Förbättringar på Ciklid.se

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

    #46
    En dum fråga [];
    Vad är det för mening med att nollställa "senaste besöket" på "aktiva ämnen". "Senaste besöket" ska ju vara nya inlägg sedan den senaste inloggningen i forumet, vill man ha inläggen från en kortare tidsperiod kan man välja "senaste timmen" eller den tid man önskar.
    Har jag missuppfattat förslaget eller?

    Mitt förslag till förbättring av ciklid.se är det gamla vanliga, jag fortsätter att tjata (till slut kanske det ger resultat ). Jag vill ha innehållsförteckningar med bild på omslaget för alla äldre nummer av Ciklidbladet. Sedan vill jag också ha bättre sökfunktioner i artikelarkivet. Som exempel vill jag enkelt kunna söka fram alla artiklar av en författare på ett enkelt sätt, det går idag med lite omvägar.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

      #47
      Mitt inlägg verkar ha försvunnit efter kraschen men jag kan ju ta det en gång till.

      Det jag gärna ser är att man först och främst uppdaterar artbeskrivningarna så att det finns mer än 4st centralamerikanska arter, det finns så otroligt många vackra arter från denna region och jag tror att det vore bra för hela ciklidhobbyn om fler fick upp ögonen för dessa arter.
      Jag skaffade just boken "Aqualog - Southamerican Cichlids III" där i princip alla centralamerikanska ciklidarter finns avbildade och det är ingen liten skara vi pratar om här... Och vissa arter är så vackra att man nästan tappar hakan.
      Ett exempel, Vieja bifasciatus.


      Jag vill ha fler artbeskrivningar på dessa skönheter.

      I samband med att det blir en bättre fördelning av artbeskrivningarna så skulle man även kunna ingöra samma sak som på Zoopet, att slumpa fram en artbeskrivning på förstasidan varje gång man besöker sidan, det gör att man får upp ögonen för nya arter även om man har snöat in totalt på ett särskilt ciklid-släkte.

      En mer "säljande" framsida skulle också vara trevligt och det skulle säkert göra att även de som inte redan har ciklider blir intresserade av dem. Allt som behövs är några vackra ciklidbilder, något vackert ciklidakvarium och några små kortfattade beskrivningar om vad som är så speciellt med ciklider.

      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Bilbo
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 1159

        #48
        Rent layoutmässigt tycker jag sidan fungerar bra, och den är inte onödigt tungladdad. Detta spelar iofs ingen roll om man har bredband eller ADSL, men för oss stackare *snyft* som inte kan få detta installerat uppskattas frånvaron av bilder. Någon skrev tidigare att man kunde koda sidan så att all text kom först, och bilderna sedan. Detta vore i så fall kanon.
        // Magnus Arvidsson

        Kommentar

        • fredrikr
          Användare
          • October 2002
          • 985

          #49
          Poängen med nollställning av "senaste besök": Jag tror många tycker "Allt sedan senaste besöket" är en bra funktion, men i nuläget är det servern som avgör när ett besök räknas som ett nytt besök respektive när det räknas som att jag bara fortsätter samma session. Det finns någon magisk tidsperiod - hämtar jag ingen sida inom x minuter så anses mitt besök på siten vara avslutat. Jag tycker det är självklart att det är bättre att jag får kontroll över detta själv.

          Om jag tittar in kl 12 på dagen, och därefter är borta fram till kl 12 på dagen efter, så kommer jag då få upp alla trådar som någon skrivit i det senaste dygnet. Jag tittat igenom ämnena och läser de som intresserar mig. En stund senare går jag in och trycker Refresh. Då får jag fortfarande reda på vilka trådar som ändrats sedan kl 12 dagen innan, vilket gör listan mindre användbar. Om jag inte vet hur länge jag varit borta sedan senaste uppdateringen vet jag inte heller vilket annat alternativ jag ska välja. Det måste vara bättre att ha en knapp med innebörden "Nu har jag läst alla aktiva ämnen jag är intresserad av. Sluta visa dem som aktiva tills det kommer nya inlägg i dem."
          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

          Kommentar

          • David Johansson
            Användare
            • April 2002
            • 581

            #50
            citat:Ursprungligen skickat av Micke


            Mitt förslag till förbättring av ciklid.se är det gamla vanliga, jag fortsätter att tjata (till slut kanske det ger resultat ). Jag vill ha innehållsförteckningar med bild på omslaget för alla äldre nummer av Ciklidbladet. Sedan vill jag också ha bättre sökfunktioner i artikelarkivet. Som exempel vill jag enkelt kunna söka fram alla artiklar av en författare på ett enkelt sätt, det går idag med lite omvägar.
            Ja, detta finns med på listan över önskemål sedan tidigare.
            David

            Kommentar

            • Bilbo
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 1159

              #51
              En medlemsmatrikel under sidorna som bara är för medlemmar. Eftersom många är ovilliga att lämna ut uppgifter om sig själva i forumets profiler skulle detta vara ett bra sätt. Där skulle man också kunna länka det här med fiskarna som talades om tidigare. Naturligtvis skall det vara frivilligt att lägga ut uppgifter om sig själv, men jag tror att folk kanske inte skyggar så mycket om det inte är öppet för alla. Samtidigt kanske man kan få kontakt med medlemmar som inte är aktiva på forumet.
              // Magnus Arvidsson

              Kommentar

              • Rickard
                Användare
                • April 2002
                • 727

                #52
                Det låter inte helt fel Magnus att endast medlemma har tillgång till ett sådant register.
                M.v.h.
                Rickard

                Kommentar

                • salo
                  Användare
                  • April 2002
                  • 314

                  #53
                  Kanske har det jag undrar varit uppe förrut, men.

