Jaguarciklid 2003 - del 7

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

citat:Ursprungligen skickat av dr. strange

klart kul att se när man släpper ner guppies eller platy och fisken lägger sig i bakhåll i en växt och hugger när det blir läge, när den hugger hörs det tydligt i rummet med akvariet.
    En guppy eller platy behöver man inte lägga sig i bakhåll för... Haha ;D
    Skämt åsido, det är precis den där typen av jaktteknik som jag intresserar mig för, fiskar som käkar foderfisk som om de var en pellets är roliga ett tag men till slut så vill man ha mer valuta för pengarna man har lagt ner på foderfiskarna och då är en "ambush-predator" det enda rätta. =)

Visst beter sig dvärgormhuvvena på många sätt precis som fengäddorna? Att de är ganska stillsamma av sig och att de hellre håller till på botten än i vattenmassorna?
    Det är nämligen bara den typen av fisk som fungerar i längden med mina jaguarer, de tolererar inga fiskar i vattenmassorna men är väldigt givmilda när det gäller utrymmet på bottenytan. Min skovelnosmal har t.o.m tillträde till den öppna bottenytan även under leken... Skovelnosen är så stillsam av sig att jaggorna troligtvis inte ser den som något hot, väldigt skumt men givetvis väldigt bra eftersom man slipper en massa skadade fiskar och andra tråkigheter.

Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Rickard:
      Såg fin ut och verkade intressant, det är för övrigt kul att se att det finns rejäla rovfiskar även i malawisjön.
      Med tanke på hur populära malawisarna har blivit och med tanke på att majoriteten av de som håller malawisar har "vanliga" fiskar så är man ibland rädd att rovfiskarna helt och hållet ska försvinna från marknaden. Usch vad tråkigt det vore...

walle funderade ju på en annan rovmalawi som spelade död då den jagade... verkade superintressant! Definitivt någon jag själv skulle prova på om jag hade ett malawikar.

Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• MYnglöv

Hej
        Jag har studerat era inlägg och det har hjälpt mig mycket.
        Mina Jaguarer är inköpta hos Rolle vilket FI vet vem det är.
        Jag köpte dessa fiskar av ren slump för jag tittar in hos ovanstående varje fredag för att se vad som kommit in.
        Och de skulle jag ha tillfälligt för att ta bort de ynglen som sebrorna fått fram men efter en tid så kan jag inte göra av med dem för de är otroligt fascinerande fiskar.

//Magnus

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Tjenare Mange! =)
          Jodå Rolle känner jag givetvis till, han har tveklöst bästa butiken i Luleå och är dessutom sjysst och väldigt kunnig. Jag köper nästan alla mina fiskar hos honom.

Hur länge sedan var det du köpte jaggorna?
          "Lillen" som jag bytte in blev såld ganska snabbt, det kan inte ha varit du som köpte honom? Han var nog ca 12cm när jag bytte in honom.

Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

C. Carelius verkade ha ramlat ur godishyllan! er bara jag som tycker att malawi kar ser ut som en förvuxen m'n'm-påse?

hehe bara retas den såg rätt cool ut.
            fish r friend

Kommentar

• walle_1
              Användare
              • February 2003
              • 708

Jag skulle vilja säga en sak om malawi. Den där carelius ser säkert lika ut när den är liten också. När den blir stor så ser den exakt lika ut med skillnaden att den är större. En jaguar utvecklas ju hela tiden i färgerna, det är väldigt kul att se. Man kan vakna en morgon och se att jaguaren har blivit ännu lite finare, ibland kan dom se gråstrist ut, men det går sakta men säkert åt det bättre. En stor jaguar ser definitivt bättre ut än en där carelius som visades på bilderna. Dessutom SER amerikanarna ut som rovfiskar, det gör inte malawi. Sen kan malawi säkert ha ett kul beteende också det kan jag inte säga något om, men jag tror inte att dom är lika ägarresponsiv som amerikanarna.

Iaf så tycker jag som dr.strange. Ska det vara en ÄKTA rovfisk. Så tycker jag att det ska vara något utanför cikliderna. En fisk som verkligen går in till hundra procent för att få tag på bytet. Jag tycker att ciklider kan vara lite slöa av sig, försöker smyga, men om dom röjer sin position så ger dom upp direkt. Sedan måste man vänta till nästa attack. Ciklider är intressanta även mellan matningarna, men när det gäller att ha en riktigt rovfisk så tänker jag direkt på gäddor, eller ormhuvven eller nå liknande.

Ormhuvvet jag skaffade var ju inte speciellt intressant, men jag antar att det beror på hur den tidigare ägaren och zoo har hanterat honom. Han har nog fått men för livet så jag funderar starkt på att avliva honom. Han ser vettskrämd ut så fort något rör sig så det är synd om honom. Jag tror inte han är sjuk för då skulle de andra firrarna bli smittad också. Han är nog helt enkelt dåligt skött från första början. Nästa ormhuvve blir en i de lite större klasserna, typ obscura eller möjligen micropeltes. Men det beror på hr stort kar man skaffar i framtiden.

citat:walle funderade ju på en annan rovmalawi som spelade död då den jagade... verkade superintressant!
              Nimbochromis polystigma, finns även nimbochromis livingstonii som blir lite större men är i princip lika.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• Ola
                Användare
                • August 2002
                • 1232

Måste bara tilllägga att denna tråd kan man bara inte slita sig ifrån!
                C.caeruleus finns det en liten bild i ena hörnet i CB1 sidan 33.

