarig stress, ser rostcikliden ut att vara jättestressad så kan det nog vara vettigt att flytta den till ett annat kar eller inreda karet med fler gömställen så att den kan dra sig tillbaka någonstans där inte jaggorna kommer åt den.

Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

INXS: hoppas du fotade massor!
        fish r friend

Kommentar

• Ola
          Användare
          • August 2002
          • 1232

Okey, då får jag nog ta upp rosten...
          ola lindeberg

Kommentar

• walle_1
            Användare
            • February 2003
            • 708

Jo, visst kan man suga upp slammet som du säger, men hur ofta gör du det? En gång i veckan antar jag, och emellan så ser det inte så trevligt ut kan jag tänka mig. Men precis som du säger så är det mycket snyggare med sand.

INXS: Vad skaffade du för firrar?

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• INXS

Platade som bara fan!
              Massor med firrar.

Jag postar nog ikvall fran vallfarden till fisk mecca.

Kommentar

• INXS

E det nagon som kan hitta Mojos post pa en av jaguartradarna?

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

citat:Ursprungligen skickat av INXS

E det nagon som kan hitta Mojos post pa en av jaguartradarna?
                  Inlägget han skrev försvann tyvärr vid kraschen... Jag hann däremot svara på det han skrev men några timmar senare så var allt som hade skrivits på forumet under den dagen borta... inkl. MoJos inlägg och mitt svar...

Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• INXS

OK, har slitit halva natten men nu har jag lite bilder pa natet.

Eller har med lite beskrivningar:

Ja nu far jag ga och lagga mig - god natt.

Kommentar

• Daniel Odell
                      Användare
                      • January 2003
                      • 2437

wow, bilden på de där uaruna va super. hans argentea var inte dålig den heller direkt. häftigt.

mina jaggor har ägg nu. jag vaknade så var allt över, jag hadde velat se leken för jag är inte säker på könen på mina fiskar. den dominanta fisken har äggrör och den mesiga fisken har en lite fjuttig sak. men jag har alltid sett den dominanta fisken som hane. men nu kanske det förklaras varför hon/han växt så dåligt ....

dom har helt sjukt mycket ägg iallafall, laggt på en rund mjuk fin sten brevid insuget till ytterfiltret, så långt bort från deras revir man kan komma.
                      fish r friend

Kommentar

• INXS

Orm - dra en gammal socka (ren forstass ) over insuget nar dom klacks.
                        Mina senaste yngel ar ca 2 veckor gammla (tror jag ? ) och det finns maxat mycket yngel - hela akvariet ar fullt det finns ett stort gang vid varje kruka (3 st) och massor som har hoppat ner i sumpen. Jag skulle gissa pa 1500 yngel som simmar omkring. Jag har aldrig haft sa manga.

Orm -ska se hur avis man blev, Jeff hade ungefar 200 kar. Frybabies (det finns lankar till den pa AquaMojo - speciellt under plecos - hon postar som Lampy) hade sakert over 300 kar och en stor 'pond' och ytanfor huset hade dom just fatt en langtradare leverans av kar - ca 150st till. Da gar man hem och ler och tanker; Jag har inte for manga akvarium ann'

Bade Jeff och Mojo hade guld jaguarer (ett par var) jag gillar inte dom lika mycket som dom vanliga jaggarna men dom verkar ha storre kaftar.

Jumbo ar helt otrolig - inte bara fargen och monstret men ocksa beteendet. Mojo har sina fiskar tranade att komma till framrutan eller ytan , simma , vanda, mm. Det var jakligt haftigt att se och ger en verkligen ideer till vad man kan trana sina fiskar att gora. Nar man ser hur han far Jumbo att blasa upp galarna eller spanna sig sa tanker man att en fisk ar OK att ha. Umbeen ar ju otroligt stor !!!
                        Mojo satte mig pa en stol framfor karet med Umbeen och han simmade forbi framfor mig och kollade in mig flera ganger sedan gav han mig en 'small' med sjarten for att visa vem som ar kungen.

Kommentar

• INXS

Jag postade en insats som forsvann:

Fragade namligen Jeff om han skulle skicka till sverige - no problems - han skickar over hela varlden. Jag fragade honom om priset och han sade att senaste sandningen han skickade till England var lite over $200 dollar i frakt, men det ar ocksa 3 ganska stora ladar. Skulle gissa pa 100 fisk eller sa. Han packar allt helt suverant med extra syre och berattade att paket han skickade till Asien blev forsenade ett par dagar nagra ganger och nastan alla fiskar overlevde (sumpade ca2-3st av flera hundra). Han berattade att dom far sandiningar fran stallen mycket narmare och dom har manga fler dodsfall an Jeffs som kommer fran andra sidan varlden.

Skulle rekommendera det om ni hittar tillrackligt med folk att dela pa en sandning - han har verkligen kvalitet.

Mojo halsade och fragade sarskilt om Fredrik ( kallade honom effaj (FI) )det var han som berattade att han hade postat pa jaguartraden men kunde inte forsta svenskan och alla ringar och prickar.

Sa nu ar ju Jaguartraden internationellt erkannd.

Kommentar

• Daniel Odell
                            Användare
                            • January 2003
                            • 2437

*skryt* jag har inga behov att dela på en sändning, jag betalar gärna för kvalite. */skryt* mitt problem är papper för införsel i sverige, det verkar vara en jävla procedur.

bra att veta att jeff förpackar så pass bra att man inte behöver vara orolig för förseningar. Jag letar som sagt hus och när min akvariekällare är färdig så skall jag ta kontakt med Jeff, men det är flera år i framtiden säkert.

det är extremt rolig känsla att vi har fått sådana band sverie <-> usa när det gäller CA/SA

fresten INXS, skulle du vilja maila mig bilden på Uaru fernandezypezi i större storlek? desto större desto bättre.

nu vill jag se bilder eller iallafall lista på vad du tog hem från jeff.
                            fish r friend

Kommentar

• INXS

Men haftigt att du kom med pa AquaMojo snoken ursakta ormen.

Jag far saga att det kan vara farligt att kolla in Jeffs stalle , du kommer nog inte att kopa hus utan det blir nog masshallarna i Alvsjo.

OK - detta kom jag hem med:
                              Fran Jeff -
                              1 st bla Jack Dempsey - valdigt cool
                              Ett par Crencichla Tapajos red
                              3 st Amphilophius labiatus F1
                              6 Amphilophius festae F1
                              6 st salvini
                              2 st carpinte 'Escondido'
                              5 st Thoritchtys sp 'Rio Mextico'
                              5 st Gymnogeophagus meridionalis 'Norte"

Fran Frybabies:
                              3 st albino ancistrus - dom ser hele gyllene orang/gula ut
                              4 st L-59 'white seam ancistrus' svart ancistrus med vit som pa fenorna
                              1 st L-239/232 tror inte det ar ratt blasoms pleco
                              4 st altum scalare
                              ett par Apisto frank

Ville ha nagra Tropheus moori 'Ikola' men dom sade att man skall ha en koloni. (sorry , kanner mig som en forradare efter att ha kollat in afrikanerna'

Kommentar

• INXS

Orm - jag forsokte skicka bilder i E-post genom forumet men tror inte det funkade.

Kommentar

Arbetssätt...