Knepig lukt på vattnet!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lejonmarie
    Användare
    • April 2003
    • 429

    Knepig lukt på vattnet!!

    Hej

    Jag har sedan några veckor tillbka haft en knepig lukt i karet. Jag har ett 540 liters kar. Matar för det mesta med torrfoder och gör vatten byten 1 gång/veckan. Jag har två innerpumpar en 600 liters Eheim och en 1000 liter Tethra tec. Jag gjorde rent Eheimen förra veckan, lukten är kvar. Det är en dofft som påminner om gössel!! låter skumt men det är den enda förklaringn jag kan komma på.

    Jag har under sommaren haft lite problem med att vattnet blivigt för varmt, så jag har fått göra lite tätare vattenbyten så att inte fiskaran kokade upp, värmaren är fortfarade av och nu håller karet rätt temp.

    Kan det var för tätt? Jag har en heltäckanade aluminum ljusramp som ligger tätt mot glaset. Det är rätt lite plats när jag matar med det går att få ner!

    Vad kan denna lite obehagliga dift komma från och vad gör man åt det?? Jag vill helst lösa det på naturlig väg utan onödiga kemikalier.

    Tack!!
    ;-) LejonMarie
    540L Vieja synspila
    500L Cichlasoma bocourti

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551
  • Karon
    Användare
    • April 2002
    • 880

    #2
    Det brukar finnas luckor på ramperna, har du provat att ha dem öppna några dagar.
    Blir det bättre av det och sedan blir sämre om du stänger dem får man väl se till att ventilationen säkerställs på något sätt, datorfläkt eller dylikt.

    Kommentar

    • Lejonmarie
      Användare
      • April 2003
      • 429

      #3
      Nix det har jag inte provat men jag misstänker att det kan vara just att det blivgt för tätt, samtidigt osm det varit varmt i både vatten och luften.

      Tackar ajg provar att ha det öppet lite, Har katter så det blir under kontrolerade former

      Tack för tipset!
      ;-) LejonMarie
      540L Vieja synspila
      500L Cichlasoma bocourti

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

      Kommentar

      • Repaterion

        #4
        Hejsan.

        Jag har åxo haft dålig lukt under sommaren, men mitt kom från vattnet även fast jag bytte en gång i veckan och rensade pumpen. Mitt problem löste jag genom att öka "luftningen på vattnet och vips så försvann lukten.

        Hannes

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 1159

          #5
          Om du har trångt med utrymme när du matar kan det ha hamnat matrester någonstans som ligger och äcklar till sig.
          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • Rickard
            Användare
            • April 2002
            • 727

            #6
            Är alla fiska i liv eller kan någon död fisk ligga bakom en pump eller sten. Det om något kan få ett kar att lukta apa.
            M.v.h.
            Rickard

            Kommentar

            Arbetssätt...