Jag har 1+2 Lamprologus brevis i ett 30l. Jag såg precis 10-12st frisimmande yngel. De har haft frisimmande yngel en gång tidigare, då såg jag bara 1 och dagen efter var det borta. Troligtvis har de väl lekt flera gånger tidigare men inte lyckats så bra. Min tanke har hela tiden varit att låta de hållas för jag antar att några yngel klarar sig förr eller senare, så brukar det ju vara, tålamod fungerar nästan alltid. Men nu blev jag fundersam, jag har nämligen aldrig sett några yngel i en snäcka utan båda gångerna jag sett dem så är de själva vid sanden och trycker. Har de blivit utkörda såhär tidigt? De är inte nykläckta men de är nog bara 7-8mm. Hos kolonibildande snäcklekare är det ju i regel inga bekymmer med andra honor som äter upp yngel men är det dumt av mig att ha två honor med hanen? Ska jag stoppa tillbaka en av honorna hos de andra L. brevisen? Jag har nämligen bara flyttat dessa till ett eget akvarium för att spara några yngel.
Mina fråga är egentligen hur bra yngelvårdare är L. brevis? Brukar yngel få klara sig själva så tidigt som vid 7-8mm eller har mina inte fått kläm på yngelvården än? Ni som haft fler än ett par så trångt som jag har (30l), har ni haft problem med att den ensamma honan äter upp parets yngel? Jag misstänker att det är mina som inte fått kläm på yngelvården än för såhär dåliga yngelvårdare har jag inte haft någon snäcklekare som är, men det vore skönt att få det bekräftat/dementerat så jag slipper fundera över det.
Mina fråga är egentligen hur bra yngelvårdare är L. brevis? Brukar yngel få klara sig själva så tidigt som vid 7-8mm eller har mina inte fått kläm på yngelvården än? Ni som haft fler än ett par så trångt som jag har (30l), har ni haft problem med att den ensamma honan äter upp parets yngel? Jag misstänker att det är mina som inte fått kläm på yngelvården än för såhär dåliga yngelvårdare har jag inte haft någon snäcklekare som är, men det vore skönt att få det bekräftat/dementerat så jag slipper fundera över det.
Kommentar