Jaguarciklid 2003 - del 7

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    Användare
    • February 2003
    • 708

Här byts inget namn, ska du ha en rovfisk-tråd så får du gärna göra en. Men vår jaguartråd ska absolut finnas kvar, jag tänker inte lämna den, My precious!!!

"Jag skall bara visa på en annan Malwis som kallas Malawi-barracudan, den heter Rhamphochromis Macrophthalmus. Kolla foto: http://www.cichlidnetwork.com/photolib/malawi114.jpg"

Ok vi fattar att det finns andra fiskar än jaguar nu, men detta är faktiskt en jaguartråd. Starta en rovfisk-tråd så kan du visa sånt där i den istället, Ok?

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• MYnglöv

Oops !
      Jag menade inte att trampa på en öm tå.
      Det jag helt enkelt menade var ju att denna tråd innehåller så mycket mer än Jaguarer.
      Vilket inte är fel på något sätt för jag tycker att det är oerhört intressant att följa diskussionen.
      Men för att att locka in fler att diskutera så var ju mitt förslag det som du ratade.
      men för mig gör det ingenting för jag vet ju vad denna tråd innehåller.
      Nåväl tillbaka till ämnet...

Kommentar

• Rickard
        Användare
        • April 2002
        • 727

Jag tror att det var mig han menade för att jag har lite lobbyverksamhet för världen utanför Jaguaren. Det är för man är lite sotis på eran aktivitet på denna tråd och vill vara med
        M.v.h.
        Rickard

Kommentar

• walle_1
          Användare
          • February 2003
          • 708

citat: Oops !
          Jag menade inte att trampa på en öm tå.
          Det jag helt enkelt menade var ju att denna tråd innehåller så mycket mer än Jaguarer.
          Vilket inte är fel på något sätt för jag tycker att det är oerhört intressant att följa diskussionen.
          Men för att att locka in fler att diskutera så var ju mitt förslag det som du ratade.
          men för mig gör det ingenting för jag vet ju vad denna tråd innehåller.
          Nåväl tillbaka till ämnet...
          Jo, jag förstår hur du menade. Men den här tråden är ju till för jaguarerna. Vi vill ju ha en renodlad sådan. Döper vi om den så kommer den garanterat inte handla alls lika mycket om jaguarer som den gör nu. Då är det bättre att starta en till tråd som handlar allmänt om rovfiskar. Jag vet en som inte blir glad om vi "förstör" jaguarpratet med en massa annat, jag nämner inga namn för det kan hända att Fredrik vill att jag inte gör det .

Nåväl tillbaka till ämnet. Jag har fått vita prick i lilla karet, det är bara mörten som har fått det men antar att gäddan kommer få snart. Mörten är såklart avlivad. Jag hoppas verkligen inte att det var ormhuvvet som utlöste sjukan för då kan han ju smitta ner min jaguar och det vore inte roligt, men troligen är et gäddan. Kör iaf med salt nu så jag hoppas att det inte hinner bryta ut på någon fisk. Det är väl bäst att försöka med salt först innan man börjar mixtra med allt för mycket medicin. Vill inte att min jaguar ska bl lika sjuk som Fredriks var, men ser jag minsta lilla prick så åker jag och skaffar medicin.

Jaguaren är fruktansvärt fin i det nya ljuset, det lila har kommit fram mer på sidorna och fenorna är mer blå och grön nu. Helt underbart vilken skillnad det kan bli med lite annat ljus.

MVH Martin

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

citat:Jag vet en som inte blir glad om vi "förstör" jaguarpratet med en massa annat, jag nämner inga namn för det kan hända att Fredrik vill att jag inte gör det .
            Jag tycker inte att det är så farligt om man nämner några andra arter i förbifarten, speciellt inte om de är väldigt lika jaguarerna som t.ex dovii som på många sätt liknar jaguaren och dessutom är ungefär på samma nivå i ciklidhierarkin, jag gillar inte lika mycket då det är en massa snack on crenicichlor eftersom dessa dels lever i helt annorlunda vatten och dessutom inte har något gemensamt med jaguarerna annat än att de båda är rovciklider... Ännu värre är det om man börjar jämföra fiskarna och ställa dem mot varandra... sånt skapar bara en massa sura miner, antingen bland jaguarägarna eller bland de som äger de andra arterna, såna diskussioner kommer jag aldrig att delta i.

