Jaguarciklid 2003 - del 7

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

citat:Ursprungligen skickat av orm

fresten ere väll bara honan som stannar i växten. hanen behöver ju inte lägga massa energi på att producera rom hela tiden.
    Här hos mig så har båda firrarna stannat av i växten... Helskumt.
    Det kanske beror på bristen av variation på maten eller nåt?
    De får ju bara Hikaripellets, Sera Cichlidsticks och jättedanior, räkmixen har de fortfarande inte rört i, kan det vara detta som spökar?
    De växte ju så det knakade tills hanen var ca 22cm och honan ca 18-20cm, efter detta så började det gå trögre och de senaste månaderna så har de som sagt knappt vuxit någonting alls... Lite tråkigt faktiskt.

Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

citat:fresten ere väll bara honan som stannar i växten. hanen behöver ju inte lägga massa energi på att producera rom hela tiden.
      Honan tvärnitar men hanen stannar upp en hel del den också. Giganterna är fiskar som går ensamma. Jag har sett en 35 cm (!) blåciklidhane på ett offentligt akvarium. Gick ensam tillsammans med påfåglar (som var mindre) och en dryga metern elektrisk ål. Det stod Ae pulcher på skylten och jag känner igen båciklider = det var en blåciklid.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• dr. strange

Grymt kul att se min större Jaguar spänna sig mot min Carpinte, nu börjar det likna nått

//Marcus

Kommentar

• walle_1
          Användare
          • February 2003
          • 708

citat:Giganterna är fiskar som går ensamma.
          Kanske därför min firre växer så bra då? Han verkar inte har tacklat av något i växten men man vet ju inte, det kanske kommer.

Glömde faktiskt att säga en sak förr en dag, FI kommer tycker detta är helcoolt
          För några dagar sedan så "hoppade" jaguaren efter en räkmixbit jag höll mellan fingrarna. Med "hoppade" så menar jag inte att han flög 1 meter upp i luften utan han snarare stoppade huvudet högt över ytan och tog en bit. Det tyder ju på att han vågar ge sig iväg ovanför ytan iaf. Kanske kan man börja försöka handmata honom eller få honom att hoppa högre. Problemet är bara att mina fiskar blir helskraja om jag tar bort ett täckglas. Vet inte varför men så är det iaf. Dom äter nästan inte maten som är i vattnet för dom blir så misstänksamma när täckglaset är borta.

För övrigt så får inte akvariet så mycket uppmärksamhet nu som tidigare. Det är ju synd, det är inte så att jag har tröttnat utan det är så mycket i skolan. 16.30 varje dag utom onsdag då jag går till 19.00. Sen har man läxor och skit så akvariet får lida. Senast jag bytte vatten var väl ca tcå veckor sedan

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

walle:
            Ajaj, låt inte fiskarna lida för att det är mycket i skolan. Fiskarna först, skolan sen, det är mitt motto.
            Jag har för övrigt också börjat skolan, jag kom in på universitetet här i Luleå så det lär säkert bli hyffsat körigt när tentorna börjar dyka upp... Men nu i början så är det lugnt och vi har faktiskt inte haft en enda heldag ännu.

Hur som helst, det tar max 1 timme att rengöra karet så bara man tar sig i kragen så brukar det inte vara så jobbigt. Så spring iväg och rengör karet nu.

citat:FI kommer tycker detta är helcoolt
            Så rätt så rätt... übercoolt! ;D Har du "tränat" honom länge eller är det bara något som har kommit av sig självt?
            Mina tar absolut inte maten från händerna, varken under eller ovanför vattenytan... Trist.

Jag gjorde för övrigt en stor ommöblering i karet idag, det är en smärre djungel av växter nu och det är i stort sett bara två rötter som ligger kvar på samma ställe som tidigare, i övrigt så är allt stuvat om till nya platser. Det saknas däremot lite låga växter, allt går upp till ytan just nu och det ser lite märkligt ut. Tanken är hur som helst att det för en gång skull ska se ut som ett riktigt växtkar, jag körde t.o.m ner en massa växtnäring... Seriöst värre.

Salvinin dog för övrigt redan efter första natten efter flytten, det är svårt att spekulera i vad som hände men den såg rejält söndertuggad ut så antingen så blev den dödad av en attack och sedan halvt uppäten av malarna eller också har jaguarerna huggit den under natten och försökt svälja den men sedan misslyckats och spottat ut den... Grymt tråkigt är det i alla fall.
            Zonatumen har däremot installerat sig riktigt bra och det ser inte ut att sluta så illa som det först verkade, den äter tillsammans med jaguarerna och ser inte ut att vara stressad eller på något annat sätt skadad. Jaguarerna har bara ca 20st yngel kvar och det är möjligt att det är detta som gör att de inte är lika aggressiva nu idag.

Alla fengäddorna har för övrigt börjat käka i 222-litrarn vilket känns MYCKET skönt... den stora senegalusen och lapradein skulle utan problem kunna glufsa i sig lilljaggan om de bara var nog hungriga...

Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Orm - enligt vad jag har sett sa utvecklas monstret pa hanarna vid en storre storlek an honorna.