                  En lite irriterande sak är att medlemmarnas signaturer inkluderas i forumsökningar. Ett exempel; jag gick in och sökte på "802" eftersom jag funderar på att köpa ett sådant pumphuvud och ville läsa lite mer om det. Då textsträngen 802 ingår i minst en av användarnas signaturer, dessutom en minst sagt aktiv medlem, så blev sökresultatet väldigt stort och minst sagt varierat.

                  OBS att detta inte på något sätt är kritik mot enskilda medlemmars sätt att använda signaturfunktionen!

                  Det måste finnas något sätt att särskilja inläggstexten från signaturen beroende på hur den läggs till i inlägget, dvs det borde vara separerat i databasen, eller läggs signaturen till i samma post som inlägget i övrigt när det postas? Verkar väldigt reduntant i så fall. Kan det kanske ställas in i administrationsgränssnittet i Snitz?

                  Bara en liten tanke, annars får jag väl lära mig att skriva mer specifika söksträngar. :-)

                  /Jonas

                  540 (180x60x50) under uppbyggnad
                  30L Nano under planering
                  Drömmer om ett Nanorev

                  Kommentar

                  • walle_1
                    Användare
                    • February 2003
                    • 708

                    #54
                    En grej ni kan ändra på är att inte bara medlemmar kan lägga in bilder.


                    MVH Martin

                    http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                    Kommentar

                    • Bilbo
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 1159

                      #55
                      Annars kan de som vill lägga in bilder bli medlemmar
                      // Magnus Arvidsson

                      Kommentar

                      • Fredrik H.
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1884

                        #56
                        Håller helt med Magnus. Det är ju meningen att vi ska värva mer folk till NCS genom att hitta på fler fördelar med att vara med.

                        mvh,
                        Fredrik H.
                        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                        www.cichlidgallery.org
                        www.tropheini.com

                        Kommentar

                        • Rob
                          Användare
                          • April 2003
                          • 143

                          #57
                          En liten grej som jag anser att ni ska förbättra är "nästa sida" funktionen. När man går in på varje forumsavdelning t.ex. afrikanska ciklider så ser man de senaste inläggen på sidan. Vill man se äldre inlägg så kan man göra det genom att välja vilken sida man vill se dem via en lista. Tycker att det också borde finnas en "nästa sida" knapp att trycka på. Precis en sån som finns när man är inne i ett specifikt ämne i en forumsavdelning. Hmm det blev lite invecklat men jag hoppas ni fattar vad jag menar.
                          "Bättre sent än aldrig" []

                          Kommentar

                          • walle_1
                            Användare
                            • February 2003
                            • 708

                            #58
                            citat: Håller helt med Magnus. Det är ju meningen att vi ska värva mer folk till NCS genom att hitta på fler fördelar med att vara med.
                            Knappast att man blir medlem bara för att få göra det. Då kan man ju lika gärna visa bilderna i en tråd. Man blir väl medlem för att få tidningen och förmåner på vissa affärer.

                            En annan grej jag tycker man kan ändra på är:
                            När man klickar på en tråd på förstasidan så kommer man direkt till första sidan av tråden, det vore bättre om man kom till sista sidan för att se de nyaste inläggen. Skulle det vara nya inlägg även på sidan före så kan man ju bara ändra sida, vilket man måste göra varje gång nu. Det blir så mycket onödiga sidvisningar om man först måste till början av tråden och sedan ändra till en annan sida.

                            Hoppas ni förstår min förklaring.


                            MVH Martin

                            http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9579

                              #59
                              citat:
                              Knappast att man blir medlem bara för att få göra det. Då kan man ju lika gärna visa bilderna i en tråd. Man blir väl medlem för att få tidningen och förmåner på vissa affärer.
                              Medlem i en förening kan man vara av flera orsaker. T ex för att man vill delta i föreningens aktiviteter, för att träffa andra med samma intresse, för att ta del av medlemsförmåner eller för att man vill stötta det arbete föreningen gör.
                              Som medlem i Nordiska Ciklidsällskapet får man mycket för sitt medlemskap. Man kan som exempel åka på föreningens möten för att träffa likasinnade och se intressanta föredrag, man får en av världens absolut bästa ciklidtidningar, bonuserbjudande på akvarietillbehör, rabatter i ciklidaffärer, fördelar på föreningens hemsida, dessutom stöttar man föreningens arbete att främja hobbyns intressen (se exempel här; http://www.ciklid.org/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3593).
                              Förutom detta kommer snart några nya förmåner för föreningens medlemmar.

                              Du har helt rätt, man blir inte medlem i föreningen för att man får använda sitt porträtt i forumet, men alla fördelar sammantaget gör det värt att vara medlem.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

                                #60
                                walle menade nog att man även som icke-medlem skulle kunna lägga in bilder i "medlemmarnas bilder", inte att man skulle peta in ett porträtt på sig själv i forumet.
                                Jag kan till en viss del hålla med honom, visst är det kul att man får förmåner då man är medlem men en sån sak som ett bildarkiv skulle bli otroligt mycket bättre om alla skulle ha möjlighet att lägga in bilder, ju fler bilder som kommer in desto bättre bildarkiv.
                                Det skulle bli en större bredd bland bilderna också, gissningsvis så har 80% av NCS-medlemmarna afrikanska ciklider, räknar man med forummedlemmarna så blir denna siffra troligtvis betydligt lägre, att tillåta bilder från icke-medlemmar skulle därför göra att fler syd- och centralamerikanska ciklider skulle visas upp och det tycker jag skulle vara positivt.

                                Men i övrigt så håller jag med när det gäller anledningarna till att gå med i NCS och personligen så tycker jag att Ciklidbladet i sig gör det väl värt att bli medlem.

                                Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...