Min kommentar var menad som varudeklaration. Ren aggressivitet är något negativt och oftast en akvarieartefakt dvs. man kan se på det som att miljön inte är den bästa. I ett stort akvarium så är många "bestar" hur snälla som helst. Därför är diskussionerna om "aggressivaste" fisken fullständigt värdelösa och missvisande. Håller helt med Jinnarparen. Patrickin som dessutom är rätt feg har en massa andra fördelar som väger upp nackdelarna (aggressivitet och feghet). Det kommer det en artikel om i nästa Ciklidblad förresten. Små fiskar kan gärna vara aggressiva eftersom de då kan stå imot större. Även här kan det bli problem. Jag höll 25 centimetershantlar (VF - tuffare än affärsfiskarna) med Neetroplus neematopus (en av mina största favoriter genom tiderna) men det funkade inte alls. De tokaggressiva nicaraguaclownerna var överallt helatiden vilket stressade hantlarna enormt.
Jaguarciklid 2003 - del 7
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
citat:Nu håller jag inte på med några sega CA utan torped-haplisar från Malawi
Skämt åsido, skaffa en gäddciklid så ska du få se på en torped. min gädda verkar börjar bli hungrig på riktigt nu för jag slängde i ett sebrayngel för två dar sedan och i morse tog han den. Han har varit efter den tidigare men nu gav han verkligen järnet. Fy faan vilken fart, sebran hade inte en suck.
Angående amerikanska forum så är det inte mycket att lyssna på när det gäller aggressivitets-diskutioner. Det är precis som Fredrik sa en gång i tiden, hormonstinna tonåringar som tror dom är cool om deras fisk är aggressiv. Såg även en tråd på PF som hette "the results from the fight". Den var ett slagsmål mellan två flowerhorns och ägaren påstod att han kom hem från jobbet och hittade dom sådär. men tittade man på bilderna så var det uppenbart att han hade sammanfört dom för att slåss. Eftersom det fanns bilder från när fiskarna inte var nå såriga (vilket uppenbarligen är från början) och när fiskarna var alldeles förstörda. Det är väl hans ensak men det visar att det finns mycket folk som tror att dom är cool om deras fiskar är aggressiv och slåss. En stor del av dessa TROR iaf jag att dom finns i Amerika.
citat:Ren aggressivitet är något negativt och oftast en akvarieartefakt dvs. man kan se på det som att miljön inte är den bästa.
Men jag antar att du (ola) menar att fiskar som är hyperaggressiva och försöker hugga sönder rutan så fort något rör sig utanför kanske är lite väl. Men det finns ju fiskar som ska vara så aggressiva så det kan vara svårt att närma sig karet utan att dom "flippar ur". Ett exempel på en ciklid som tar så stora revir att dom räcker utanför karet är umbriferum. Denna ciklid tar så stora revir att dom räcker utanför karet och då kan man ju förstå att den blir tokig om man närmar sig karet. Vad jag har förstått så ska det vara svårt att få något att leva med denna firre.
Det jag menar med allt detta är att samma art kan vara väldigt olika, dessutom blir dom mycket aggressivare med yngel. Dessutom så finns det ciklider som blir så stora att dom tar revir utanför karet så dom måste försvara det när någon närmar sig. Fast iofs, om fisken tar revir utanför karet så är det ju för litet. Då borde man skaffa större för att fisken inte ska bli tokig så fort man närmar sig.
Vet inte om det blev något vettigt med i detta inlägg, orkar inte läsa igenom heller=).
Iaf så är fiskarna väldigt fina nu under den nya belysningen Det ser väldigt bra ut. Vattnet är fortfarande lite dimmigt, det blir alltid lite dimmigt alldeles under lysrören efter ett vattenbyte men det brukar försvinna efter ca ett dygn. Men det är iaf en klar förbättring motför sunglo-pissfärgen =).
Bara en sista fråga om crenicichla proteus till jinnarparen. Hur fort växer dessa firrar? Hur länge dröjde det innan dina blev 23 och 17 eller vad det nu var?
Oj vilken långt inlägg, bäst jag ger mig.
MVH Martin
http://m1.271.telia.com/~u27102612/Kommentar
-
citattämmer nog inte riktigt men det kan nog bidra till aggressivitet om man har dålig miljö åt dom. Men om vi tar ett exempel, ett sebraciklidspar som går i ett 540 liters och har yngel kommer ju att vara aggressiva fast dom har stort och bra vatten och miljö osv. Det är ju naturligt för ciklider att försvara sina små och även fast dom inte har yngel så skyddar dom ju sitt revir.citat:Men jag antar att du (ola) menar att fiskar som är hyperaggressiva och försöker hugga sönder rutan så fort något rör sig utanför kanske är lite väl. Men det finns ju fiskar som ska vara så aggressiva så det kan vara svårt att närma sig karet utan att dom "flippar ur".Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Ville bara säga att det är en mycket läsvärd tråd det här, tur att man kikar in på Jaguartråden även fast man inga har.
Kanske dags att starta en CA tråd eftersom dom här Jaguartrådarna ofta avhandlar mycket annat i CA och SA ibland ?