Vill man prata om crenicichlor så tycker jag helt enkelt att man får skapa sig en egen tråd eller också att vi allihopa startar en generell rovciklidtråd, samma sak när det gäller rovmalawisar eller ormhuvudsfiskar. Det finns en enkel och självklar anledning till att en del av de andra generella och artspecifika trådarna inte har "gått lika bra" som jaguartrådarna...
            Ingen av de som äger arterna skriver i dem.
            Skriver man inte i tråden så lär den givetvis dö ut illa kvickt. Och finns det inte redan ett intresse för arten man skriver om så får man se till att väcka det genom att förklara vad man tycker är så intressant med arten, gillar någon det som skrivs så dyker det snart upp mer folk, dröjer det ett tag så är det bara att fortsätta skriva.
            Titta gärna tillbaka på hur populär jaguartråden var i början... det var inte direkt 15 svar per dag om man säger så...
            Ola var ett bra bollplank ett tag och det gjorde att jag fortsatte skriva, Ola Svensson tittade också förbi ibland och "rättade" mig då jag vandrade iväg lite för långt i mina teorier och gav mig samtidigt en kick att "forska" vidare... Efter ett tag så dök det upp ännu fler och nu idag så har det uppståt ett problem att tråden är FÖR populär... För mig så är givetvis detta ett ganska trevligt problem då jag ofta skrev helt för mig själv i början men jag ser precis som förra gången denna diskussion dök upp att jaguartråden fortsätter att fokusera sig på just jaguarcikliden och att det istället skapas nya trådar om man vill prata om andra arter. Jag tror inte bara att detta är bra för jaguartråden utan att det även är bra för att få forumet mer levande.

Hur som helst, anledningen att jag har skrivit så mycket i dessa jaguartrådar är dels för att jag tycker att jaguarcikliden är otroligt intressant på alla sätt och vis(inte bara när det gäller jakten) men också pga att jag gärna ser att jaguarciklidens popularitet höjs och att myten om att de är monster som dödar allt man släpper ner i karet dämpas ner en aning... Att skriva om andra arter ger ingenting till mitt syfte med trådarna.

Jag har många gånger pratat om hur fel det är att jaguarcikliden räknas som en sådan aggressiv art men efter jinnarparens tidigare inlägg så fick jag mig en funderare och inser nu att det är fullt möjligt att det stämmer att jaguarcikliden är så aggressiv som alla varnar om, det är bara det att det tar ett tag innan man märker detta eftersom de blir så pass gamla och så pass stora, det tar länge innan de når sin peak med andra ord.
            Ingen av oss har nog erfarenhet att avgöra hur aggressiva större jaggor är, mina jaggor är iofs ganska stora men de är bara 1,5 år gamla och ganska små med tanke på hur stora de KAN bli, det är dessutom omöjligt att veta hur aggressiva de skulle vara mot andra ciklider nu idag eftersom de är de enda cikliderna i karet... Även om mina jaggor har blivit mindre aggressiva sinsemellan så kanske deras aggression mot andra ciklider har höjts något enormt, jaguarhanen var bara 20cm då han(med hjälp av honan) såg till att den tokaggressiva citrinellumen fick byta kar, nu är han 6cm större och det är väl inte direkt otänkbart att han även har blivit aggressivare... Men eftersom det inte går att mäta detta så är det omöjligt att veta hur aggressiva mina jaggor egentligen är eller kommer att bli helt enkelt.

Men jag tycker däremot fortfarande att aggressionen hos jaguarcikliden borde poängteras lite mindre pga att det tar så länge innan dessa problem visar sig, jag tror nämligen att många inte ens törs skaffa jaguarciklider pga den aggressionsstämpel de har fått, många tror nog att jaguarciklider är monster redan från början... De är de inte. Och det tror jag att alla som skriver i den här tråden kan intyga om.

