Amerikanskt finfilter i tyskt ytterfilter.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ast
    Användare
    • November 2015
    • 85

Amerikanskt finfilter i tyskt ytterfilter.

Tänkte laborera lite med fin filtreringen i mitt Eheim pro 3.
    Tycker Eheims egna vita lämnar lite att önska samt att dom vet hur man tar betalt.

Snurrat runt på div. forum och Youtube för att hitta nåt av värde.

Slutade med att jag köpte dem mycket omtalade vit/rosa mattan från Pinky filter. Hitta inte någon som var direkt negativ till denna produkt(us marknaden).

Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1452804643391.jpg
Visningar: 1
Storlek: 267,2 KB
ID: 701023

Ungefär lika tjock som Eheim orginal.
    Vita sidan är likadan som orginal mattan och är tänkt att ta de större partiklarna.
    Den rosa sidan skall ta dom mindre.
    Generellt känns hela mattan lite mer robust och dom båda "färgerna" sitter bra ihop, utan lim eller dyl.

Namn: uploadfromtaptalk1452804683612.jpg
Storlek: 302,3 KB
ID: 701024

Namn: uploadfromtaptalk1452805259159.jpg
Storlek: 307,7 KB
ID: 701025

Namn: uploadfromtaptalk1452805279107.jpg
Storlek: 296,5 KB
ID: 701026

Mattan levereras endast på rulle så man får klippa och trimma till det man behöver själv.
    Nedan har jag trimmat till en till mitt Pro 3, med hjälp av ett extra förfilter.

Namn: uploadfromtaptalk1452805722652.jpg
Storlek: 281,8 KB
ID: 701029

Namn: uploadfromtaptalk1452805665104.jpg
Storlek: 286,3 KB
ID: 701027

Namn: uploadfromtaptalk1452805699977.jpg
Storlek: 276,9 KB
ID: 701028

När jag ändå var igång och beställde från USA så passade jag på att plocka hem ett par påsar Seachem purigen.
    Ett filtermedia som ofta kommer på tal i frågan om "crystal clear water", i US.
    Ett syntetiskt media som absorberar föroreningar på macro nivå. Finns mycket mer att läsa på Seachem's sida.

Namn: uploadfromtaptalk1452806544895.jpg
Storlek: 279,0 KB
ID: 701031

Då det inte är riktigt fullt i den översta byttan klippte jag ut en likadan Pro 3 matta fast med ett hål i mitten för Purigen påsen. För att förhoppningsvis dra så mycket vatten som möjligt igenom. Påsen på bilden(100ml) räcker till 400l akvarievatten.
    Så totalt ligger 2 lager pinkyfilter matta varav en med hål i för Purigen i översta byttan.

Namn: uploadfromtaptalk1452806930435.jpg
Storlek: 286,2 KB
ID: 701032

Då påsen inte har ett optimalt format i förhållande till sin kapacitet så hoppas jag att denna lösning drar så mycket vatten som möjligt.
    Har även satt lagt den så den hamnar rakt under pump huvudet.

Namn: uploadfromtaptalk1452807139374.jpg
Storlek: 295,6 KB
ID: 701033

Har dragits med lite halv grumligt vatten med småpartiklar som inte riktigt fastnar någonstans.
    Även ett lite halvdisigt vatten trots UV filter. Så skall bli riktigt intressant att se resultatet av detta.

Och om pinkyfilter lever upp till sitt goda rykte, vilket även purigen har.

Prismässigt har jag inte jämnfört med Eheims egna vita matta, om det bli billigare med pinkyfilter. Huvudsaken är att det funkar.

Pinkyfilter är kanske inte helt optimal i mitt fall då jag inte kan få 2 plattor i bredd vilket ger en del spill. Går ju alltid att pyssla och greja med detta med.

Själv köpte jag 4 rullar à 300x30 cm.
    Fick bra pris på dessa samt att planen är att lägga detta i min BTN filtermodul.

Purigen gick på ca 100 sek / påse.

Återkommer med resultat av denna setup.

/Andreas
  • Ast
    Användare
    • November 2015
    • 85

Redan efter ett dygn får jag säga att resultat syns. Mycket färre små partiklar som s övar runt.