Mvh JariKommentar
-
-
citat:Ursprungligen skickat av Rickard
Kanske en rovciklid-tråd
Mvh JariKommentar
-
min plan är att jaguartråden skall vara den enda levande tråden som avhandlar allt intressant så behöver man bara titta på ett ställe
men på allvar så är det svårt att starta nya trådar om tex walles crenicichla eftersom det bara är bispår i jaguardiskussion oftast.
jag har dock tråd-relevanta nyheter om mina jaguarer :-)
min ny-introducerade jagga håller på att para ihop med min största från det gamla gänget. Hulk, som den största numera heter, har trappat upp sin agressivitet mot de 2 små jaggorna rejält. jag har aldrig sett dem göra något annat än spänna upp gälar och ibland liplocka, men idag såg jag Hulk ta sats å gav en av de minsta en rejäl tryckare rätt över ena gälen så den lilla jaggan blev ståendes i vattnet och bara röck i hela kroppen. small till rejält i karet när Hulk träffade honom.fish r friendKommentar
-
men ååååh nu håller de på å letar ut ett bra ställe å leka på. min flata stora sten precis vid röset med massa rötter duger såklart inte, utan de har gett sig in i mitt strategiskt planterade bestånd jättevallisinera som döljer mina filter-insug. snyggt planterat mellan massa stenar så inga fiskar ska få för sig att gräva/rycka upp allting.......nu har jag ett bestånd flytande vallisinera istället.fish r friendKommentar
-
Precis som orm säger så är det jaguardiskutioner som genomsyrar de här tråden, ibland kommer man in på annat. Om man till exempel vill jämföra jaguarerna med en crenicichla så ska man inte starta en ny tråd för det. Jag tycker att vissa frågor om andra fiskar är godtagbara bara det inte slutar handla om jaguarer. Att starta en rovfisktråd kommer innebära några inlägg sen orkar ingen läsa den mer. Jaguartråden är beroendeframkallande och det är svårt att inte kolla den med jämna mellanrum. Många försök har gjorts med andra trådar men ingen har haft någon vidare framgång som jaguartråden, t.ex. så har det startats sebraciklid, parachromis, oscar, crenicichla menezesi. Men ingen av dessa ha lika många besökare eller lika många regelbundna inlägg som denna tråd.
Jag vet att jag gnällde för över att denna tråd inte handlade om vad den skulle, men nu tycker jag annorlunda. Frågor om andra fiskar skadar inte på något vis, bara vi inte kommer helt ifrån jaguarerna för då måste en ny tråd skapas.
Det som är mest ok tycker jag är väl om man pratar om andra fiskars beteende när dom är tillsammans med jaguarer, eller jaguarernas beteende gentemot andra, eller om det är någon som undrar om en viss fisk går att ha med jaguarer, eller om man jämför jaguarera med en annan fisk. Lite annorlunda är det om någon kommer in och frågar hur man odlar tropheus, det har liksom inte med saken att göra. Ni förstår säkert hur jag menar.
MVH Martin
-
Nu menade jag fiskar typ C.Carelius, mm. alltså "riktiga" jägare, alltså rovciklider.M.v.h.
RickardKommentar
-
"Nu menade jag fiskar typ C.Carelius, mm. alltså "riktiga" jägare, alltså rovciklider."
Fiskar som äter smådjur är också rovfiskar.
Men varför komma in här och skriva om det, starta en och se hur intresset är.
MVH Martin
-
orm:
citat:min plan är att jaguartråden skall vara den enda levande tråden som avhandlar allt intressant så behöver man bara titta på ett ställe
Mitt kall här i livet är att få jaguarcikliden lika populär som guldfisken. ;D
citat:men ååååh nu håller de på å letar ut ett bra ställe å leka på. min flata stora sten precis vid röset med massa rötter duger såklart inte, utan de har gett sig in i mitt strategiskt planterade bestånd jättevallisinera som döljer mina filter-insug. snyggt planterat mellan massa stenar så inga fiskar ska få för sig att gräva/rycka upp allting.......nu har jag ett bestånd flytande vallisinera istället.
Nej men allvarligt så är det precis så där det brukar bli, gör man i ordning ett ställe där de omöjligt kan vilja börja gräva så brukar det oftast vara precis där de börjar att gräva... Det spelar liksom ingen roll vilka åtgärder man tar.
Du känner säkert till Murphy's lag:
"Om du inser att det finns fyra sätt som något kan gå fel på och du går runt dessa, kommer ett femte sätt, som du är helt oförberedd på, att utvecklas snabbt."
Jepp, så är det...
Mvh Fredrik IsakssonFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Rickard
Nu menade jag fiskar typ C.Carelius, mm. alltså "riktiga" jägare, alltså rovciklider.
Är det något man som jaguarfantast borde kolla upp?
Mvh Fredrik IsakssonFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
För er som vill ha en rovfisk med attityd, prova skaffa en ormhuvudsfisk, någon av dom mindre typ Channa Panaw, Channa Obscura eller liknande som blir max 30 cm, jag har en Channa Panaw med mina Jaguarer (3 st), och dom vågar aldrig bråka med den och den lämnar dom ifred, klart kul att se när man släpper ner guppies eller platy och fisken lägger sig i bakhåll i en växt och hugger när det blir läge, när den hugger hörs det tydligt i rummet med akvariet.
//Marcus
Kommentar
-
Här är en VF-bild av Champsochromis Carelius. Denna Malawiciklid är sannlöst snabb och jagar småsill i Malawisjön. Blir upp mot 40 cm och behöver minst ett 2 meters kar helst längre.
Här är en länk till lite mer info. (så ni förstår att det finns mer än jaguarer) . http://www.malawicichlidhomepage.com..._caeruleus.htmM.v.h.
RickardKommentar
Kommentar