Svartvatten - Levandefödare ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Greve Hassel
    Användare
    • December 2015
    • 2

    Svartvatten - Levandefödare ?

    Hej !

    Någon som vet om det finns, om ja vilka, levandefödare i svartvattensystemen, ex Rio Negro ?

    Skulle suttit som en smäck med en trevlig liten LF i det blivande svartvattenskaret på 240 liter.

    Övrig befolkning blir dvärgciklid från området och en trevlig mal eller 2.

    Sökt på andra ställen men inte fått några vettiga svar.
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • May 2006
    • 1816

    #2
    Jag känner inte till någon LF som trivs i svartvatten. Vad jag känner till så trivs LF bäst vid högre pH och dH.
    Men det finns ju massor med tetror som passar i svartvatten. Jag föreslår ett stim av någon Nannostomus eller ett stim bilbukar eller både och.

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      Användare
      • September 2006
      • 796

      #3
      Jo, det finns troligen några få om än inte extrema svartvattensarter, men kan vara knepigt att få tag på.

      I rio Negro finns nog bara några Fluviphylax-arter och dom föder ju faktiskt inte ungar - dessutom är de extremt känsliga och helt olämpliga i sällskapskar. Om man nu mot förmodan skulle få tag i några. (En art fanns hos Glaser i litet antal för några år sedan.) De flesta Fluviphylax-arter blir bara 1-2 cm.

      I rio Paraguay-Paraná finns en del arter som lever i ett relativt mjukt vatten - men knappast i svartvatten: Cnesterodon raddai, Pamphorichthys hasemani, Phalloceros harpagos, Phallotorynus psittakos. Det finns fler arter i åtminstone de två senare släktena som borde fungera, men de flesta är ganska små - oftast under 3 cm TL.

      Det jag skulle testa är någon Micropoecilia-art. Namnet till trots blir de oftast 3-4 cm och är inte så extremt små!

      Sedan har vi ju guppy-arterna. Åtminstone de två vanliga arterna är ju väldigt toleranta när det gäller vatten.

      Nu har jag utgått från att du menar Poeciliidae. Om det väsentliga är att de föder levande ungar så har du ju till exempel rockor...

      Kommentar

      Arbetssätt...