Channa gachua
Jaguarciklid 2003 - del 7
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
citat:Ursprungligen skickat av Ola
Hur lång tid vårdar paret sina yngel? efter 3veckor får jag flytta dem ynglena som jag vill behålla?
Mvh Fredrik IsakssonFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av dr. strange
är det någon som provat ha typ ett jaguar par och 4-5 andra 2 jack dempsey och några Carpinte typ, och hur aggresiva blir dom ?
Sedan så beror det ju också på hur stora jaggorna är, är de stora så är det alltid lite riskfyllt att ha dem med andra ciklider, får de hjärnsläpp och börjar attackera de andra fiskarna så gör de en hel del skada, leker de så måste man vara en mästare på inredning för att få det att fungera.
Är jaggorna däremot små så går det i alla fall bra i några månader om de andra cikliderna inte är så aggressiva, jag har just nu en 6-centimeters jagga med 2st hantelciklider, 3st nicaraguaciklider och 4st multispinosaciklider och det fungerar förvånadsvärt bra.
Men ska man ha jaguarer med jack dempsey och carpinte så bör man nog se till att jaguarerna antingen är könsmogna eller åtminstone någon centimeter större, jag miste alldeles nyligen en av mina småjaggor till 3st lika stora dempseys...
BildarkivetKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av chrillo
Här är 2 ny bilder på jagghanen och jagghonan håll till godo.
Snyggaste jaguarhanen jag har sett på länge! Kroppsformen, mönstret, fenorna och den lila-aktiga färgtonen är i en klass för sig! ...och den där jaggan är ju inte så stor ännu... Jag är MYCKET imponerad!
Hur stor är han?
BildarkivetKommentar
-
Jag har inga yngeltjuvar i karet just nu så jag plockar nog ut ett tiotal om en vecka för vara på den säkra sidan att inte föräldrarna tar dom på nårgra sec så jag inte hinner med=(
hur stora ska jaggora vara för kunna käka mygglarver 3cm? (har snart en stor kul tuppkammsyngel som är stora som mygglarver)ola lindebergKommentar
-
Mina två jaguaryngel på 1,2-1,5cm(svårt att uppskatta storleken exakt) äter idag nykläckta jaguaryngel på 6-7mm. De kan däremot bara ta en åt gången och det ser väldigt fullt ut i munnen så det är definitivt ett gränsfall.
Mygglarver är längre men inte fullt lika tjocka så de borde de kunna ta vid en storlek på 2cm eller nåt sånt, en mygglarv per yngel borde räcka.
Men det är alltid bättre att mata dem lite mindre och oftare än att de får ett eller två stora mål per dag, samma sak är det när de är stora. Mätta fiskar är tråkiga fiskar, ett trick att alltid ha aktiva fiskar är att aldrig mata dem tills de blir mätta.
BildarkivetKommentar
-
Oj!! men det var ju possetivt då kan jag ju matta jaguarynglena med andra jaguaryngel=)
Men när börjar ynglena likna fiskar?
hur stora var dina efter ca en månad?ola lindebergKommentar
-
Ola: Mina har alltid vuxit jättesakta, efter en månad så kanske de brukar vara ca 1 cm och efter ytterligare 1-2 månader 1,5 cm... Det beror nog på min matning och rengörning av karet, jag rengör bara yngelkaret 1-2 ggr i veckan och matar främst med söndersmulat flingfoder och bosmider... Matar man med t.ex nykläckt artemia och byter vatten varje dag så tror jag att de växer betydligt snabbare men jag har aldrig testat så jag vet inte säkert.
Hur som helst, vid 1,5 cm så ser man tydligt att det är fiskar man har i karet, man börjar t.o.m se lite mönster på sidorna, vid 2,5 cm så kan man börja ana att det är jaguarciklider och vid 4-5 cm så ser de ut precis som de man hittar i affären.
BildarkivetKommentar
-
Tackar =). Hanen är cirka 14 - 15 cm nu skulle jag tro. Honan ett par cm mindre.720liter Malawi
Mvh /Christian
http://www.akvaristforeningnord.orgKommentar
-
Vad tror ni händer om jag stoppar ned en malawi på 16cm i jaggkaret?
(han vänder upp och ned på alla mina malawis)ola lindebergKommentar
-
Det är omöjligt att veta vad som händer, det kan bli fiasko och det kan gå alldeles utmärkt. Är det kris så kan du alltid testa och se, bevakar du karet så hinner du sära på fiskarna om de börjar slåss. Men har du möjlighet att vänta så är det nog bättre att skaffa fler malawisar till malawikaret istället.
BildarkivetKommentar
-
malawin fick lite spö så det slutade med att den ligger under en växt och trycker...
ola lindebergKommentar
-
jag har ju inte visat något nytt av mina egna fiskar på länge. främst för att jag inte vart nöjd med deras utseende
men nu när jag har ett stabilt (än så länge) par så har jag orkat fota lite. hanen på bilden är ny och från en helt annan linje fisk, trevligt med lite blandning av gener.
Hane: http://akvarie.vatt.net/images/jag_male.jpg
Hona: http://akvarie.vatt.net/images/jag_fem.jpg
Hona med ägg: http://akvarie.vatt.net/images/jag_eggs.jpg
Hanen var finare mönstrad i butik, det kommer nog. tycker honan ser grov och fin ut för att vara hona, det är hon som är dominant i karet.fish r friendKommentar
-
orm: Båda ser ju ut som honor... ???... Är du verkligen 100% säker på att du har både en hona och hane? Har någon av lekarna resulterat i att äggen har kläckts?
Det kan vara fotot som lurar en men jag tycker mig se ett äggläggningsrör på den du kallar för hane...
Men jag har förmodligen fel, det var ju först när citrinellumhanen började lägga ägg som jag insåg att det i själva verket var en hona... Så jag kanske inte ska yttra mig i denna fråga.
Vilket som så är fiskarna vackra i alla fall, jag har alltid gillat den kraftiga kontrasten mellan basfärgen och fläckarna på dina fiskar. =) Mina ser ut som blekfisar vid jämförelse...
Det är för övrigt kul att se att någon verkligen satsar på en biotopriktig miljö åt jaggorna och ser till att de får sand och stora släta och runda stenar, som jag har fattat så är det precis så det ser ut där jaggorna lever. Snyggt!
BildarkivetKommentar
-
jag har faktiskt använt mig av dina bilder för att säkerställa kön. Hanen har sin genitalpapill ute mycket längre nu än när de lekte, men han har den där lilla kroken som du så tydligt visar på dina bilder.
Vid leken så var min hona jättefet och hanen rätt fet, efter leken var honan smal som på bilden men hanen såg likadan ut. Men han är färgad som en typisk hona. Men det var han inte förut utan först efter att han fick en massa spö av de andra jaggorna. Jag försöker få ut dem så kanske han blir lite kaxigare och färgar som han skall. Det kan inte vara lätt heller att leva med en dominant frugafish r friendKommentar
Kommentar