Många lessnar på sina fiskar på ett halvår eller år, dessa lär inte se röken av några aggressioner att tala om och då är det bättre att poängtera att större exemplar kan vara oerhört aggressiva än att säga att jaguarciklider rent generellt är aggressiva. De som lessnar på arten kommer inte att märka av aggressionerna och de som fastnar för arten kommer att se till att stävja aggressionerna så gott det går. Aggressionen är med andra ord inget stort problem, man hinner med råge fundera ut om man gillar arten eller ej och om det är värt att ha ett kar med endast två ciklider innan aggressionsproblemen dyker upp.

Nu blev det ett långt inlägg och jag vet inte om jag kom fram till något vettigt över huvud taget... ...men jag tycker hur som helst att jaguartråden ska fortsätta vara en jaguartråd och inte en blandtråd, vill man snacka generellt om rovciklider så kan man ju skapa en generell rovciklidtråd, finns intresset så kommer tråden med all säkerhet att leva kvar och jag skulle själv bidra med att skriva i tråden eftersom rovciklider är det jag är intresserad av. Men jag kommer fortfarande inte att delta i några meningslösa jämförelser eftersom detta gör mer skada än nytta... Och jag kommer fortfarande att fokusera mitt skrivande till jaguartråden eftersom det är jaguarcikliden som är min absoluta favoritfisk och jag har svårt att se att detta skulle ändras oavsett vad någon skriver om någon annan art. Jag är fast i jaguarträsket, så är det bara.

Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

citat:Ursprungligen skickat av walle_1

Jaguaren är fruktansvärt fin i det nya ljuset, det lila har kommit fram mer på sidorna och fenorna är mer blå och grön nu. Helt underbart vilken skillnad det kan bli med lite annat ljus.
              Jepp, jag fick uppleva samma lyft då jag bytte till Marine-Glo röret. Även om det är dyrt med rejäla lysrör och även om det känns lite mastigt att byta rör varje halvår eller år så rekommenderar jag att man gör det eftersom det gör så ortroligt mycket för fiskarnas utseende.

Jag har även upptäckt att bottenmaterialet påverkar jaggornas utseende, då mina jaggor står ovanför gruset så ser de betydligt vitare ut än då de står ovanför den framgrävda orange-rosa golvmattan. Ljuset reflekteras upp från golvmattan och plötsligt så blir jaggorna gulare och mer orange än de i själva verket är...
              Det skulle vara intressant att ha dem i ett kar med svart grus bara för att se om deras färger träder fram lite mer i så fall, kontrasterna mellan svart grus och fiskar med en vit-beige basfärg kan se rätt vackert ut.
              Men det är ju lite knepigt att byta grus så det där får man väl ta då man byter kar eller om man av någon anledning får för sig att göra värsta storrengörningen och starta om allt på nytt.

Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Äggen har i alla fall kläckts nu och det är en hiskeligt massa yngel även denna gång... Så nu blir det till att träna upp jaktteknikerna hos småjaggorna och de övriga firrarna i 222-litrarn, de två tappra ynglena som går i yngelkaret ska också få levande foder de närmaste veckorna. Dessa två extremt utåtriktade och nyfikna rackare måste ha livnärt sig på sina syskon eftersom jag inte har sett dem vid slamsugningen, dessa två växte betydligt snabbare än de övriga och är väl 1,2-1,5 cm idag medan de andra var ca 0,8 mm sist jag såg dem. De två kvarvarande har för övrigt börjat äta av räkmixen och det lär säkert göra att de både blir vackra och växer lite snabbare, förhoppningsvis.

Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
                  Användare
                  • February 2003
                  • 708

citat:Jag tycker inte att det är så farligt om man nämner några andra arter i förbifarten, speciellt inte om de är väldigt lika jaguarerna som t.ex dovii som på många sätt liknar jaguaren och dessutom är ungefär på samma nivå i ciklidhierarkin, jag gillar inte lika mycket då det är en massa snack on crenicichlor eftersom dessa dels lever i helt annorlunda vatten och dessutom inte har något gemensamt med jaguarerna annat än att de båda är rovciklider...
                  Hmm... jag tror att du missuppfattade vad jag menade. Jag menade att om vi byter namn på denna tråd till "rovciklider" och helt slopar "jaguar 2003"-serien så kommer det garanterat att öka markant med folk och massa olika fiskar. Det var det jag menade att de riktiga jaguarfantasterna inte skulle gilla. Jag tycker precis som du att denna tråden ska vara enbart för jaguarer, eventuellt lite snack om andra parachromis-arter. Sedan kan man starta ytterligare en som kan behandla rovfiskar i allmänhet. Jag ber om ursäkt för att det har blivit snack om crenicichlor på slutet, men när du säger att vi har jämfört jaguarerna med andra fiskar så måste jag nog gå emot dig. Jag tycker inte att något inlägg har jämfört jaguarerna med andra fiskar, har jag fel så får du gärna peka på vart det har gjorts. Men faktiskt så har du själv dragit med lite andra arter också ibland, men kanske inte lika mycket som jag då.

