Centralamerikanare 2016, bilder och utbyte av erfarenheter
Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
-
-
Skulle gärna vilja ha en mindre grupp av dom...men då behöver förmodligen dubbla storleken på karet jag har nu.
Men en vacker dag...när man äger ett hus igen så kanske det kan bli !Kommentar
-
Bild på doviin från igårkväll. Funderar på att byta från sand till stort grus för att få bättre syresättning i bottensubstratet, sanden blir så tät nu, som ett hårt lock, att det bubblar hur mycket som helst då man rör om i sanden, misstänker att det är därför jag har haft så stora problem med cyano.
Skickat från min iPhone med TapatalkSenast redigerad av FI; 16 October 2017, 19:37.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Riktigt snygg och mäktig fisk!
Tricket med sand är att inte röra runt i den Det är bara det översta lagret som syresätts, längre ner är det nedbrytning i anaerob miljö, luktar as!! :'(
Det som är bra med sand är att all skit ligger på sanden och kan enkelt sugas upp.Kommentar
-
Riktigt snygg och mäktig fisk!
Tricket med sand är att inte röra runt i den Det är bara det översta lagret som syresätts, längre ner är det nedbrytning i anaerob miljö, luktar as!! :'(
Det som är bra med sand är att all skit ligger på sanden och kan enkelt sugas upp.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Jag hade bara cyanoproblem när jag körde grus, typ engelsk sjösten. Numera kör jag sand, oavsett grävande fisk eller ej. Inte haft cyano på många årKommentar
-
Ojdå så det är tvärtom vad jag trodde då! Vilken tur att jag började snacka här, jag kan inte alls vattenkemi, trodde bubblorna som kom fram då man gräftar i sanden var ett tecken på något som kunde förvärra cyanon.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Ja dom bubblorna är det inget som är positivt med så gräv inte runt i sanden! Om man har fiskar som gräver så blir det en naturlig rotation på sanden.Kommentar
-
Skickat från min iPhone med TapatalkFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Cyano problemet/mysteriet har diskuterats fram och baklänges och ingen har väl ett klart svar/lösning på det. Men eftersom cyano är en bakterie som verkar uppstå ibland utan koppling till bottenmaterial eller ens vattenkvalitet så tror inte jag i ditt fall att det går att koppla till sanden. Det handlar nog om att bli av med bakterien. Iblamd har man ju bara ett kar hemma som drabbas, trots att det får samma skötsel som övriga.Kommentar
-
SA:
Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"Kommentar
-
Cyano problemet/mysteriet har diskuterats fram och baklänges och ingen har väl ett klart svar/lösning på det. Men eftersom cyano är en bakterie som verkar uppstå ibland utan koppling till bottenmaterial eller ens vattenkvalitet så tror inte jag i ditt fall att det går att koppla till sanden. Det handlar nog om att bli av med bakterien. Iblamd har man ju bara ett kar hemma som drabbas, trots att det får samma skötsel som övriga.
Vet inte hur man ska bli av med bakterien, jag har testat algmedel och då hålls cyanon i shack i alla fall men så fort jag inte underhållsbehandlar så är den tillbaka.
BildarkivetKommentar
-
BildarkivetKommentar
-
-
Fin bild ändå, rolig komposition i bilden. Och kul att se en art man inte ser så ofta av numera.Kommentar
Kommentar