Tillsätta Kalk
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
-
Välkommen till forumet!
Jag tror att det blir mer effektivt om du tillsätter bikarbonat vid vattenbyte om du nu har sådana vattenvärden att du måste justera dom.Kommentar
-
Men är det inte så att bikarbonaten "tappar" effekt med tiden, så skall den fungera fullt ut så krävs det täta vattenbyte. Skulle vara intressant med en jämförelse mellan de olika varianterna.Kommentar
-
En del karbonater går åt vid nitrifikation m.m. men allt försvinner ju inte. Vad har du för värden i kranvattnet?Kommentar
-
Erik menar nog att man även tillsätter bikarbonat. Det hjälper till att hålla effekten av kalk mer stabilt. Så vid varje vattenbyte tillsätter man bikarbonat. salt också bra i malawikar.Kommentar
-
Bikarbonat är ju också lite krångligt att få tag i som privatperson i större kvantiteter än vad livsmedelsbutiken har på sin kryddhylla.
Så skulle kalken eller snäckskalen, som RobinAndersson undrar över, fungera lika bra eller kanske bättre är det ju toppen!Kommentar
-
Kommentar
-
Jag köper på ÖoB. Ca 11 kr för 200 gr eller ca 55 kr kg. Kryddhusets påsar. De akvariebutiker som har större förpackningar tar runt 55-70 kr kgKommentar
-
-
Tack för välkomnandet .
Jag kör idag redan med bikarbonat till akvariet eftersom att jag har ett kh på ca 3 i kranvattnet. Det fungerar bra, men jag skulle vilja få det att bli bättre. Har läst i någon bok att man kunde tillsätta kalk i ytterfiltret och då tänkte jag varför inte testa .
Någon som vet vilken mängd man kan lägga i ytterfiltret? Kan man överdosera brunnskalk?
Jag tänkte lägga det i en tvättpåse som får ligga i ytterfiltret eller bör det ligga i en nylonstrumpa?Kommentar
-
-
Kommentar
-
Okay, visste inte att ÖB sålde.
Jag var bortskämd en tid när jag jobbade på mitt förra arbete. Vi använde bikarbonat i en del av processen. Kunde då komma över 25kg säckar för 75 kr, dvs 3 kr/kg. Men detta var runt 2007. Kollade faktiskt upp om man kunde köpa som privatperson vid ett senare tillfälle. Upptäckte då att företaget blivit uppköpt av en större koncern, så det var omöjligt att komma åt. Det var då jag började leta på andra ställen och upptäckta då att både tillgång och pris var i mina ögon var lite mer "krångligt". Men som sagt, jag var bortskämd tidigare och blev blind på verkligheten.
Så frågan om brunnskalk från Granngården är ju perfekt.Kommentar
-
Kommentar
Kommentar