Förbättringar på Ciklid.se

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

    #16
    citat:Ursprungligen skickat av David Johansson

    vi kommer förmodligen inte erbjuda plats för dessa bilder på Ciklid.se server men möjligen att bildlänken resulterar i en bild istället för länkens adress.

    det är precis så jag menar. vad är till ondo om vem som helst kan göra detta.det är samma sak som länk fast en bild istället.?

    Kommentar

    • B-Lunn
      Användare
      • April 2003
      • 47

      #17
      Om bilden redan finns upplagd som länk så tycker inte jag att det spelar så stor roll om man måste klicka på länken för att se bilden eller om bilden kommer upp direkt i forumet. Då är det ju bara jobbigt för alla dom med modem som kommer att få ett slöare forum.

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • August 2002
        • 3029

        #18
        detta var ett förslag för jag tycker det ser bättre ut. och det var det som var meningen med tråden att vi skulle komma med förslag. gå gärna in o titta på det forum jag talar om det är knappast så att det ligger bilder på flera Mb som ligger upplaggda.men om nu det finns dessa mängder med ciklid medlemmar som sitter på 56k modem så är det bara att skippa det.

        Kommentar

        • Rickard
          Användare
          • April 2002
          • 727

          #19
          Det väl bara att köra en snabb poll för att kolla hur vi är uppkopplade.
          M.v.h.
          Rickard

          Kommentar

          • Bilbo
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 1159

            #20
            Ju färre bilder desto bättre, tycker jag iaf. Som sagt att sitta med 56k är inte roligt, därför så surfar jag extremt lite på kvällar och helger. Möjligheten med snabbsvar gör att jag slipper en massa onödiga laddningar, så det har gjort att jag kan surfa lite hemma också. Tyvärr var "bredbanspropositionen" inte anpassad för oss som bor i småorter utan huvudsakligen för de som bor i lägenhet/radhus i storstadsområden. Bredbandet är på väg till min hemort, men troligen handlar det om år innan jag kan få tillgång till det.
            // Magnus Arvidsson

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

              #21
              jag älskar artiklarna som finns på ciklid.se, men ibland blir det lite tråkigt att läsa om en fantastisk resa/expedition i amazonas där man märker i texten att den tryckta artikeln hadde massor med bilder, och själv ser man inga alls .. :-/

              altså, bilder till artiklarna vore så kanon det bara kan bli.

              troligen omöjligt att genomföra men man kan ju få föreslå iallafall
              fish r friend

              Kommentar

              • Rickard
                Användare
                • April 2002
                • 727

                #22
                Det verkar som att bilder är ok om det bara är som genväg och ej påverkar laddtiden.
                M.v.h.
                Rickard

                Kommentar

                • David Johansson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 581

                  #23
                  citat:Ursprungligen skickat av orm

                  troligen omöjligt att genomföra men man kan ju få föreslå iallafall
                  Absolut, kom med förslag så får vi titta närmare på om det är genomförbart eller ej, önska är gratis!
                  David

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

                    #24
                    citat:altså, bilder till artiklarna vore så kanon det bara kan bli.
                    Anledningen till att det hitintills inte genomförts är främst 2
                    1/ tar upp mycket utrymme.
                    2/ och viktigast många fotografer vill inte ha sina foton publicerade på webben och för att vi skall kunna kunna göra det behöver vi fotografens tillstånd. Idag är det också omöjligt att få tag i fotografen, antingen har han/hon avlidit, flyttat, bytt namn etc. eller för massor av foton har vi helt enkelt inte namnet på fotografen.

                    Angående möjligheten att lägga in foton i forumet så tycker jag att det är bättre att lägga in en länk så att den som vill kan kolla. Orsaken har flera angivit ovan - dvs man måste tänka på alla och inte bara strunta i de som inte har bredband.
                    Ciklidhälsningar
                    Kjell

                    Kommentar

                    • David Johansson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 581

                      #25
                      citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren


                      det är precis så jag menar. vad är till ondo om vem som helst kan göra detta.det är samma sak som länk fast en bild istället.?
                      Jag syftade främst på att möjliggöra för användare att ladda upp bilder till ciklid.se, detta är problematiskt av juridiska skäl. Nu finns den funktionen i och med "Medlemmarnas bilder" men då godkänner vi varje bild före publicering.

                      Jag kan tycka att det finns skillnader i att publicera länkar till bilder mot den faktiska bilden i inläggen. Men funktionen finns redan idag (oaktiverad) med möjlighet för varje använader att stänga av bildvisning.

                      Jag får kolla av vad övriga i styrelsen har för synpunkter, medan får ni gärna ge er synpunkt på första sidan genom att rösta.