citat:Jag har även upptäckt att bottenmaterialet påverkar jaggornas utseende, då mina jaggor står ovanför gruset så ser de betydligt vitare ut än då de står ovanför den framgrävda orange-rosa golvmattan. Ljuset reflekteras upp från golvmattan och plötsligt så blir jaggorna gulare och mer orange än de i själva verket är...
                  Det skulle vara intressant att ha dem i ett kar med svart grus bara för att se om deras färger träder fram lite mer i så fall, kontrasterna mellan svart grus och fiskar med en vit-beige basfärg kan se rätt vackert ut.
                  Precis det du skriver har jag faktiskt funderat på. När jag var på zoo sist så noterade jag att dom använder svart grus till nästan alla fiskar. Dessa fiskar blir oerhört mycket vackrare och faktiskt oräddare än de som går med ljust grus. Egentligen fattar jag inte hur det kan vara så dumt att den engelska sjöstenen är så vanlig. Ta till exempel en sjö eller en flod i amerika. Där är det garanterad mörk botten på de flesta ställena. Fiskarna har ju mörk rygg för att bli kamouflerad mot botten uppifrån. Har man då ljust grus så måste fiskarna få blekare färger för att inte synas alltför väl mot botten. Därför tror jag att om man har mörkt grus till en jaguar så skulle den få extremt mörka fläckar och rygg, men magen skulle troligen vara lika ljus. Det skulle ju vara fruktansvärt snyggt. Bara som ett exempel här nu då (detta hör till grusdiskutionen och inte om mörtar). När jag tar hem mört som foderfisk från sjön så är mörtarna alldeles mörka och fina på ryggen. Men när dom har gått ett tag i badkaret, som givetvis är helt vitt, så blir dom alldeles ljusa på ryggen och sidorna blir helt bleka. Detta trots att det är kolmörkt större delen av tiden i badkaret. Alltså nästa gång man köper grus eller gör en storrengöring av karet så tänker jag skaffa mörkt grus, eftersom fiskarna verkar känna sig säkrare och dessutom får sin naturliga färgprakt.

citat:Jepp, jag fick uppleva samma lyft då jag bytte till Marine-Glo röret. Även om det är dyrt med rejäla lysrör och även om det känns lite mastigt att byta rör varje halvår eller år så rekommenderar jag att man gör det eftersom det gör så ortroligt mycket för fiskarnas utseende.
                  Jo, men ändå så var inte aquarelle-röret så farligt dyrt. 150 kr plus att det fanns i en vanlig elbutik. Är det någon som vet var man kan se spektrat på philips aquarelle? antar att det är ganska mycket blått och rött i det.

MVH Martin

Kommentar

• INXS

Jag ar inte direkt intresserad av manga av dom fiskarna som diskuterats i denna trad MEN det ar ofta bra att veta hur en fisk jamfors med en annan om man tankte kombinera dom. Pa samma satt ar det ju bra att veta hur annan fisk beter sig sa man vet vad man ger sig pa - DVS om man redan har en fisk som beter sig som jaguarerna sa vet man vad man skall ha.
                    Det ar ocksa viktigt att utpeka vilka fiskar som kommer att ga bra med jaguarerna i karet. Pa detta satt ar det ju alltid bra att kunna ha mycked varierad information pa denna trad.

Ibland drar snacket ifran huvudamnet gansk langt och jag tror att nya medlemar i jaguartraden blir lite irriterade eftersom dom har borjat delta just for jaguarernas skull.