Vad gäller Purigen så vet jag inte om jag kan uttala mig riktigt ännu.
    Enl. dom flesta recensioner och enl. Seachem själva så skall man få ett vatten "beyond crystal clear"
    Där är jag inte än men vi får väl se.

/ Andreas

Kommentar

• ICC
      Användare
      • May 2006
      • 243

Spännande! Jag är lite anonym, men jag läser och följer med intresse!

Kommentar

• Christer5
        Användare
        • December 2012
        • 155

..

Kommentar

• Christer5
          Användare
          • December 2012
          • 155

Svarade men jag är ej medlem längre så jag tog bort mitt svar

Kommentar

• Ast
            Användare
            • November 2015
            • 85

Fick inte med någon bild men har idag klippt till en bit till BTN modulen.

Ser ut enl. nedan. Tänk bort pump och Eheim förfilter m.m.

Pumpen utplockad och jobbar under karet.
            Endast en 16/22 slang ligger på tvären med borrade hål hela vägen för jämt spritt insug över hela den rosa ytan.

Innan pinkyfilter ligger en 2.5cm ppi 30 matta.

Tilläggas skall att jag har ganska bra drag i karet. Precis lagom så sanden ligger still.

Filtrerad cirkulation på 3000l + en streamer på 4000l.

Namn: uploadfromtaptalk1452978724904.jpg
Storlek: 268,4 KB
ID: 693994

Kommentar

• Killroy
              Användare
              • July 2013
              • 45

Mycket trevligt.
              Jag har samma problem mycket "bös" i vattnet trots UV och förfilter.
              Sugen på att prova pinky filter men tycker frakten är dyr,finns den inte att köpa ifrån närmare än USA?
              http://akvariekarlskrona.se
              http://facebook.se/carlskronaakvarieforening

Kommentar

• Ast
                Användare
                • November 2015
                • 85

Ursprungligen postat av Killroy
                Mycket trevligt.
                Jag har samma problem mycket "bös" i vattnet trots UV och förfilter.
                Sugen på att prova pinky filter men tycker frakten är dyr,finns den inte att köpa ifrån närmare än USA?
                Kör också UV men de nyper inte på böset.
                Har möblerat om lite i utblåsen och
                streamern. Tror de stora vatten flåset helt enkelt rev runt för mycket.
                Det tillsammans med ganska hög fisk belastning.
                Lite förbättring är det. Kan tänka mig att de blir bättre med tiden liksom dom 30l filter matta jag har nerklippt i modulen.
                Monteringen av Pinky i modulen behöver filas lite på med, till bättre passform.

Vad gäller Pinkyfilter där så vet jag inte om de går att få tag i närmre. Dom nämner ju inga ÅF på sin sida direkt heller.
                Totalt pynta ja 420:- för 4 rullar, inkl frakt.

Skall man bara köra det i ytterfilter så har man ju ett tag.

/ Andreas

Kommentar

• Pabbe
                  NCS Medlem
                  • September 2006
                  • 1805

Om jag läst rätt så fick du alltså 12 meter x 30 cm filtermatta för 420 kr inkl frakt? Jämfört med vad eheims färdigskurna vita mattor skulle kosta, som väl till ett eheim kanske är 30x30 cm, ca tio såna per rulle. 30 st. Ja de brukar väl ligga på runt 200 kr för tre st. Så om man kan få ut 9 liknade per rulle? 600 kr eheimpris. Gånger fyra rullar. 2400 för eheimplattor, Ja det är det väl värt att klippa själv. Om de dessutom är bättre...
                  Eller har jag missuppfattat?

Kommentar

• Ast
                    Användare
                    • November 2015
                    • 85

Ursprungligen postat av Pabbe
                    Om jag läst rätt så fick du alltså 12 meter x 30 cm filtermatta för 420 kr inkl frakt? Jämfört med vad eheims färdigskurna vita mattor skulle kosta, som väl till ett eheim kanske är 30x30 cm, ca tio såna per rulle. 30 st. Ja de brukar väl ligga på runt 200 kr för tre st. Så om man kan få ut 9 liknade per rulle? 600 kr eheimpris. Gånger fyra rullar. 2400 för eheimplattor, Ja det är det väl värt att klippa själv. Om de dessutom är bättre...
                    Eller har jag missuppfattat?
                    Stämmer bra. Kom i en stor rulle dock 4x längder på 3 meter och 30 cm breda.