Walle - det var ju skitskoj, nar jag var och halsade pa Mojo sa handmatade han Jumbo , Brutus , Rocky och flera andra av sina fiskar - jag har fatt mina att ta en mask en gang och mina Red Devils att ta mat ur handen mer och mer. Dom mindre ynglen tar mat ur ens hand mycket lattare an dom vuxna sa det ar nog en fordel att forsoka trana dom vid en yngre alder.

Men det ar precis som du sager, att dom ar ofta skygga, om man tranar dom med handmatning kommer dom att visa sig mer vid framrutan nar folk ar dar.

Kommentar

• INXS

Nagra bilder fran igar natt:

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Eftersom alla visar bilder på sina fiskar så får jag också göra det. Inga jaguarer utan sydamerikaner. Klicka på bilderna så blir de större.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Daniel Odell
                    Användare
                    • January 2003
                    • 2437

INXS: när började din hane bli sådär mönstrad i fenorna och bli sådör blå i färgen? han är verkligen superfin.

Ola S: ajabaja! här handlar det om jaguarer!
                    Kul att du fått upp bild på hela karet, det är verkligen kanonsnyggt. Skall med spänning läsa CB 1 -03 för att se hur man lyckas få så naturligt utseende på en hemmagjord bakgrund.

Iallafall, för att fortsätta min egen jaguarsåpa (soppa!) nu på morgonen möts jag av synen av två rejält tilltuffsade jaguarer. "hanen" har fortfarande sin jättegenitalpapill ute. Eftersom den var så stor spekulerade vi i att det är en hona, men den ser inte ut som en tub utan mer som en krok. De höll på med lekförberedelser igår, grävde grop och provkörde sten etc. Jag var rätt säker på att honan inte kan ha producerat någon rom under den lilla tid som gått, inte med tanke på hur dåligt hon äter. Så ja undrade lite vad de höll på med. Troligen var hanen sugen på ny lek men inatt/tidig morgon när det gällde så kunde nog inte honan prestera efter hanens förväntningar därav slagsmål och trasiga fiskar. krokig genitalpapill _måste_ väll ändå betyda hane? ovanligt välhängd hane bara

fish r friend

Kommentar

• Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

citat:Ola S: ajabaja! här handlar det om jaguarer!
                      Jag ville kanske mest göra er uppmärksamma på www.stockholmsciklidklubb.com
                      Letar ni en stund så hittar ni jaggor (gissa vems)!
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• INXS

E re Ormens jaggor pa stockholmsklubben? Schyssta bilder!

Fargen ar svar at bedomma eftersom jag fick anvanda blixt och det blevlite suddigt - dom jaklarna vill inte sta still!!

Orm - fick du bilderna jag skickade pa e-mail?

Kommentar

• Daniel Odell
                          Användare
                          • January 2003
                          • 2437

INXS: bilderna på Uaru fernandnånting? ja för fan, tack så mycket, ja gillar dom skarpt.

fish r friend

Kommentar

• Daniel Odell
                            Användare
                            • January 2003
                            • 2437

det här va lite kul som ja hitta på fishbase:

55cm 1½kg som maxstorlek säger dom

+ den här bilden: http://www.fishbase.se/Photos/Pictur...4&what=species

ser ni hur _alla_ är underbart mönstrade i fenorna? galet, tänk å få in ett gäng VF i sverige igen.
                            fish r friend

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

citat:Ursprungligen skickat av INXS

Men det ar precis som du sager, att dom ar ofta skygga, om man tranar dom med handmatning kommer dom att visa sig mer vid framrutan nar folk ar dar.
                              Skygga??...
                              Om det är något jag verkligen upplever att jaggorna INTE är så är det just skygga, de kan vara lite skeptiska vid matningen om inte allt går till precis som vanligt men att de skulle vara skygga och ha svårt för att tordas vara vid framrutan då man sitter vid karet är i alla fall en nyhet för mig...
                              Mitt lekpar står alltid och "viftar på svansen" vid framrutan eller bara glor på en argt om man är vid karet, det spelar ingen roll om det är jag, någon kompis eller ett helt gäng personer alldeles framför karet, de är totalt orädda och de flyttar sig inte ens om jag gräver runt med händerna som värsta galningen i karet. Jag är ofta betydligt räddare än vad de är... ;P

Men det är ju möjligt att detta har att göra med deras uppväxt, mina har aldrig blivit upphåvade och de har helt enkelt aldrig haft någon anledning att känna sig rädd för människor och nu när de är större så tror jag att den del av hjärnan som behandlar rädsla har vuxit bort eller nåt... Rädsla existerar i alla fall inte för fem öre hos mina fiskar.

Lilljaggan i 222-litrarn har för övrigt samma orädda beteende och jaggan är den enda fisken i karet som ihärdigt följer med slamsugens varje rörelse vid rengörning av karet, de "dansande" gruskornen i sugklockan är tydligen både irriterande och intressanta...
                              Men precis som lekparet så har lilljaggan haft en uppväxt med många händer i karet utan att den har behövt känna sig hotad, detta kan säkert forma deras personlighet mer än man kanske kan ana.

Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

citat:Ursprungligen skickat av INXS

Nagra bilder fran igar natt:
                                Hanen är ju gudomligt vacker! =) Fenorna är ju som på självaste Jumbo och han verkar även ha den där härligt vita basfärgen som min hane tyvärr saknar. Vackert!

Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...