Aulonocara i 180 liters akvarium?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Latoah
    Användare
    • November 2015
    • 11

Aulonocara i 180 liters akvarium?

Hej,

Som ny här på Ciklid.org kastar jag genast ur mig en fråga. Jag har ett Juwel 180 liters akvarium som genom åren rymt alla möjliga sorters mindre fisksorter och framförallt ciklider. Just nu går där en liten blandning mbunas och Julidochromis transcriptus tillsammans med några ancistrus och siamensis.

Men som rubrikraden antyder har jag siktet inställt på Aulonocara, kanske två olika sorter, men en hane + 2 honor av varje. Skulle det fungera i mitt akvarium? Eller är kanske 180 lite för litet för Aulonocara?

Avslutningsfråga, jag är ganska fäst vid mina julidochromis. Skulle de kunna gå kvar med Aulonocarorna? Men mina mbunas är det inga problem alls. Konkurrerar liksom inte riktigt om samma saker i akvariet.

Tack på förhand för eventuella svar!
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

Hej och välkommen till ciklid.org!

180 L är väl på gränsen när det gäller de flesta malawi, men det beror ju förstås på vilka mått burken har också. Om du har tänkt dig Aulonocara så fungerar det (oftast) för en art. Att blanda olika Aulonocara leder till korsningar eftersom honorna ser likadana ut (med vissa undantag t ex firefish). Undantagen tar dock inte bort risken för korsningar.

Du kan ju förstås välja att inte ta några yngel och då spelar ju inte korsningar någon roll. Kruxet blir om du vill sälja dina vuxna djur och har valt arter där honorna är svåra (omöjliga) att skilja på.

Jullarna ställer nog inte till med några större bekymmer

Kommentar

• Latoah
      Användare
      • November 2015
      • 11

Tack för svar

Nu har det hänt lite grejer. Alla mbunas och transciptusarna tillbakalämnade till affären. Inredningen är helt omgjort. Bort med alla smågrottor och in med en stor centralpelare i form av två stora rötter för att ge mer öppen sandyta.

Dessutom har jag inhandlat ny fisk. A Stuartgranti "Kejsare" 1+1 och A Baenschi 1+1. Kejsarhanen tog snabbt rollen som just kejsare i akvariet. Jag är väldigt nöjd med det jag kan se än så länge. Men får nog öka på med en eller två sorter till för att sprida ut Kejsarens intresse på lite fler fiskar. Finns det någon annan mindre sort och lugn Malawiciklid utöver Aulonocara som kan gå i akvariet tillsammans med den uppsättning som nu går där? Jag tänker främst för att få i mer fisk i akvariet?

Skulle det bli yngel och korsningar tar jag det med ro. Akvariet är tyvärr mitt enda, har inte plats för större eller fler, och eventuella yngel kommer att få gå kvar i akvariet. Skulle något klara sig till vuxen storlek är det ju en bonus som jag inte räknar med.

Honorna kan jag än så länge se skillnad på. De har lite olika kroppsform och teckning. Men med fler än två sorters Aulonocara skulle jag nog snart tappa kollen på vilken hona som hör till vilken hane.

Kommentar

• Latoah
        Användare
        • November 2015
        • 11

Efter besök på Ciklidhobby i Nol och goda råd om att öka antalet fiskar i akvariet för att få det lugnt har jag också införskaffat ett par (1+1) Placidochromis johnstoni Solo och ett par (1+1) Otopharynx tetrastigma . Dessutom möblerat om så att inredningen består av en stenhög i mitten, flankerad av sand samt valisneria längs ändarna på akvariet. Så nu går där fyra par malawiciklider plus siamensis och ancistrus. Mycket nöjd med fiskarna och inredningen. Ingen aggression alls än så länge. Ska försöka lägga upp en bild på det så småningom.

Ska försöka komma över NLS-fodret också för att bättre få fram färg hos fiskarna. Matar än så länge med mysis, flingor och granulat.

Kommentar

• Latoah
          Användare
          • November 2015
          • 11

Stor glädje, mina Otopharynx tetrastigma lekte nu i eftermiddag. Även om jag inte kommer att satsa på att dra upp några yngel så är det roligt, liksom ett tecken på att man gör något rätt och fiskarna trivs. Hanens lekdräkt var magnifik. Tyvärr har jag ingen fotoutrustning som kan göra dem rättvisa. Har matat med NLS i några dagar nu, kanske bidrog till att fiskarna leker? Hursomhelst så är det kul.

Kommentar

• Latoah
            Användare
            • November 2015
            • 11

Yngel av Placidochromis johnstoni Solo . 8-9 små randiga krabater simmar ut och in i honans mun. Vilket skådespel.

Har inte så stora förhoppningar om att något ska klara sig men honan är både modig och energisk då hon försvarar dem. De oförstående Ancistrusarna som i vanlig ordning bufflar runt får sig några ordentliga tjuvnyp. De andra fiskarna har förstånd nog att hålla sig i andra änden av akvariet då ynglen släpps ut.

Kommentar

• Latoah
              Användare
              • November 2015
              • 11

Puffar igång min egen tråd igen för att kanske få svar på något jag inte riktigt förstår.

Mina Placidochromis Johnstoni Solo och Otopharynx Tetrastigma leker regelbundet. Men inget av min Aulonucara-par har lekt en endaste gång. Är Aulonucara så mycket svårare att få till lek? Ingen av fiskarna är mobbad och det råder lugn och harmoni i akvariet. Matar med NLS och gör regelbundna, veckovisa vattenbyten på ca 30% av vattenvolymen. Aulonucarorna ser ut att må prima, har jättefina färger, men de vill som sagt inte leka.

Någon annan som har haft samma erfarenheter som jag med detta?

Kommentar

Arbetssätt...