Yngelvård hos L.brevis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre_N
    Användare
    • March 2004
    • 772

Yngelvård hos L.brevis

Jag har 1+2 Lamprologus brevis i ett 30l. Jag såg precis 10-12st frisimmande yngel. De har haft frisimmande yngel en gång tidigare, då såg jag bara 1 och dagen efter var det borta. Troligtvis har de väl lekt flera gånger tidigare men inte lyckats så bra. Min tanke har hela tiden varit att låta de hållas för jag antar att några yngel klarar sig förr eller senare, så brukar det ju vara, tålamod fungerar nästan alltid. Men nu blev jag fundersam, jag har nämligen aldrig sett några yngel i en snäcka utan båda gångerna jag sett dem så är de själva vid sanden och trycker. Har de blivit utkörda såhär tidigt? De är inte nykläckta men de är nog bara 7-8mm. Hos kolonibildande snäcklekare är det ju i regel inga bekymmer med andra honor som äter upp yngel men är det dumt av mig att ha två honor med hanen? Ska jag stoppa tillbaka en av honorna hos de andra L. brevisen? Jag har nämligen bara flyttat dessa till ett eget akvarium för att spara några yngel.

Mina fråga är egentligen hur bra yngelvårdare är L. brevis? Brukar yngel få klara sig själva så tidigt som vid 7-8mm eller har mina inte fått kläm på yngelvården än? Ni som haft fler än ett par så trångt som jag har (30l), har ni haft problem med att den ensamma honan äter upp parets yngel? Jag misstänker att det är mina som inte fått kläm på yngelvården än för såhär dåliga yngelvårdare har jag inte haft någon snäcklekare som är, men det vore skönt att få det bekräftat/dementerat så jag slipper fundera över det.
  • Pierre_N
    Användare
    • March 2004
    • 772

På seriuslyfish.com står det: "After fertilisation the male plays no further part in brood care and is no longer welcome in the female’s territory. The female sits on top of the shell, covering the entrance and fanning the eggs with her fins. These hatch in around 24 hours, the fry becoming free swimming at around the 6-7 day stage. Once free swimming they start to make forays away from the shell, venturing further and further as they grow, until eventually they are evicted by the female after another fortnight or so."

Jag skulle tippa på att mina precis blivit frisimmande, och honan borde då alltså ta hand om dem ca två veckor till.

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Mina lämnade sin yngel väldigt snabbt. Vet inte varför.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Pierre_N
        Användare
        • March 2004
        • 772

Ok, fick du många kullar och blev de bättre med tiden eller blev de alltid lämnade snabbt? Kan det vara så att de lämnar en kull snabbare om de har en ny på gång? Honan spenderar nästan all sin tid i snäckan och om hon är framme så är det för att äta eller så spelar hon lite för hanen.

Idag har jag inte hunnit kolla så mycket än men jag ser 3 yngel _under_ parets snäcka (och hanen är hela tiden vid öppningen). Några yngel ligger kvar där de var igår och ett yngel ligger bredvid singelhonans snäcka, så hon verkar inte vara så sugen på att äta dem i alla fall.

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Fick nog tio kullar, har kvar dem ännu. dock är de till salu. Såg aldrig frisimmand yngel. Jag hade då några leleupi vuxna som lurpassade vid snäckorna och rykte fram och slurpade i sig allt som de kunde.

Just nu går de i ett kar med 80st N leleupi yngel så yngelvård kan jag glömma :-)
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Pierre_N
            Användare
            • March 2004
            • 772

Haha, då förstår jag, leleupi brukar ju vara effektiva yngelätare som sagt.

Kommentar

• Pierre_N
              Användare
              • March 2004
              • 772

Fortfarande några överlevare, lyckades få några foton på de små med mobilkameran och ett macroobjektiv för 100kr. Ingen jättekvalité men man ser att det är fisk. Andra bilden vart rätt kass men man ser hur bra kamouflerade de är i alla fall.
              Klicka på bilden för större version

Namn: 2015-10-25 13.45.33.jpg
Visningar: 1
Storlek: 522,8 KB
ID: 693854Klicka på bilden för större version

Namn: 2015-10-25 13.51.18.jpg
Visningar: 1
Storlek: 466,0 KB
ID: 693855

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Vilka småttingar

///David

Kommentar

• Pierre_N
                  Användare
                  • March 2004
                  • 772

Här kommer en uppdatering. Till att börja med så har de första ynglet överlevt och är nu ca 10mm, helt otroligt att jag inte hade sett det på ca 3 veckor med tanke på att det är väldigt sparsamt med sten i akvariet. Angående kullen som jag skrev om först (de som är på bilderna) så har de klarat sig bra. Jag skulle tippa på att anledningen att de blev utkörda av föräldrarna var att de hade en ny kull på gång för idag så kom ytterligare en kull ut ur snäckan. Dessa har också blivit utkörda så kanske är ytterligare en kull på gång. Jag skulle i alla fall gissa på att det är anledningen, kanske detta i kombination med att de känner sig ohotade med tanke på att de är ensamma i akvariet.

Jag tog ut hanen och släppte ner honom i ett annat akvarium idag, blir ju knökfullt i det där lilla akvariet annars. Båda honorna fick gå kvar ifall det skulle vara så att de börjar ta hand om ynglena. Hur som helst så verkar båda honorna vara helt ointresserade av att äta yngel. I det andra akvariet där jag släppte ner hanen går det 3 honor till men där försvinner rommen väldigt snabbt. Jag har nämligen en M. ellipsifer (tanganyikaål) som har en helt otrolig förmåga att känna av om det finns rom i en snäcka. Hittar den snäcka med rom i så kör den in huvudet och börjar äta vilket ofta resulterar i ganska höga oljud när den slår snäckan i glasrutan för att få in huvudet längre. Detta glädjer så klart mig och min flickvän oerhört mycket då akvariet står i sovrummet.
                  Senast redigerad av Pierre_N; 17 November 2015, 15:58.

Kommentar

Arbetssätt...