Jaguarciklid 2003 - del 7

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Min tolkning av bilderna

http://akvarie.vatt.net/images/jag_male.jpg visar en hona
    http://akvarie.vatt.net/images/jag_fem.jpg visar en hane
    http://akvarie.vatt.net/images/jag_eggs.jpg visar helt klart befruktade ägg
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

japp, så tolkar jag dem med på utseende.

men genitalpapillen sa något annat när de lekte. kroppen var nog det som sa mest. Honan gick från spärrballong till supersmal över en natt, så det finns inget att snacka om där. Plus att bara hon fick vara i närheten av äggen och hon vaktade hela de 48 timmar de fick vara kvar.

sitter och fotar som en tok, ska försöka få en bra bild på hanens stora men väl krokiga genitalpapill.
      fish r friend

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Min tolkning av könen var utifrån genitalpapillen, inget annat.
        Min tolkning av befruktade ägg var det faktum att det finns några vita ägg. Skulle alla vara obefruktade så skulle de vitna samtidigt.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Daniel Odell
          Användare
          • January 2003
          • 2437

oki har inga bilder på honans genitalpapill men den var JÄTTEstor när hon precis skulle lägga ägg. Då var hanens en pytteliten krok bara .... vet inte varför han har dragit fram snabeln sådär men såg precis att avföringen ser lite skum ut så det kanske är någon förstoppning eller nått som trycker fram tarmen. han har aldrig sett ut sådär förrens idag? :-/
          fish r friend

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

OK, jag uppfattade det som om bilderna tagits i närheten av lek. Om det inte var så så är det ju en helt annan sak.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

aha ok :-)

nä ja hadde inte kameran hemma när de lekte, hoppas på bättre fotolycka vid nästa lek.
              fish r friend

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Okej, jag missade faktiskt det där med äggen, det var därför jag tvivlade på att du hade fiskar av båda könen...

Nåja, att de här fiskarna är knepiga att könsbestämma visste vi redan sen tidigare, för mig så dröjde det faktiskt ända tills de fick yngel innan jag med säkerhet visste att jag hade fiskar av båda könen. Det dröjde rejält länge innan bukprickarna på min hane började träda fram på allvar och jag fruktade in till det sista att jag hade bytt in fel fiskar och sparat två honor...

Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                  Användare
                  • January 2003
                  • 2437

jag har ju inge macro på min kamera så det blir halvtaskiga bilder på detaljer. jag tycker iallafall att man kan se "kroken" på de bilderna på hanen.
                  fish r friend

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

orm: Du har säkert redan sett dessa bilder men jag länkar till dem i alla fall, de visar ganska tydligt på hur mycket både honan och hanen har utvecklats under den tid jag har haft dem. Notera att honan hade minst lika mycket bukprickar som hanen då de var mindre...

Hane 12-14cm

Hona 9-11cm

Hane 26cm

Hona 22cm

Ola Svensson:
                    Jag skaffade alldeles nyligen en jättebra ciklidbok som hette Aqualog: Southamerican Cichlids III. I den boken så finns lite olika geografiska varianter av jaguarciklider, efter en del studerande av färgteckning både på kropp, fenor och huvud osv så har jag lyckats identifiera mina jaguarer som Nandopsis[parachromis] managuense "EL-SALVADOR". I denna bok så står det att denna variant "bara" blir 35-40cm...
                    Kan det vara pga detta som mina fiskar nästan har slutat växa nu? Hanen har på sin höjd vuxit 1 cm på 3 månader, samma sak med honan. Eller är det normalt att fiskarna saktar ner jättemycket i tillväxttakt då de börjar komma upp i en ganska respektabel storlek?
                    Jag tror inte att akvariets storlek har börjat begränsa deras storlek än så länge...

En annan sak, vad beror det på att anal- och ryggfenorna fortfarande är runda trots att fiskarna är så pass stora, är spetsiga fenor något endast ett fåtal extremt fina exemplar får eller får alla jaguarciklider spetsiga fenor så småningom?

Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

citat:Ursprungligen skickat av orm

jag har ju inge macro på min kamera så det blir halvtaskiga bilder på detaljer. jag tycker iallafall att man kan se "kroken" på de bilderna på hanen.
                      Jo fast kroken kan man tydligen inte gå efter, det var denna miss jag gjorde med citrinellumen och det visade sig som sagt vara en hona.
                      Normalt utseende

Vid "leken"

Jag pratade med buktiksägaren och han sa att det bästa var att bara kolla på hur spetsig genitalpapillen var, är den spetsig så är det en hane, är den trubbig som i fallet med citrinellumen så är det en hona.

Här är för övrigt de där gamla genitalpapill-bilderna på mina jaggor.

Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

Jag orkar inte kolla på alla bilder det länkas till men orms bild på hanen ser helt klart ut som en hona.

Min erfarenhet är att ciklider främst stannar upp i växten när de börjar leka. Sedan stannar de upp utterligare efter ett tag.

Uttdragna fenor kan jag inte uttala mig om när det gäller jaguarer, men generellt sett så varierarar det extemt mellan arter. Hos vissa får bara hanen utdragan, hos andra har hanen något mer, hos en del så är det ingen som helst skilnad och slutligen så saknar en hel del arter helt utdragna fenor. Jag kan tänka mig att det finns stora skilnader mellan populationer.

När det gäller storleksangivelser i källor som Aqualog och fishbase.se så får man ta dem med en viss nypa salt då det handlar om fångstdata och miljön (t ex mat) har en extrem betydelse på storleken.
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• INXS

Orm - jag far saga att honan ar taskigt snygg!! Jag gillar dom stora flackarna som manga av dom arterna som ar nara jaguarer har (honorna forstass).

Om du kollar in Fredriks hane vid 26cm - sa ser man ju hur prickarna borjar framtrada. Nar dom ar helt fullvuxna och dominanta tror jag att dom stora flackarna helt forsvinner pa hanen.

FI - jo mina har vaxt valdigt lite pa sista tiden. Troligen har regelbundna lekar nagat med det att gora. Jag har sett fisk som folk har som avelspar i mycket mindre baljor an vad alla har anvander - fiskarna var aldre men ofta mycket mindre. Det anda som sag aldre ut pa manga av dessa fiskar var huvudet och sarskillt bredden pa huvudet.

Har ocksa markt att mina jaggor inte trycker i sig lika mycket mat som dom brukade. Matade med levande fisk i morse och da blev det liv i karet!!

Kommentar

• Daniel Odell
                            Användare
                            • January 2003
                            • 2437

aha så man kan inte gå efter kroken. fan då

jahaja då får ja väll se vad som händer framöver.

INXS: tack, om ja nu bara kunde hitta en hane som var lika snygg som tex jumbo var vid 10-14cm .... :-/
                            fish r friend

Kommentar

• Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

fresten ere väll bara honan som stannar i växten. hanen behöver ju inte lägga massa energi på att producera rom hela tiden.
                              fish r friend

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

citat:Ursprungligen skickat av orm

aha så man kan inte gå efter kroken. fan då

jahaja då får ja väll se vad som händer framöver.
                                Om du nu inte tog det där fotografiet med äggen just efter äggläggningen så kan man i alla fall fastställa att du har både en hane och hona, så den biten är ju i alla fall avklarad, vem av dem som sedan är hane respektive hona lär du säkert märka så småningom.

Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...