Sedan så har rommen kläcks idag!! Dom rommkornen som är obefruktade(döda) smittade lite sa Ola S men är dom så farliga att jag ska ta bort dem?
                Längtar tills nästa helg när ynglena är frisimmande.
                För övrigt så har hanen klippt en malawi nu ca 5cm lång.
                Yngelvården är ju helt otrolig, när en av ynglena hamnar en bit utanför "kullen" så tar honan in det i munnen och sprutar in det i kullen igen.

Köpte ju pellets förra veckan, dom har inte ätit det men smackat på det har dom. Får väl fortsätta att svälta dem så dom käkar mina pellets, lite svårt när där simmar ett malawi yngel men ändå=) hehe.

Hanen försöker klippa malawin hela tiden men den simmar bara runder under en rot som inte hanen kommer under, så för att ta den så måste hanen och honan sammarbeta om hanen inte tar den inatt (tog en inatt).

Tycker mina jaggisar verkar ovanligt snälla om man kan uttrycka sig så. Hade dom kunnat försvara sig mot en dvärgormhuvud?
                ola lindeberg

Kommentar

• INXS

Ola L;
                  det ar inte bra med mogliga romkorn men foraldrarna skoter om det helt OK sjalva - jag tror att man skulle gora mer skador om man forsoker ta bort dom sjalv.

Det hander da och da att en fisk som man tankt mata med hittar ett bra gomstalle och klarar sig. Jag har en zebra som har fatt halva ansiktet och ett oga avbitet men nu har den hallit sig gomd och klarat sig bra i 4 manader, samma galler med ett yngel fran deras andra kull som har legat och tryckt och troligen kakat upp sina sma syskon - skulle vilja fanga den , han ar troligen 7cm efter 3 manader.

Kommentar

• Ola
                    Användare
                    • August 2002
                    • 1232

Glömnde fråga om jag ska fortsätta med vattenbytena som vanligt?
                    Istället för att byta 40% så kanske jag ska byta 20% idag?
                    ola lindeberg

Kommentar

• Daniel Odell
                      Användare
                      • January 2003
                      • 2437

jag kör 30% varje vecka + lite slamsugning när det samlats för mycket skräp/bajs/räkskal etc.

kom inte ihåg vad du hadde för storlek på ditt kar men har du mindre kar så byt mer vatten.

Du pratar mycket om agressioner och att dina är snälla osv. Det finns väll inget som konkurerar med dom i karet + att de verkar vara ett harmoniskt par, varför skall de då vara aggressiva? Troligtvis skulle de inte ens behöva försvara sig/klara sig mot ett dvärgormhuvud, de är inte agressiva på det viset, de är bara rovgiriga. Vill du tvunget se agressivt beteende så släpp ner någon elak centralamerikansk ciklid till dem, typ salvini, jack d, midas/rd. Men det är bara dumt att göra tycker jag.
                      fish r friend

Kommentar

• Ola
                        Användare
                        • August 2002
                        • 1232

Orm, nej vill inte se aggresionerna, blev bara lite fundersam eftersom era är så aggresiva.
                        Jag brukar som sagt köra 40-50% varje vecka+slamsuging men eftersom ynglena kläcktes idag så undrar jag om jag kan köra lika stort vattenbyte?
                        325L
                        ola lindeberg

Kommentar

• walle_1
                          Användare
                          • February 2003
                          • 708

Du kan köra lika stort vattenbyte, kör inte 50% per vecka, det tycker jag är för mycket. Kör ca 30-35% istället+slamsugning vid varje byte. Kör du större än så så finns det lite risk att man stör balansen. Jag körde ett skitstort en gång här under sommaren ca 180 liter av de 300 som får plats i karet. Dagen efter hade jag utomordentligt klart vatten, såg otroligt rent ut och fiskarna trivdes verkligen. Men efter några dagars matning så blommade alger upp och vattnet blev snabbt gulaktigt. Så det är bättre att köra små vattenbyten och slamsuga riktigt noga.

Angående ormhuvve så tror jag nog att jaguarerna klarar av en sådan utan problem. Det är som orm säger, dom har inget motstånd nu så därför är dom lugna. Skulle du ha någon annan fisk så skulle den säkerligen få sig några tjuvnyp om den kom för nära ynglen.

Hur många yngel har du ungefär?

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• Rickard
                            Användare
                            • April 2002
                            • 727

Jag skall bara visa på en annan Malwis som kallas Malawi-barracudan, den heter Rhamphochromis Macrophthalmus. Kolla foto: http://www.cichlidnetwork.com/photolib/malawi114.jpg
                            M.v.h.
                            Rickard

Kommentar

• Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

den va fan cool

å andra sidan hittade jag denna bild ... inte lika tuff då: http://www.ciklid.se/artbeskrivninga...isa.asp?NR=520
                              fish r friend

Kommentar

• MYnglöv

Hej Alla
                                Fredrik:
                                Det fanns 3 st jaguarer när jag dök in hos rolle för ca 5 veckor sedan.
                                Och jag köpte 2st, inte för att ha ett par mest för att röja undan i akvariet.
                                Men som sagt så börjar jag att tycka om dessa individer.
                                Men nu ställs jag ju inför ett faktum dvs att jag måste plocka bort några andra fiskar vilket inte är så skoj för man fäster sig vid dem.

Jag handlar det mesta hos Rolle för som du säger är han serös och kunnig.
                                Och så känner jag honom via vissa saker i livet tex fotboll och lumpen...

Vi skulle behöva byta namn på denna tråd till rovfiskar för det är ju egentligen det vi/ni pratar om.

Kommentar

Arbetssätt...