Jaguarciklid 2003 - del 7

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

INXS: Jo du har nog rätt, det är ju ofta de stora fiskarna som matvägrar och har sig efter en flytt, ungfiskar är sällan problematiska annat än i att de kan vara lite skygga osv.

Jag bytte för övrigt in dempseyna idag så nu får den kvarvarande jaggan förhoppningsvis lite lugn och ro ett tag. Det var däremot med nöd och näppe som jag tog mig tomhänt ut ur butiken, de hade nämligen ett fint litet par av guldsömsciklider inne, hanen hade t.o.m en liten pannpuckel och det röda bandet hade verkligen börjat träda fram ordentligt... Det kliade rejält i fingrarna kan jag säga.

Vad tror ni, funkar guldsömmare och jaguarer tillsammans?
    jaguaren = 5-6cm, gulsömmarna = 7-8cm.
    Är det för riskabelt?

Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

inte när de är små. men stora guldsömmar gillar ju att attackera glaset när man närmar sig så det säger väll lite om deras aggressivitet.

jag har fullskaligt krig i karet just nu, bara för att jag skrev på predatory att mina jaggor funkar bra med oscars så har den 25cm stora påfågeln börjat försöka äta de 2 små jaggorna, de är lite ledsna för mitt lekande par större jaggor har spöat dem rejält.

den nya fina jaggan visade sig vara en hona som nu leker med hulk min största jagga. de 2 små jaggorna hatar henne och försöker ge sig på henne så fort hulk inte är nära. påfåglarna hatar henne med och den stora påfågeln tjur-rusar underifrån när hon äter från ytan och det ser ut som han försöker döda henne på riktigt. Efter sådana incidenter söker hon skydd hos Hulk som ger småjaggorna stryk om de följer henne och visar munnen/gälar mot påfåglarna när de komer för nära. Till det kan vi lägga en sajica-hane som jagar småjaggorna från andra sidan akvariet och driver dem mot påfåglarna eller det lekande paret..... och det lekande paret har inte ens rom/yngel att försvara så det kommer nog bli ännu värre imorgon, då har de nog provkört/putsat färdigt.

De goda nyheterna är att paret som leker är snälla mot varandra (knack knack ta i trä)
      fish r friend

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

orm:
        Ojdå, det är fler än jag som har problem i karet hör jag...
        Hur stora är dina största jaggor?
        Stoppade du ner påfåglarna för att få fiskarna mindre skygga eller var det av någon annan anledning?
        Det vore för övrigt svincoolt om det skulle fungera, lekande jaggor och påfåglar i samma kar... Kan det bli bättre? ;D

Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
          Användare
          • February 2003
          • 708

"bara för att jag skrev på predatory att mina jaggor funkar bra med oscars så har den 25cm stora påfågeln börjat försöka äta de 2 små jaggorna"

Hmm..... var det inte du som var så tveksam till den kombinationen. Inte vet jag hur det kommer att fungera för dig om jaggorna leker, men för mig funkar det iaf bra med kombinationen jaguar-oscar. Min jaguar verkar vara en av den lugnare sorten, kan ju iofs bero på att han inte har lekt, men vi får väl se hur det ter sig i framtiden.

FI: synd att du skulle bli av med en till jagga, bara en kvar nu då?

Nu är min hemsida uppdaterad med nya bilder, har även lagt till en ny avdelning den heter "fiskstorlek", gå dit och kolla får ni se. Det jag irriterar mig mest på just nu är att det ska vara så förbannat mycket reklam på sidan. Funderar på om jag ska ta och använda min telia-sida istället. Den får jag ju ha bara 10 mb på men jag kan använda sprayservern för att lägga filerna på, sedan länkar jag från telia sidan. När spray blir fullt så fortsätter jag bara på telia. Lite fräckt men vad gör man när man inte får plats på 10 mb och inte vill ha en massa reklam.

Hos mig går det lugnt till iaf, förutom vid matning. Då blir det drag i karet. Oscarn har nu lärt sig att hoppa efter räkmix och mysis som jag håller mellan fingrarna, det var även nära att jaguaren var på väg att sticka huvudet ovan vattenytan. Läs ÄNTLIGEN-tråden på zoopet så ska ni få se en sak.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

FI: min största hane är max 15cm om ens det. De har alla vuxit väldigt långsamt. Jag måste gjort något fel men nu hoppas jag det blir ändring på det då jag satt igång foderautomaten med O.S.I pellets att mata 4ggr per dag sen ger jag dem torsk och räkor på kvällen. Det äter dom iofs inte ännu.

Påfåglarna hamnade i karet därför att de vuxit ur lillebrorsans 180L och han inte har plats för större akvarium. Jag har dem tills han flyttat till större.

