Bilder snart?
Mitt första Tanganyikakar
Kollaps
X
-
-
Kommentar
-
Roliga bilder, de små fiskarna gör att stenarna ser helt enorma ut :-) Multisarna är fina fiskar, de kanske vore något till vårt Tanganyika kar...
Har det varit saltvatten i karet innan?Kommentar
-
-
Förutom multisar så finns där också N.pulcher och N.leleupi, men de gömde sig när kameran kom fram.
Ja det har varit saltvatten i karet förut, därav kalkavlagringarna på bakgrunden.Kommentar
-
Tid för uppdatering.
Det har väl inte varit helt problemfritt.
Jag hade tänkt att det skulle växa lite alger på stenarna, för att få den där naturkänslan. Vilket det också gjorde de första månaderna, sedan så började cyanohelvetet. Som jag jobbat med i snart 5 månader nu.
Jag började med att byta mindre vatten samt mata mer dock utan resultat. För 2 månader sedan så introducerade jag hornsärv samt växtnäring, PMDD. Det har i alla fall reducerat cyanotillväxten men den finns dock kvar.
Fiskarna
Princessorna var till en början var de 4 st, 2 par tror jag. Höll ca 2/3 av karet som revir inbördes var de sams, inkräktare jagades bort. Någon lek/rom/yngel har jag ännu inte fått se. Men jag är heller inte helt säker på om jag har ett par heller.
När blir dem könsmogna? Mina är nog ca 7-8 cm SL.
Under sommaren så försvann 2 st princessor spårlöst med ungefär 1 månads mellanrum, vilket jag tycker va underligt då jag aldrig sett dem bråka särskilt mycket inbördes. Dem är bra mycket elakare mot N.lelelupi. De 2 som är kar tror/hoppas jag är ett par, den ena har i alla fall något längre fenstrålar än den andra. Jag vill gärna att princessorna blir några fler, dock ej allt för många, det ser lite tomt ut i karet.
N.lelelupi har fungerat som väntat, tidvis mycket elaka mot varandra. Jag har 1 hane och 2 honor. Dem har försökt leka ett flertal gånger men princessorna har varit där och bråkat så det har inte blivit något.
Multisarna Har det rätt så tufft med princessorna men de har lekt flera gånger, men ynglen har ännu så länge blivit princessmat. Jag har dock nyligen flyttat på deras snäckskal i hopp om att princessorna ska låta dem vara i fred.Kommentar
-
Nice inredning. Gillar stora stenar med små fiskar, skön kontrast.
Jobbigt med cyano. Jag är av den "tron" att det är delvis temporära situationer som ger cyano först möjlighet och har den väl fäste är den svårt att få bort. Därför har jag kört med cyanomedel för att ta bort den och den brukar då inte komma tillbaka.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Att tillsätta något anti cyanomedel ser jag som en sista utväg.
Att cynano trivs tror jag beror på en obalnas i förhållandet kväve/fosfor. Optimalt så ska koncentrationen kväve vara ca 5 ggr koncentrationen fosfor. Idag så tillsätter jag PMDD med det N/P förhållandet och det går väl åt rätt håll dock mycket långsamt, tålamod är bra att ha.Kommentar
-
Ja cyano är ingen höjdare. Man kan kämpa mot den i åratal men den kommer (nästan) alltid tillbaka. Precis som du säger så är det enda som fungerat till 100 % faktiskt medel och även om det tar emot att slänga i kemikalier så har jag till slut fått inse att det helt enkelt är värt den risken.1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vattenKommentar
-
Intressant och följa! Kul!
Mina brevisar har flyttat in i ett Juwel 110l 80cm. Min butik har marunguensis och Lelelupi. Låter som det fungerar för dig men lelelupi rekommenderas större akvarium än vad jag har. Hmmm. Lite sugen och prova...Kommentar
-
Jo än så fungerar det. Vi får väl se hur det blir om och när princessorna börjar ybgla av sig.
Du kan ju prova, marunguensis kan du nog ha med brevis. Men jag tror det blir för mycket med leleupi också.Kommentar
-
Jag har varit lite besviken på min princessor hittills, epitetet yngelmaskiner har de ännu inte levt upp till.
Jag hade börjat tvivla på om jag ens hade ett par. Men nu idag så fick jag se 2 st yngel på ca 1 cm.
Dem är verkligen duktiga på att dölja sin avkomma. Nu hoppas jag på fler.Kommentar
Kommentar