Förbättringar på Ciklid.se

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

    #31
    ok ja kom på en sak jag "stört" mig på.

    bara 10 poster per sida! mycke bättre med 15 som på zoopet, det är knökigt å behöva bläddra sida hela tiden.

    fler poster per sida i forumet skulle vara en förbättring för mig.
    fish r friend

    Kommentar

    • Rickard
      Användare
      • April 2002
      • 727

      #32
      Jag skall testa länken du angav så får du ett utlåtande ang. tid det tar.
      M.v.h.
      Rickard

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • August 2002
        • 3029

        #33
        alvarligt, jag lade fram ett förslag, det kom frågot om hur det skulle vara möjligt. det enda jag gjort är att förklara och stå för min idè men det kanske var dumt gjort för det verkar inte så populärt. jag ska vara tyst i fortsättingen. kan be någon av er att avaktivera mitt medlemskap, då min inställning är märklig. jag skulle vilja säga att dina slutsatser är mycket märkliga att jag skulle stöja de som bryter mot copywriten bara för att jag anser att det är roligt att se bilder på andras fiskar o kar. nu vet jag iallafall att jag kan lägga de pengar på medlemskap någon annanstans.



        Kommentar

        • Rickard
          Användare
          • April 2002
          • 727

          #34
          Det handlade kanske inte så mycket om ditt förslag utan mer om "over and out"/attityd. Jag har haft många diskussioner där jag inte varit överens med övriga här på forumet och fast jag oftast haft rätt har jag fått foga mig i majoritetens vilja,
          fast jag haft rätt .
          M.v.h.
          Rickard

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

            #35
            johan_lindgren: Grejen är väl att om man visar bilderna direkt på forumet så är det de som håller i forumet som blir ansvariga om en "stulen" bild visas, kan man inte visa bilderna direkt på forumet så blir det den som länkar till den "stulna" bilden som begår "brottet". Så tror jag att det fungerar.
            Kan man posta sina egna bilder direkt på forumet så kan man även posta andra bilder direkt på forumet, det enda som behövs är en länk... Oseriösa personer kan dessutom posta oseriösa bilder eftersom ingen godkänner bilderna innan de åker ut på sidan. Det är väl detta som kan vara lite riskabelt.

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

              #36
              Kanske ett missförstånd har uppstått var gäller copyright.
              Johan skriver
              "Sen tror jag inte jag bryter mot någon upphovsrätt när jag vill publicera mina bilder."
              Problemet är att vi (dvs NCS-styrelse) vet om det är du som tagit fotot eller inte. Visst du är säkert ärlig, men det finns massopr med exempel på hur vissa har skickat in "stulna" foton och angivit som sina egna. Skickar en sådan peson in ett foto till ciklid.se så är det NCS som är den juridiskt ansvarige som FI skriver.
              Vad gäller foton till Ciklidbaldet så är det faktiskt så att vi idag får in flera foton där krav ställs på att de INTE får publiceras på webben.

              Självklart får man skicka in ideer och synpunkter (rimliga som orimliga) på hur man skall förbättra sidan (massor av positiva förändringar och ju också skett genom åren efter förslag), men samtidigt måste vi ju i styrelsen kunna få förklara varför vi inte kan genomföra vissa förändringar.
              Ciklidhälsningar
              Kjell
              PS 1: Hoppas att just denna "fotodebatt" som pågått ovan avslutas nu och att inläggen istället kommer att behandla förslag till förbättringar som t.ex. orms förslag som inte borde vara så svårt att genomföra om ni andra instämmer.
              PS 2: Vad gäller foton så kan jag för övrigt avslöja att vi inom kort kommer att dra igång en fototävling.