Och ja det kan bli bättre, lillebror kan ta tillbaka sina påfåglar, jag kan ta ur de överblivna 2 jaggorna och istället kanske lyckas ha en Carpinte med jaggaparet

Walle_1: jo jag var skeptisk, och det fungerar sådär så jag känner att jag har rätt i mitt fall iallafall.
            fish r friend

Kommentar

• Ola
              Användare
              • August 2002
              • 1232

Hej!
              hänt mkt här har jag sett...
              Hur kul som helst när man ser hur honan spänner upp sig för mig när jag kommer för nära "yngelgömmstället"

Men saknar fortfarande deras jaktinstinkter dom har inte klippt nåt byte så speciellt snabbt såfall på natten om dom gör det. Mina pellets tittar dem inte på ens=(
              Kanske ska köpa mig en oscar mellan 10-15cm så den klipper lite mat så jaggorna kanske fattar att dom ska äta?
              Hade jaggorna skyddat sig och deras kul tillräkligt så om något dumt händer så är det Oscarn som råkar illa ut?
              Ynglena har växt lite faktiskt=) dom har blivit flyttade 3 ggr.
              till helgen kommer jag få se "yngelmollnet" som jag bara fått se på Fredriks fantastiska bilder=)
              ola lindeberg

Kommentar

• walle_1
                Användare
                • February 2003
                • 708

citat:jo jag var skeptisk, och det fungerar sådär så jag känner att jag har rätt i mitt fall iallafall.
                Jo, sen bör ju påpekas att det kan fungera i ett fall men inte i ett annat. Vem vet det kanske går åt helvete för mig också om jaguaren får för sig att uppvakta oscarn på allvar, men än så länge går det bra iaf.

Du säger att dina jaggor har växt sakta, hur sakta? Kanske har dom inte blivit riktigt matade som små så dom är dvärgar?

Jämför dessa bilder:

Powerglo+aquarelle rören

Powerglo+sunglo rören

Hyfsad skillnad va? Fler bilder finns på hemsidan.
                MVH Martin

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

walle: Snygga bilder! Och framför allt, SNYGG jagga! =)
                  Han börjar verkligen bli vacker den där, både mönstret och fenorna och snart har han även den där kraftiga kroppsformen de får då de blir större. Det är för övrigt jättekul att höra att han börjar ta efter påfågelns bordsskick och börjar hoppa efter maten också, det ger mig nya förhoppningar om att lilljaggan ska bli helt och hållet handtam. Han tar frysfodret direkt från händerna men han hoppar inte och han är lite skeptisk om jag börjar gräva runt med fingrarna... Det skulle vara coolt att ha en stor jaguarciklid som lät sig bli klappad... det känns liksom lite bakvänt på något sätt med tanke på ryktet jaggorna har men det är ju det som gör det så tufft.

Man ser för övrigt huggtänderna på en av dina bilder, den ena i alla fall... har han bara en tand precis som min hona eller är det bara kameran som luras?

Bra idé det där med sidan där man kan se hur mycket de har vuxit, det där måste jag peta in på min sida också.

citat:FI: synd att du skulle bli av med en till jagga, bara en kvar nu då?
                  Jo, även om den har vuxit extremt långsamt och säkert aldrig kommer att bli särskilt stor så skulle det ändå vara grymt trist om även den blev dödad då den är den sista överlevande från lekparets första lyckade kull.
                  Men den här är lite större än den som blev dödad och fenorna är bara lite trasiga och nu är ju dessutom dempseyna borta så det ska nog gå bra.

Jag har ju däremot åtminstone två yngel kvar i yngelkaret som mår finfint och säkert 1000st i 375an som väntar på att få ta sina första simtag. Så även om det skulle ske någon olycka så kommer det ju nya yngel med jämna mellanrum, men jag skulle nog behöva ännu ett kar för att kunna dra upp ynglena till försäljningsstorlek utan att riskera deras hälsa, det fungerar inte att kombinera små jaggor med lika stora centralamerikaner som inte blir lika stora... de andra fiskarna har ett rejält försprång när det gäller temperamentet och det var nog det som gjorde att dempseyna fick ihjäl en av jaggorna.
                  Ett till kar på runt 150 liter skulle vara perfekt, problemet är bara att få plats med det... platsbristen är akvaristens värsta fiende.

Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Ola

Men saknar fortfarande deras jaktinstinkter dom har inte klippt nåt byte så speciellt snabbt såfall på natten om dom gör det.
                    Jag tror att de måste träna upp sina jaktinstinkter, börja med att slänga ner någon fisk som de garanterat kan ta och "uppgradera" sedan till svårare och svårare byten allt eftersom de hugger dem. Jag kör med jättedanior nu och de tycker jag fungerar ganska bra som foderfisk, de är lagom svårfångade för att man ska hinna se jaggorna jaga och de blir uppätna tillräckligt snabbt för att man ska slippa oroa sig för att det ska utvecklas någon sjukdom pga stressen.

citat:Ursprungligen skickat av Ola

Hade jaggorna skyddat sig och deras kul tillräkligt så om något dumt händer så är det Oscarn som råkar illa ut?
                    Vid leken så skulle oscarn få det tungt... väääldigt tungt... Nu skiljer det sig säkert från fisk till fisk men här hos mig har det varit omöjligt att ha några andra ciklider i karet under jaggornas yngelvård. De utvidgar reviret då de börjar leta mat åt ynglena och då tar de över hela karet och då går inga fiskar som simmar på öppet vatten säkra. Bottenfiskarna klarar sig tackvare att de gömmer sig, cikliderna tittar hela tiden fram så fort de tror att det är grönt och blir då attackerade, bottenfiskarna ser jag aldrig då det finns yngel i karet. Skovelnosmalen som jaggorna inte bryr sig om är den enda fisken man ser bortsett från jaggorna och dess yngel just under själva yngelvården.