Jag tycker att Fredrik har skapat den har traden med manga och interesanta inlagg - ofta nar det inte var manga som deltog, darfor skall man nog lamna den som en jaguartrad. Jag tror nastan att det skulle kunna vara ett eget forum som kan delas up i: generellt , nya jaguarer, odling, matande och salskap at jaguarerna med Fredrik som Moderator, det skulle nog gora att det skulle vara lattare att sortera ut grejor som odling och matande - men vi far val se.

Det at en bra trad sa man far val lata den vara ifred.

Kommentar

• INXS

Angaende yngel sa har jag en bra klump av dom men dom ar svara att se eftersom jaguarerna har omoblerat i karet igen och stallt blomkrukan pa snedden sa det blir mer privat.

Det dar med aggressionerna tror jag ar lite grann som en ilsken och illa behandlad hund - om man stanger in ett djur i ett for litet rum , later det vara grisigt och pa andra satt irriterar det blir vilket djur som helst ilsket och aggressivt. Samma galler nar det ar dags att paras - alla djur bevakar sitt "terratory" och jagar ut inkraktare. Detta tycker jag inte ar aggressivitet utan normalt beteende. Ju mindre aggressivitet desto sakrare och mindre stressad kanner sig fisken.

Men efter att ha sagt detta far jag erkanna att jag inte gillar att skaffa nagan fisk som inte ar liten - inte direkt yngel men inte mycket storre. Jag tror att det ar mycket svarare att fa vuxen fisk att trivas och umgas med andra - aven en hona och hane av samma art. Jag har sumpat manga fiskar som jag kopte for stora till aggressivitet och for att dom inte kunde anpassa sig, aven nar jag har flyttat fiskar fran ett kar till ett annat har det ofta uppstatt aggressioner och flera ganger lett till dodsfall.

Kommentar

• chrillo
                        Användare
                        • February 2003
                        • 180

Nya sidan är uppe även fast den änsålänge är under påbyggnad =). Finns en del bilder där också.
                        720liter Malawi

Mvh /Christian
                        http://www.akvaristforeningnord.org

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

men när du säger att vi har jämfört jaguarerna med andra fiskar så måste jag nog gå emot dig. Jag tycker inte att något inlägg har jämfört jaguarerna med andra fiskar, har jag fel så får du gärna peka på vart det har gjorts.
                          Det är tråkigt att sitta och peka ut enskilda inlägg och personer... men läs igenom tråden så ska du se att det går att hitta åtminstone en jämförelse där det dras rätt så drastiska slutsatser om bl.a aggressiviteten och rovgirigheten hos jaguarciklider rent generellt jämfört med en annan art...

Men jag har själv fastslagit en massa liknande saker angående aggressioner i bl.a den första jaguartråden så jag är med största säkerhet värst av alla när det gäller detta...

Men om vi alla försöker undvika dessa generella slutsatser som vi baserar på vår egna minimalt korta erfarenhet av jaguarciklider så kanske ni andra slipper gå samma väg som mig där jag då mina jaggor var typ 12cm fastslog att jaguarciklider minsann rent generellt inte alls var aggressiva... Jag hade haft fiskarna i mindre än ett halvår och var redan självutnämnd expert... Haha, inse komiken i det hela. ;D
                          Ola Svensson var däremot och satte mig på plats, helt befogat dessutom, och nu i efterhand så kan man bara skratta åt det hela och försöka lära sig av sina misstag och försöka låta bli att generalisera på samma sätt i framtiden.

Det man kan göra för att undvika missförstånd är att hela tiden skriva "mina jaggor" och inte jaggor rent generellt... då har man i alla fall gjort klart att det är ens egna jaggor och dess beteende som man pratar om.
                          Skriver jag: Jaguarer är inte aggressiva annat än vid leken... så låter det som om jag pratar om jaggor rent generellt.
                          Skriver jag istället: Mina jaguarer är inte aggressiva annat än vid leken... så förstår man att man bara refererar till hur ens egna jaggor beter sig.
                          Skillnaden mellan dessa uttalanden är enorm om man tänker efter lite.

Men faktiskt så har du själv dragit med lite andra arter också ibland, men kanske inte lika mycket som jag då.
                          Jodå, kritiken var riktad till alla vi som skriver i jaguartråden, givetvis även jag själv.

