Förbättringar på Ciklid.se

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hasse_H
    Användare
    • April 2002
    • 1081

    #91
    Inga grafikproblem här (MSIE6).
    /Hasse

    Kommentar

    • fredrikr
      Användare
      • October 2002
      • 985

      #92
      Nu har jag tittat på vad som händer:

      Ibland blir något ämne bredare än planerat, i pixlar. Detta inträffar normalt bara när ämnet innehåller ett ord som blir bredare än rutans maxbredd. Just nu är det www.stockholmsciklidklubb.com som är för brett. Då repeteras bakgrundbilden till rubriken i x-led ("tile:as"), varför den vänstra delen syns igen, längst till höger.

      Lösning 1: Ange bakgrundsbilden i stylesheet, med repeat: no-repeat. Detta stöds dock inte av alla browsers, t ex inte av Opera verkar det som.

      Lösning 2: Gör bakgrundsbilden bredare, och fyll ut med vitt tomrum i högerkanten, så att den inte behöver repeteras.

      Lösning 3: Lägg in en rutin som skär av ämnen efter ett visst antal tecken om de är för långa.

      Det kan vara vettigt att göra 2 i vilket fall som helst - man kan inte helt förutse hur brett ett ämne kan bli i förväg, eftersom det beror på vilka fonter användaren har installerat.

      3 är också en allmänt vettig idé. Om man bara kör lösning 2 kan man fortfarande knäcka sidan genom att lägga in t ex en lång URL i ämnet.

      Mvh,

      Fredrik
      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • September 2002
        • 1913

        #93
        Skulle man inte kunna göra ungefär som Zoopet har att man inne på bildarkivet har en till meny under "10 mest visade bilder" där det står typ "5 senaste kommentarerna" inte för att det är så många som kommenter men det kanske blir =P

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

          #94
          Christian arbetar på en rad nya sökfunktioner för bildarkivet. Det ska bl a bli möjligt att söka på senast inlagda kommentarer och mest kommenterade bilder.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

            #95
            Jag vet inte om någon redan har gett förslag om detta... men kunde man inte göra så att det stod "Ny" eller "Uppdaterad" på kategoribilderna i bildarkivet? Så att man ser om det har lagts in någon ny bild i en särskild kategori utan att man behöver gå in i den?

            Alternativt så skulle man kunna utöka "Senast inlagda bilder"-listan så att den täcker de 10 senaste bilderna.

            Har det lagts in fler än 5 bilder under en dag så riskerar man att missa de som inte står på "Senast inlagda bilder"-listan...

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Christian Alfredsson
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 4140

              #96
              Jag bygger just nu om hela bildarkivet med massor av funktionallitet. David och Michael håller full koll på vad ni tycker här och har skickat mig en härlig sammanfattning.
              Christian Alfredsson
              http://www.zoopet.com
              http://www.christianalfredsson.com

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

                #97
                Fredrik:
                Tanken är att man ska kunna söka på ett flertal begrepp som tex "senast inlagda bilder". Jag har också lämnat öskemål till Christian om att det ska vara möjligt att välja antalet träffar på resultatsidan.
                Då kan man som exempel söka på "artbilder" - "Tropheus" - "inlagda senaste veckan" - "visa 20 träffar per resultatsida".
                Det är också tänkt att det ska finnas en meny med färdiga sökningar för att underlätta. Exempel på en färdig sökning kan vara "akvariebilder - sydamerika"
                Om Christian lyckas med detta tror jag att det blir kanonbra.

                Christian:
                Nästa steg blir ett fixa ett filter så att man kan filtrera bort alla Tropheusbilder .
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Rob
                  Användare
                  • April 2003
                  • 143

                  #98
                  citat:Ursprungligen skickat av Rob

                  En liten grej som jag anser att ni ska förbättra är "nästa sida" funktionen. När man går in på varje forumsavdelning t.ex. afrikanska ciklider så ser man de senaste inläggen på sidan. Vill man se äldre inlägg så kan man göra det genom att välja vilken sida man vill se dem via en lista. Tycker att det också borde finnas en "nästa sida" knapp att trycka på. Precis en sån som finns när man är inne i ett specifikt ämne i en forumsavdelning. Hmm det blev lite invecklat men jag hoppas ni fattar vad jag menar.
                  Tydligen fick jag inget gehör för detta. Hoppas att det inte har att göra med att jag inte är med i NCS. Ett tillägg. Bara för att man inte är med i NCS så betyder väl inte det att man inte har ett tillräckligt stort ciklidintresse?
                  "Bättre sent än aldrig" []

                  Kommentar

                  • Christian Alfredsson
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 4140

                    #99
                    Självklart alla synpunkter är lika mycket värda. David håller på att sammanfatta en lista till mig vad som ska göras. Denna är sedan prioriterad. Just nu arbetas det på bättre bildarkiv och artiklar från Ciklidbladet 2001
                    Christian Alfredsson
                    http://www.zoopet.com
                    http://www.christianalfredsson.com

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3029

                      kom o tänka på en sak . kan man lägga in söktext i köp/sälj. säg tex att jag är intressead av en pump. det vore enklare att söka på pump en att bläddra igenom alla sidor på köp sälj sidan.

                      Kommentar

                      • David Johansson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 581

                        Vill aktivera denna tråd igen då vi närmar oss ett styrelsemöte med avsikt att avhandla de önskemål som kommit in. Har ni kommit på något ytterligare sedan detta diskuterades är vi mycket tacksamma om ni låter oss få veta detta. Skriv gärna även förslag som ni framfört i andra trådar än denna för att vara på säkra sidan, hellre en gång för mycket.

                        Tack!
                        David

                        Kommentar

                        • Jonasaik
                          Användare
                          • October 2002
                          • 57

                          Har inte varit med i tråden förut, men ajg har alltid retat mig på att det inte finns bilder på Köp&sälj avdelningen, typ a la blocket, inte blir det tungladdat för modemare, kan väl inte vara många som sitter på 14,4 längre eller? =) i värsta fall kan man ju sätta in en gräns på exempalvis 50k per bild, vilket räcker bra!

                          //J

                          Kommentar

                          • Johan
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3029

                            bra idè.

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              Instämmer verkligen med Jonasaik´s idé om att kunna ha foton till det man vill sälja.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...