Medlemmarnas bilder - korrekt namn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • So
    NCS Medlem
    • August 2003
    • 177

    Medlemmarnas bilder - korrekt namn

    Hej,
    Skickade i dag in ett par bilder där jag angav namnet Cyathopharynx foai "Sibwesa" på fisken. Så vitt jag förstår av http://www.cichlidpress.com/ refernce service är det också det riktiga namnet, men när bilder dök upp på sidan var det ändrat till Cyathopharynx foae. Har jag missat något eller blev det bara fel när bildernas las in?

    Här (http://www.africancichlids.net/puzzl...ai_Halembe.htm) finns för övrigt en bra bild av ett par av den snarlika varianten från Halembe. Men man får pussla i hop den själv...
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

    #2
    Det var jag som tog mig friheten att ändra namnet när jag godkände bilden. På referenceservice anges båda namnen;



    Namnet på denna art har diskuterats i detta och andra forum flera gånger och varje gång har slutsatsen blivit att foae borde vara vara det korrekta namnet.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

      #3
      C. foae är "korrekt".
      Pratade med Ad om detta för något halvår sedan eftersom han i en artikel använde foae men på Reference-service använde foai.
      Oj då sa han då står det fel på "Reference-service" det måste jag ändra. Han ändrade dock tydligen bara på ena stället och glömde det andra som Micke uppmärksammat.
      Får påminna honom igen, alla kan vi göra fel. Tydligen också någon administratör på "Medlemmmarnas bilder" för inte finns det något släkte som heter "Uaro" eller.
      Ciklidhälsningar
      Kjell

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

        #4
        Vadå Uaro ?
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

          #5
          [:p]

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

            #6
            citat:Ja, det är ju nästan komiskt med all denna namnförvirring som råder inom ciklidvärlden
            Namnförvirring vet jag inte om man kan påstå - är man någorlunda insatt är det inte så krångligt, men som en tillfällig betraktare förstår jag mycket väl att man tycka att det är så.
            Sedan är det väl också tur att det finns en del som ids lägga ner en massa jobb på att artbestämma fiskar.
            Problemet är väl att så många fiskar kommer ut på marknaden som ännu inte har artbestämts och att då exportörer/importörer/hobbyakvarister sätter sina egna namn på dem som sedan ändras när de blivit vetenskapligt artbestämda. Detta lär vi dock få leva med.
            Ciklidhälsningar
            Kjell

            Kommentar

            • Hasse_H
              Användare
              • April 2002
              • 1081

              #7
              En undran. Om man har en fisk som inte finns i http://www.cichlidpress.com/ reference service, vad gäller då? Jag har snart ny serie foton på mina Geophgaus sp. "Orange-Head" Araguaia, men den är ju inte exakt artbestämd. Hur gör jag om jag vill lägga bilder på dessa i Medlemmarnas bilder? Eller jag kanske inte får det då?
              /Hasse

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

                #8
                Man får väl avgöra från fall till fall - i detta fall tycker jag t.ex. att man borde kunna följa namnsättningen i Weidners bok (den enda existerande Geophagus-boken). Finns det inte med där så är det viktigt att åtminstone släktet och fångstplatsen kommer med, sedan kan man ju ändra i framtiden.
                Det viktiga är dock att det inte blir den röra med handelsnamn som existerar t.ex. för malawi där olika fångsstationer döper samma fisk till olika namn.
                Detta är ett stort problem nu när NCS bildarkiv gås igenom - ett enda sammelsurium med handelsnamn.
                Ciklidhälsningar
                Kjell

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

                  #9
                  Jag fick nyligen höra att salvinicikliden inte hör till parachromis utan till nandopsis... stämmer detta?
                  I BTN Akvarieguide så ligger den under parachromis men i äldre böcker så ligger den under nandopsis, har de flyttat tillbaka den till nandopsis efter ett kort "besök" i parachromis?...
                  Och för att förvärra det hela ännu mer, tittar jag på cichlidpress.com så står den under cichlasoma... ???...
                  Det är inte lätt att hänga med i svängarna...

                  Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Johan
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3029

                    #10
                    nu är det upplagt ps acei i bildregistret men är det verkligen mari gold. inte om man jämnför med mari gold från zoopets bildregister. har för mig att dessa två bilder är olika Ps Acei..eller är jag ute o cyklar.

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

                      #11
                      Jag tycker att dessa båda är väldigt lika;



                      Den som skickat in bilden har uppgivit namnet "mari gold". Själv har jag väldigt lite erfarenhet av denna variant, men jag tycker nog att den är väldigt lik fisken på bilden som du hänvisar till.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Johan
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3029

                        #12
                        det du säger är rätt men om du jämnför med

                        så har du en helt annan färg o svärta/gulhet på denna. och denna är märkt mari gold.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

                          #13
                          Varianten på Zoopets foto kommer från Ngara. Man bör också vara medveten om att det finns flera olika populationer av Ps. acei och de skiljer sig åt vad gäller färgerna - i artbeskrivningen på Zoopet står det
                          "Den förekommer flera olika populationer av denna art och de kan skilja sig en del åt och även ha olika handelsnamn. Vid Nkhata Bay, Luwala Reef och Bandawe är de blå med gula fenor. Populationen mellan Ngara och Karongo har en något mörkare kropp och vita fenor. Det finns ytterligare några populationer."
                          Alla ovan nämnda foton kan alltså visa samma art, när man lägger in en ny art i artregistret är det därför viktigt att också ange fångstplats.

                          Sedan till Fredriks fråga om salvini. Den finns idag i släktet Cichlasoma eller kanske snarare "Cichlasoma" eftersom den är en tillfällig gäst där och säkert så småningom kommer att flyttas igen. Varför den flyttades dit från Parachromis har jag inte en susning om.
                          Ciklidhälsningar
                          Kjell

                          Kommentar

                          • pleco
                            Användare
                            • April 2002
                            • 516

                            #14
                            Hej,det är mina fiskar ni pratar om

                            köpta som Ps.acei"mari gold" hos Ciklidhuset i Lerum,ringde han idag och han tror att de är från Luwala Reef,men vad står mari gold för?
                            ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

                              #15
                              citat:vad står mari gold för?
                              Ett av många handelsnamn bara - detta namn fick de som först importerades (dessa var blå med gula fenor) då någon kanske tyckte att de liknade en ringblomma (ringblomma=marigold på engelska) antar jag.
                              Ciklidhälsningar
                              Kjell

                              Kommentar

                              Arbetssätt...