Men jag vill inte leka polis här och förbjuda er andra att snacka om det ni vill, ordet är fritt och ni får väl själva avgöra vad ni tycker borde tas upp i en annan tråd och vad som lika gärna kan läggas in i jaguartråden, det gäller liksom att hitta den gyllene medelvägen där man inte känner sig instängd men där man samtidigt inte tappar fokus på vad tråden egentligen handlar om. Gör som ni själva vill helt enkelt, tänk bara på att ni troligtvis hittar fler likasinnade om ni tar upp den andra arten där alla kan se att den diskuteras och inte bara de som läser jaguartråden.

INXS's förslag om ett särskilt jaguarforum med olika indelningar och jag själv som moderator känns lite väl maxat... men däremot så kanske man skulle kunna göra samma indelning med ett par olika jaguartrådar... eller vad tror ni?
                          Typ att man har dessa jaguartrådar:
                          Jaguarciklid - generellt
                          Jaguarciklid - nybörjarfrågor
                          Jaguarciklid - odling
                          Jaguarciklid - foder
                          Jaguarciklid - tillsammans med...

Men det kanske inte skulle funka... det skulle nog bli för många trådar att hålla reda på... vi skulle dessutom i princip invadera forumet med tanke på hur ofta det skrivs i jaguartråden idag. Om 5st jaguartrådar hela tiden finns på förstasidan så kanske malawiägarna bannar oss från forumet eller nåt.

Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
                            Användare
                            • February 2003
                            • 708

Jo jag tror att det skulle bli lite väl med 5 olika trådar. Jag tycker vi kör vidare som vanligt och försöker hålla oss till jaguarerna. Lite sidosnack om hur arter fungerar med jaguarer, foder, nybörjarfrågor tycker jag att det är bra om det är samlat i samma tråd så man slipper gå igenom fem olika trådar för att skriva, det är lite väl överdrivet. Dessutom så tror jag inte att det är ett sätt att få bort prat om andra arter, enda sättet är att vi som skriver tar oss i kragen ochförsöker hålla oss ifrån andra arter eller dra det extremt kortfattat eller helt enkelt skriva i en tråd som är anpassad just för det man tänker skriva.

MVH Martin

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

Jahopp då var man en jagga fattigare då...
                              Jack Dempseyna dödade den mindre av småjaggorna i natt... De har hackat på båda jaggorna hela helgen men jag trodde att de skulle klara sig till nu på måndag och att jag sedan antingen skulle hinna byta in jaggorna eller dempseyna... men i natt så gjorde de alltså slut på lidandet hos den mindre av dem...

Jag var i valet och kvalet på vilken av arterna jag skulle spara men nu har jag bestämt mig för att spara den kvarvarande jaggan och byta in dempseyna, jag törs inte ha dem kvar eftersom jag inte vill mista den sista jaggan på samma sätt och vem vet vem dempseyna ger sig på om jag byter in jaggan... Det luktar trubbel på lång väg.

Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Dempsey ar en av dom firrarna jag har haft och forsokt flytta och det ledde till problem. Jag gillar inte att kopa fisk som inte ar sma.
                                Jag hadde dessa dempsey i 540 liters pa jobbet och dom verkade para upp sig, problemet var att det ocksa var ett jaguarpar och ett salvini par dar.
                                Sa jag flyttade in dom i sitt egna 220 liters vartefter hanen jagade runt honan, bet av alla hennes fenor och nastan helt fjallade henne.Slutet kom nagra dagar senare nar han hoppade ur karet en dag nar jag var pa jobbet. Hon fick altsa sista skrattet. Sedan fick hon laka upp sig och nu bor hon i 540 liters igen - har vaxt till sig bra och har dessutom rejala gaddar. Fin fisk.

Salvinin gick det ungefar lika bra for och nu har jag bara honan kvar.

Jaguarerna hadde lite tjafs for sig nar jag flyttade dom men dom har klarat sig.

Enligt min erfarenhet ar det mycket svarare och mer problematiskt att flytta en vuxen fisk och fa den att anpassa sig.

Kommentar

Arbetssätt...