                      Fler förslag?
                      David

                      Kommentar

                      • Johan
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3029

                        #26
                        tycker det verkar vara onödigt tillkrånglat med det hela, om det nu är så svårladdat o så himla bökigt med vem som tagit bilden osv hur kan då många andra sidor göra det? och dessutom utan något krångel, känns lite som att det fokuseras på problemen istället för att komma med kreativa lösningar. men nu struntar jag i detta. jag får väl besöka cichlid-forum istället, stället som ser framåt och är mer användarvänligt. så kan detta forum ha kvar sin ursprungs form, vilket är föga upphetsande om man ser på det rent grafisk.

                        over and out.

                        Kommentar

                        • Rickard
                          Användare
                          • April 2002
                          • 727

                          #27
                          Man kanske måste ta hänsyn till vissa personer om man vill bedriva seriös verksamhet och inte bryta mot upphovsrättslagar. Om vi skall ha en seriös diskussion bör man väl knappast avsluta med "over and out". Jag har provat flera sidor som är tunga och jag besöker inte dom frekvent. Skall jag straffas för att jag inte har bredband och skylla mig skälv för att jag bor där det inte finns bredband? När det gäller övrig grafik på ciklid.se så har väl inte några dörrar stängts, att tänka på är att hela sidan är uppbyggd på frivilliga arbetsinsatser. Jag tycker man skall ha det i tanken när man kritiserar folk som jobbar gratis.
                          M.v.h.
                          Rickard

                          Kommentar

                          • Johan
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3029

                            #28
                            rickard har du varit inne o kollat på www.cichlid-forum.com o sett. det verkar finnas en överdriven rädsla för detta med bilder. jag tykcer bara man ska nyttja de möjligheter som finns.och som jag har tidigare skrivit så kan man kanske begränsa möjligheten till att lägga upp bilder på bara en tråd som tex fotografering. jag tycker det är synd att det är ett sånt motstånd för att ändra forumet för jag tycker det finns trevligare varianter att göra det på. men det är som det oxå är skrivet, gör en röstning. så ser vi hur många som sitter på modem. och kan då väga för och emot. jag tycker ni som har modem ska besöka forumet ifråga o testa först innan det klagas på långsamare laddningstider etc.

                            sen tror jag inte jag bryter mot någon upphovsrätt när jag vill publicera mina bilder.
                            visst är denna sida byggd på frivillga insatser, men varför skulle det upphöra bara för man vill kunna få in bilder...
                            jag tycker att man kan kritisera vad som helst. ska man inte få säga vad man tycker bara för att folk gör saker frivilligt.sen så är det inte helt gratis, det finns faktiskt en medlemsavgift. och då jag betalar den med gläjde och är medlem tycker jag att det ger mig en viss rätt att utrycka mina åsikter.

                            nu verkar det som forsättning på denna diskusion kan ligga på en annan tråd för nu gäller det inte förslag längre. så antingen kan vi släppa det eller flytta den o fortsätta annanstans.

                            men testa om du vill det forum som jag tycker borde vara en förebild, rent layoutmässigt och även bra uppdelat.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

                              #29
                              citat: tycker det verkar vara onödigt tillkrånglat med det hela, om det nu är så svårladdat o så himla bökigt med vem som tagit bilden
                              Hur andra sidor gör får stå för dom vi följer i alla fall gällande lagar som Rickard skriver.
                              Att vi visar respekt för fotograferna genom att inte stjäla deras foton innebär också att de visar respekt mot oss. Ett exempel är t.ex. att vi utan att betala ett öre kan använda Ad Konings foton i Ciklidbladet.
                              Tyvärr är just detta urskiljningslösa stjälandet av foton som gjort att flera duktiga akvariefotografer har lagt av och också till att det inte ges ut några CD inom vår del av hobbyn.

                              citat:jag får väl besöka cichlid-forum istället, stället som ser framåt och är mer användarvänligt. så kan detta forum ha kvar sin ursprungs form, vilket är föga upphetsande om man ser på det rent grafisk.
                              Om du tycker att alla förbättringar hänger på att man skall kunna visa foton i forumet samt att man skall stjäla foton från andra så tycker jag att du har en rätt märklig inställning.
                              Jag är fullkomligt övertygad om att det finns annat att göra som kan förbättra denna sida. Vi i styrelsen ser fram emot sådanba förslag.
                              Ciklidhälsningar
                              Kjell

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

                                #30
                                Vad gäller frågan om fler kategorier i Forumet så tycker jag personligen också att den idén är bra och att det kommer att stimulera till fler inlägg och en aktivare debatt (på Zoopet finns ju t.ex. 37 kategorier).
                                Vi har haft en diskussion om detta i styrelsen och det fanns olika åsikter i frågan. Vi genomförde därför en omröstning i frågan här på ciklid.se och utfallet blev att en majoritet tyckte att det var bra som det var och om det lutade åt något håll så var det snarare att det skulle vara färre än fler.
                                Ciklidhälsningar
                                Kjell

                                Kommentar

                                Arbetssätt...