Cyano
Kollaps
X
-
-
hoppas du har rätt! Är nämligen väldigt trött på cyanon.mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Samma här. Får ofta cyano i yngelakvarium där det sker väldigt frekventa vattenbyten.1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vattenKommentar
-
Jag tycker det är svårt att bli av med cyano. Mitt förslag är att göra ett stort vattenbyte + storstädning i akvariet och sedan tillsätta ett algmedel specifikt inriktat på cyano. Det finns ett par fabrikat. Upprepa behandlingen minst en gång med en veckas mellanrum.
Cyano skapar sina egna idealiska förutsättningar i akvariet vilket gör att det är svårt att återskapa en bra balans utan att först få bort algerna.
Mvh
OlofKommentar
-
Man kan lugnt konstatera att det finns många olika sätt att ta sig an cyano. :-)
Sammanfattning:
Mata mindre
Mata mer
Byt mer vatten
Byt mindre vatten
Städa filtret
Sug upp cyanon
Dosera GT
GT ger dåligt resultat
Dosera blue exit
Dosera Happy-life "algin-extra"
Prinsessor utpekad problemkälla
För kväverikt foder
För kvävefattigt foder
Öka vattenhårdheten
Dämpa belysningen
Stoppa i mer fisk
Syresätt vattnet med ökad cirkulation/ytrörelseKommentar
-
-
Va bra med en massa input
Ska försöka föra dagbok över hur man blir av med Cyano utan att avyttra prinsessorna.
Lyckas jag med detta så blir det en artikel i CB.mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
-
Kan nu efter ett tag konstatera att Algin-Extra gjort susen. Sporerna verkar ha försvunnit för cyanon har inte kommit tillbaka. Tummen upp från mig1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vattenKommentar
-
Testar och hoppas att det funkar i mitt kar!mvh Wilhelm
-
Från mig ett hastigt inlägg och en koppling utan djupare grund; senast jag hade cyanoproblem är nog 10-15 år sedan. På den tiden då jag ofta hade typ "engelsk sjösten" som bottenmaterial. Numera har jag oftast rådasand eller annat finkornigt material. Har inte sett röken av cyano sen jag slutade med det grövre bottematerialet. Och jag kan verkligen ibland slarva med vattenbyten, matar med allt möjligt, har haft alla olika slags arter och släkten, kar med eller utan växter. Vissa kar kör jag ordentligt med bikarbonat i, andra inte alls. Cyano verkar vara ett outforskat område om man säger så. Men det är den enda koppling jag sett hos mig. Bottenmaterialet. Rolig debattKommentar
-
Har endast fått cyano med rådasand eller ciklidsand1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vattenKommentar
-
-
Den som löser Cyanoproblemet borde få Nobels kemipris!mvh Wilhelm
-
-
Jo räknar med det!mvh Wilhelm
Kommentar