Men inreder du klokt så kan det kanske fungera med någon ciklid som förstår när det är dags att sticka och gömma sig, typ sebraciklider eller liknande... påfåglar står bara och vrider sig mitt ute på öppet vatten eller uppe vid ytan då de blir attackerade och jaggorna är inte nådiga under leken så jag tror inte att det skulle fungera särskilt bra.

Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
                      Användare
                      • February 2003
                      • 708

citatnygga bilder! Och framför allt, SNYGG jagga! =)
                      Han börjar verkligen bli vacker den där, både mönstret och fenorna och snart har han även den där kraftiga kroppsformen de får då de blir större.
                      Tackar, tackar. Jag är faktiskt nöjd med dessa tre nya bilder själv. De är helt klart de bästa som ni har fått se hittils. Jag har använt helt manuellt läge för dessa bilder vilket gör att jag får ställa in allt själv. Fördelen med det är att man kan dra ner till hyfsat låga slutartider så man slipper sudd om fiskarna skulle röra på sig lite. Det går däremot inte ha alltför låga tider för då får man alldeles för mörka och suddiga bilder.

citatet är för övrigt jättekul att höra att han börjar ta efter påfågelns bordsskick och börjar hoppa efter maten också, det ger mig nya förhoppningar om att lilljaggan ska bli helt och hållet handtam. Han tar frysfodret direkt från händerna men han hoppar inte och han är lite skeptisk om jag börjar gräva runt med fingrarna... Det skulle vara coolt att ha en stor jaguarciklid som lät sig bli klappad...
                      Nja, han hoppar ju inte precis men han var på väg iaf, det är ju en början. Och när påfågeln gör så så tar han säkert efter eller gör så för att hinna före. Att ha en jaguar som tillåter sig bli klappad skulle ju vara hur maxat som helst. Tänk dig en jaguar på 30-35 cm som glider mellan dina fingrar och tummen, det vore något att showa med för kompisarna . Däremot om jag gräver runt i karet så kommer jaggan och undrar vad jag gör. När han inser att jag kanske kommer in i hans revir så jagar han bort mig. Han har vid ett tillfälle tagit en löja ur mina fingrar under vattnet, men det tog tid och han var tveksam innan han till slut snappade åt sig den.

citat:Man ser för övrigt huggtänderna på en av dina bilder, den ena i alla fall... har han bara en tand precis som min hona eller är det bara kameran som luras?
                      Han har bara en tand pga. att jag grävde igen hans grop. Då brukar han sluta med grävningen ett par dagar, bara den ena växte ut så man såg den bra, den andra var ganska kort. Men nu har han börja gräva igen så den andra försvinner nog snart också. Oscarn har ju också varit och grävt i samma grop som jaguaren så jag undrar vad som händer när den blir könsmogen.

citat:Jo, även om den har vuxit extremt långsamt och säkert aldrig kommer att bli särskilt stor så skulle det ändå vara grymt trist om även den blev dödad då den är den sista överlevande från lekparets första lyckade kull.
                      Jo, men kanske är det som du sa. Att det beror på att den är från första leken, och därför inte blir så stor. Kanske skulle vara värt att prova med ett gäng nya. Testa många på en gång, sedan kan du mata med de nya som kommer från de nästkommande lekarna. Om du tar ganska många så kommer säkert de starkaste överleva och du kan försöka dra upp dessa till hyfsad storlek.

MVH Martin

Kommentar

• Ola
                        Användare
                        • August 2002
                        • 1232

Okey, det dära med stress som utvidgar sig till sjukdom har jag inte tänkt på. Man kanske ska ta bort Rosten nu? Den gommer sig bakomfiltret (omöjligt för jaggorna att se den ens) Och kanske försöka få fatt i Jättedanior eller kanske ett litet stimm tetror på ca 5 cm.
                        Struntar i oscarn. Ska först köpa mig ett Ormhuvud eller en fengädda mest sugen på ormhuvudet, sedan ett par sebror.
                        vill att dom ska äta mina pellets.
                        ola lindeberg

Kommentar

• Daniel Odell
                          Användare
                          • January 2003
                          • 2437

mina jaggor tappar inte tänderna när de gräver, fördel med att ha sand som bottenmaterial, förutom att det är snyggt
                          fish r friend

Kommentar

• walle_1
                            Användare
                            • February 2003
                            • 708

orm: nackdel: allt skit hamnar ovanpå.

MVH Martin

Kommentar

• Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

fördel: lätt att suga upp
                              fish r friend

Kommentar

• INXS

Kom just hem fran Mojo och Jeff Rapps, sa fort jag packar upp firrarna far jag posta bilder.
                                Det var battre an Grona Lund!!

Kommentar

Arbetssätt...