Har inte räknat på det vad det blir i pengar men skulle som du säger tänka mig att eheims egna, färdig skurna, är bra mycket dyrare.

Så nu återstår bara en utvärdering.
                    Av vattnet att döma nu så tycker jag det redan ser lite bättre ut. Mindre bös.
                    Vad man kunde se med blotta ögat var att den rosa sidan var bra mycket tätare än eheims. Den vita var ungefär likvärdig med eheim. Tjockleken densamma så passar perfekt.

Det jag har att jämnföra med tidigare är vanlig vadd under Eheims vita, lagom hårt packat.

/ Andreas

Kommentar

• Ast
                      Användare
                      • November 2015
                      • 85

En liten update på pinkyfilter.

Fungerar faktiskt över förväntan.
                      Öppnade filtret idag bara för att kolla till min purigen påse, att den låg på plats i min urklippta matta.

Vände och vred på några utblås med då jag upptäckte att en del "floaties" var micro luftbubblor.
                      Som uppstod när vattenströmmarna krockade.
                      Vissa strömmar satte även lite fart på sandbotten inkl. ovanliggande skit.

Dessa justeringar gjordes igår. Fram tills dess har utblåsen vart orörda. Endast pinkyfilter har fått jobba.

Det går inte över en natt men man såg en gradvis förbättring dag för dag.Vilket resulterade i att jag såg en del skit som alltid snurrade runt i mitten. Detta var då luftbubblorna varav utblåsen som sagt blev justerade med högsta precision.

Det finns lite smått kvar men dessa är ytterst små partiklar. Kan tänka mig att dom sätter sig allteftersom mattan sätter igen.

Så får man en bra deal på dessa så är det helt klart värt pengarna i förhållande till Eheims egna. Som dessutom saknar den rosa extra fina filtreringen.
                      Har inga fluval eller andra filter så kan inte uttala mig om dessa.

/Andreas

Kommentar

• Killroy
                        Användare
                        • July 2013
                        • 45

Har beställt ifrån USA nu,så ska testa detta i mina båda ytterfilter.
                        Har du kvar den sista vita mattan efter all biologiskt media?
                        http://akvariekarlskrona.se
                        http://facebook.se/carlskronaakvarieforening

Kommentar

• Ast
                          Användare
                          • November 2015
                          • 85

Ursprungligen postat av Killroy
                          Har beställt ifrån USA nu,så ska testa detta i mina båda ytterfilter.
                          Har du kvar den sista vita mattan efter all biologiskt media?
                          Roligt att höra!
                          Nej, jag kasta orginal skivan. Körde den samt ett lager vadd under tills Pinky rullen kom.
                          Den hade gjort sitt ändå och behövde bytas.
                          Dock kan du behålla den och köra den under den rosa det skadar ju inte.

Jag kör själv dubbla pinky mattor i min bio korg på Pro 3an. Den översta fungerar dock mest som en ram för att leda vattnet genom Purigen påsen.

Men har du vit Eheim matta kvar så kör den under.

En annan liten update. Har nu även kört Pinky i min BTN modul.
                          Kollade precis det vattnet som är överst i modulen, efter all filtrering, innan de drar iväg i utblåset. Har ca 4-5 cm vatten i toppen. Sugsidan ner till pumpen består av en 16/22 slang som ligger på längden direkt på pinky mattan, ca 40 cm lång, med massa borrade hål i.

Vattnet var helt kristallklart !!!

Nu står ju detta vatten relativt still ,till skillnad från det i karet. Men det visar ju på att det vatten som väl åker in i filtret kommer ut klart i alla fall.

Tror det är näst intill omöjligt att hålla grävande och aktiva fiskar med en hög cirkulation helt "damm fritt".
                          I alla fall om man kör med blästersand.

Hur som helst så rekommenderar jag detta. Såg även en uträkning tidigare i tråden i förhållande till Eheim orginal.
                          Vilken var till Pinkyfilters fördel. Nackdelen är väl att man får klippa själv.

/ Andreas

Kommentar

Arbetssätt...