Ökad bio filtrering.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ast
    Användare
    • November 2015
    • 85

Ökad bio filtrering.

Känner att jag behöver öka min biologiska filtrering. Vattenkvalitén är bra men ganska lättpåverkad.

Vattnet är relativt klart, därav lagt mycke krut på mekanisk filtrering.
    Dock inte så mycket bio.

Så funderar på att byta ut eheim 1250 pump som ligger i en btn H modul mot ett Eheim 2217 som jag tänkte fylla med biomedia tex. Eheim substrat pro.

Ligger ppi 10 kuber och heltäckande ppi 10 skivor i modulen som kommer agera mekaniskt förfilter.
    Insuget till 2217 kommer altså ligga i toppen av modulen.

För att sedan gå ner i ca 5-6 liter substrat pro och slutligen kanske genom lite polering, vadd etc, innan retur i karet.

Skall hur dom helst investera i ett ytterligare ett ytterfilter då jag endast kör ett idag. Men vill helst inte ha mer rör och slang i burken, därav tanken att koppla via modul.

Vad tror vi om detta? Finns de risk för att substratet kleggar igen?
    Nåt annat att tänka på? Annan media i modulen kanske?
    Bättre att köra 2217 separat och låta modul vara?
    Försöker hitta lite pros & cons.

/Andreas
  • riktlinjer
    Användare
    • August 2013
    • 343

Ursprungligen postat av Ast
    Känner att jag behöver öka min biologiska filtrering. Vattenkvalitén är bra men ganska lättpåverkad.

Vattnet är relativt klart, därav lagt mycke krut på mekanisk filtrering.
    Dock inte så mycket bio.

Så funderar på att byta ut eheim 1250 pump som ligger i en btn H modul mot ett Eheim 2217 som jag tänkte fylla med biomedia tex. Eheim substrat pro.

Ligger ppi 10 kuber och heltäckande ppi 10 skivor i modulen som kommer agera mekaniskt förfilter.
    Insuget till 2217 kommer altså ligga i toppen av modulen.

För att sedan gå ner i ca 5-6 liter substrat pro och slutligen kanske genom lite polering, vadd etc, innan retur i karet.

Skall hur dom helst investera i ett ytterligare ett ytterfilter då jag endast kör ett idag. Men vill helst inte ha mer rör och slang i burken, därav tanken att koppla via modul.

Vad tror vi om detta? Finns de risk för att substratet kleggar igen?
    Nåt annat att tänka på? Annan media i modulen kanske?
    Bättre att köra 2217 separat och låta modul vara?
    Försöker hitta lite pros & cons.

/Andreas
    Det blir ju inte MINDRE rör och slang för att du drar ner insug (och eventuellt utblås) i en modul i akvariet. Ett ytterfilter har två slangar i sin enklaste form.

Det du kan göra är som jag gjorde, lät akvarietillverkaren borra botten och satte sedan dit ett T med kranar. Därifrån drar jag en slang direkt till mina båda ytterfilter, då behövs bara utblåsen i akvariet.

Kommentar

• Ast
      Användare
      • November 2015
      • 85

Ursprungligen postat av riktlinjer
      Det blir ju inte MINDRE rör och slang för att du drar ner insug (och eventuellt utblås) i en modul i akvariet. Ett ytterfilter har två slangar i sin enklaste form.

Det du kan göra är som jag gjorde, lät akvarietillverkaren borra botten och satte sedan dit ett T med kranar. Därifrån drar jag en slang direkt till mina båda ytterfilter, då behövs bara utblåsen i akvariet.
      Ja det var så jag tänkte. Min fundering handla mest om media val.

Alternativt att jag låter modulen vara och kör filtret utanför modulen. Mao låta modulen tugga på med sin egen media.

Och då köra en komplett uppsättning media i filtret istället för bara substrat.

Det där med T röret i botten va en riktig bra lösning. Att tänka på till nästa kar.
      Vad har du för kaliber på den pipan förresten, med t-koppligen?

Kommentar

• Ast
        Användare
        • November 2015
        • 85

Förtydligande av mindre slang och rör : mindre synliga rör och slang i karet. Bakom och under är ingen fara. Finns gott om plats att gömma grejer.

/ Andreas

Kommentar

Arbetssätt...