              Kommentar

              • Rickard
                Användare
                • April 2002
                • 727

                #37
                För information tog det mig 37 sek att ladda denna tråd: http://www.cichlid-forum.com/phpBB/v...ic.php?t=22724
                M.v.h.
                Rickard

                Kommentar

                • MrGadget
                  Användare
                  • April 2002
                  • 74

                  #38
                  Instämmer helt i bilderna saknas i det suveräna artikelarkivet. En suverän funktion vore att från de lösenordskyddade sidorna kunna hämta kompletta artiklar som PDF-filer(inkl vattenmärkta bilder).
                  "First they ignore you, then they laugh at you, then they'll fight you and then you'll win -- M.Gandhi"
                  http://mrgadget.esmartguy.com

                  Kommentar

                  • fredrikr
                    Användare
                    • October 2002
                    • 985

                    #39
                    Några förslag:

                    1. En möjlighet att "nollställa" begreppet "senaste besöket" i forumet, så att det börjar räknas fr o m nu. Om man tar upp sidan "aktiva ämnen" en gång var 15:e minut eller så under dagen, hinner "senaste besöket" aldrig uppdateras, och man får alltid se alla ämnen som varit aktiva under dagen.
                    2. Telepatiskt användargränssnitt.
                    3. En tät integration mellan artbeskrivningar, bildarkivet och medlemmmarnas bilder. Eftersom det ibland är osäkert vilka fiskar som tillhör vilken art, kan man även ha en säkerhetsgrad på relationerna, som t ex "Säkert relevant", "Troligen relevant" och "Möjligen relevant".
                    4. Ljudarkiv med olika ciklidläten.
                    5. Forumfilter som gör att alla inlägg blir trevliga i tonen och dessutom (valbart) kryddar inläggen med roliga ciklidskämt...
                    6. En länk från förstasidan direkt till "aktiva ämnen" på forumet.

                    Två av förslagen ovan är svårimplementerade och ett är något överflödigt. Att lista ut vilka lämnas som övning åt läsaren.

                    /Fredrik
                    6.

                    1.
                    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                    Kommentar

                    • Rickard
                      Användare
                      • April 2002
                      • 727

                      #40
                      Innnan kraschen la ett förslag på att man kunde lägga in sitt fiskbestånd på ciklid.se/medlemsprofil och ha en sökmotor kopplat till fiskarterna. Om man skulle vilja maila alla som har t.ex. D. Strigatus söker man dom via medlemsprofilen. Detta skulle kunna motverka innavel och att ciklider av ovanligare sort sprids.

                      Finns det möjligheter för detta?
                      M.v.h.
                      Rickard

                      Kommentar

                      • Tony
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4594

                        #41
                        Kanonidé Rickard!

                        Tony Englund

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #42
                          Väldigt intressant idé som Rickard framförde här. Jag hoppas ni på NCS kollar upp om det är funktionellt att göra så...

                          Jag tycker även att "Köp och Sälj" kunde vara länkad på samma sätt...dvs om man har en annons ute så syns den på ens profil...precis som de inlägg i forumet man skrivit.

                          Kommentar

                          • David Johansson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 581

                            #43
                            Jag antecknar allt! [:p]
                            David

                            Kommentar

                            • David Johansson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 581

                              #44
                              Önsekmålen som inkommit är:

                              1) Bilder direkt i forumet
                              2a) Bilder till gamla artiklar
                              2b) Artiklar i PDF-format med bilder, endast för medlemnmar
                              3) Fler inlägg än 10 per sida
                              4) Förteckning över användarnas fiskbestånd, sökbart!
                              5) Nollställa senaste besöket, kopplat till "Aktiva ämnen"
                              6) Integrera artbeskrivningar-bildarkiv-medl.bilder
                              7) Egna annonser i profilen

                              Saknas någon eller har ni fler synpunkter så släng in dem här eller maila till mig.
                              David

                              Kommentar

                              • fredrikr
                                Användare
                                • October 2002
                                • 985

                                #45
                                Länk direkt från förstasidan till "aktiva ämnen" på forumet.
                                Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                                http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                                Kommentar

                                Arbetssätt...