et lite Tanganyika prosjekt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eagle
    NCS Medlem

• May 2006
    • 14

et lite Tanganyika prosjekt

Hei
    Etter å ha hatt diverse Tanganyika baserte akvarier kontinuerlig i over 30 år, tok jeg for to år siden en liten pause fra denne sjøens fascinerende ciklider. Mitt akvariefokus nå er først og fremst korallrev og dermed salte akvarier.
    Abstinensen etter nye Tanganyikaciklider er imidlertid såpass påtrengende nå at et lite prosjekt er på G.

Jeg planlegger et mindre 80 liters kar, 60 cm langt, 45 bredt og 30 høyt.
    Ønsker å satse på en gruppe med små sneglehuslekere.
    Siden jeg tidligere har holdt og avlet N. multifasciatus, signatus, caudopunctatus og diverse ocellatus vil jeg spørre her:
    Finnes det noen andre små sneglehuslekere eller små sandciklider som kan holdes og trives i et slikt lite akvarium?

Tenker altså et artsakvarium hvor en gruppe kan utvikle seg og hvor nye individer skal kunne supplere stammen etter hvert.

Forslag og synspunkter mottas med takk
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Intressant att du frågar, vi håller på att förbättra artregistret på denna punkt... Men det tar ett tag.

Tills vidare kan du kolla in dessa som är snäcklekare:
    Altolamprologus sp. "compressiceps shell"
    Lamprologus brevis
    Lamprologus callipterus
    Lamprologus calliurus
    Lamprologus finalimus
    Lamprologus leloupi
    Lamprologus multifasciatus
    Lamprologus ocellatus
    Lamprologus ornatipinnis
    Lamprologus similis
    Lamprologus sp. "caudopunctatus kipili"
    Lamprologus sp. "ornatipinnis zambia"
    Lamprologus speciosus
    Lamprologus stappersi
    Lamprologus wauthioni
    Lepidiolamprologus boulengeri
    Lepidiolamprologus hecqui

Neolamprologus caudopunctatus
    Neolamprologus kungweensis
    Neolamprologus obscurus
    Telmatochromis: https://www.ciklid.org/artregister/a...Telmatochromis
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Ola Sjödin
      Användare
      • August 2003
      • 514

Lamprologus calliurus är min favorit av dessa. Det var länge sedan jag hade dem men jag minns de som ganska fredliga och aktiva firrar. En art jag verkligen skulle vilja skaffa igen.

Kommentar

• eagle
        NCS Medlem

• May 2006
        • 14

Hei og takk for forslag.
        Jeg ser meg i utgangspunktet etter en gruppe på 5 til 6 individer av de mindre artene, siden akvariet er så lite.
        Jeg har aldri holdt Tanganyikaciklider i mindre kar enn 100-150 liter.

Faktorer jeg derfor må tenke på er intern aggressivitet og selvfølgelig er det ikke feil om jeg kan holde en art som har litt farger.

Ut fra listen og forslagene tenker jeg at det ikke virker å være introdusert noen nyheter den senere tid?
        Eller finnes det noen nye attraktive geografiske varianter av noen av de nevnte forslagene?

Kommentar

• riktlinjer
          Användare
          • August 2013
          • 343

Ursprungligen postat av eagle
          Hei og takk for forslag.
          Jeg ser meg i utgangspunktet etter en gruppe på 5 til 6 individer av de mindre artene, siden akvariet er så lite.
          Jeg har aldri holdt Tanganyikaciklider i mindre kar enn 100-150 liter.

Faktorer jeg derfor må tenke på er intern aggressivitet og selvfølgelig er det ikke feil om jeg kan holde en art som har litt farger.

Ut fra listen og forslagene tenker jeg at det ikke virker å være introdusert noen nyheter den senere tid?
          Eller finnes det noen nye attraktive geografiske varianter av noen av de nevnte forslagene?
          Brevis kanske? Den enda arten där honan och hannen bor i samma snäckskal.

Kommentar

Arbetssätt...