Förbättringar på Ciklid.se

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • David Johansson
    Användare
    • April 2002
    • 581

    Förbättringar på Ciklid.se

    Innan sommaren lades ciklid.se om på nya servrar och i samband med det sågs också befintliga avdelningar och funktioner över.

    Senaste tillägget på sidan är att medlemmar själva har möjlighet att ladda upp egna bilder på fiskar och akvarier. Många har bidragit med bilder och vi ser fram emot flera.

    Men nu behöver vi mer tips och ideer om hur vi gör ciklid.se ännu bättre! Det kan vara både förbättringar av befintliga delar eller helt nya saker. Tveka inte att framföra dina synpunkter, antingen besvarar du detta inlägg eller skickar e-post till info@ciklid.se
    David
  • Rickard
    Användare
    • April 2002
    • 727

    #2
    Svårt att tipsa för ni gör ett suveränt arbete. Det är bara att boka o buga för det är ni värda
    M.v.h.
    Rickard

    Kommentar

    • David Johansson
      Användare
      • April 2002
      • 581

      #3
      Tack för berömet, det är alltid trevligare att lägga ner tid och arbete om man vet att resultatet uppskattas.
      David

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • August 2002
        • 3029

        #4
        snabbsvar grejen var bra. tyvärr är den borta.

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 1159

          #5
          Är den väl inte! Jag använder den nu!
          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • Hank
            Användare
            • April 2002
            • 1321

            #6
            Jag oxå!!
            /#378 Hank
            Zoonen:
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

            NCS medlemsbilder:
            http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • August 2002
              • 3029

              #7
              hmm..märker att min inloggning inte funkar som den ska, det verkar som datorn inte sparar min inlogging. men bra att den finns.för övrigt anser jag att forumet på cichlidforum.com är bättre upplagt, de har fler och många bättre kategorier som tex diy (gör det själv),foto tips, oidentifierande fiskar, o några till. fördelen med deras forum är att man kan infoga foton i alla trådarna man skriver. vilket ibland underlättar när man har en fråga.framför allt är det kul att se andras bilder. hoppas fler skickar in till medlems-sidan

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

                #8
                "fördelen med deras forum är att man kan infoga foton i alla trådarna man skriver."

                Nackdelen med detta är att det bara är de som har bredband som orkar besöka forumet... Det blir för tungladdat för modemanvändarna.

                Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • B-Lunn
                  Användare
                  • April 2003
                  • 47

                  #9
                  Har sett på något forum att man kan infoga bilderna som en bilaga. Dvs bilderna i forumet blir bara en länk till en bild och det blir då inte långsammare att ladda, sen kan var och en välja om han/hon vill titta på bilden genom att klicka på länken. Nåt sånt kanske man skulle kunna göra.

                  Kommentar

                  • Johan
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3029

                    #10
                    men det är tycker jag ändå en förbättring.sen så kan man ha en gräns på hur stora bilderna får vara. tycker det känns som att hämma utvecklingen på forumet genom att sträva bakåt. det forum som cichlid har tycker jag mig sett på flera olika sidor med helt olika inehåll. och då det verkar vara stort spridet så bör det borga för en hög användning,det finns gott om medlemar på cichlidforumet.men visst kan det vara trist med att ha modem, men det är upp till var och en o bestäma för vilken anslutning man har. har du testat gå in på forumet i fråga o se om det tar lång tid att ladda nångon sida?

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

                      #11
                      "men visst kan det vara trist med att ha modem, men det är upp till var och en o bestäma för vilken anslutning man har."

                      Riktigt så enkelt är det nog inte.
                      Det beror helt och hållet på var man bor, bor man i en storstad så kan man givetvis få bredband om man bara tycker sig ha råd till detta, bor man däremot i på en mindre ort eller i en by så är det inte lika enkelt längre...
                      Själv bor jag i Luleå och har bredband, mina föräldrar som bor 2 mil utanför Luleå har däremot inte bredband och kommer nog aldrig att få det heller.

                      "har du testat gå in på forumet i fråga o se om det tar lång tid att ladda nångon sida?"

                      Nej inte just detta forum men då jag satt med modem så upplevde jag ofta grafiktunga sidor som en enda stor plåga, det är ju inte alltid man vill se bilderna som laddas upp och i så fall så vill man inte heller slösa tid och pengar på att ladda ner dem.

                      Men visst håller jag med om att det blir trevligare om bilderna visas direkt i forumet, men eftersom inte alla har bredband så är det bättre att bara fortsätta direktlänka till bilderna som vi gör idag.

                      Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • Johan
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3029

                        #12
                        som du tidigare sagt smaken är delad. det man skulle kanske kunna göra är att man tex i foto sidan kan göra så o begränsa det dit. o har man då ett segt modem kan man undvika dessa trådar. det blir annars väldigt tråkig del om man har en sida om akvariefotografering o man inte kan lägga upp några bilder. vidare anser jag att klistra in länkar som ibland funkar ibland inte är trist det är snyggare och lättare att se bilderna med en gång.

                        ang modems slöhet så hade jag själv modem för nåt år sedan. det gick hur bra som helst att tex besköka aftobladets sida, och där är båder bilder-både det som är aninmerade och vanligta statiska. kan det funka på modem så borde ovan med göra det då det finns begränsingar på hur stora bilder man laddar upp.

                        Kommentar

                        • David Johansson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 581

                          #13
                          Vi får undersöka förslaget närmare om att infoga bilder i forumet, vi kommer förmodligen inte erbjuda plats för dessa bilder på Ciklid.se server men möjligen att bildlänken resulterar i en bild istället för länkens adress.

                          Den aspekt som gjort att vi tidigare varit ganska restriktiva kring detta är att det inte bara är av godo att vem som helst kan lägga upp vilken bild som helst.

                          Fler förslag?
                          David

                          Kommentar

                          • GoSatta
                            Användare
                            • February 2003
                            • 1686

                            #14
                            enkel lösning för moden-användare är ju att kåda sidorna så att all text laddas först och att bilderna laddas sen, så kan alla modem användare läsa tråden under tiden sidan laddas. Det var iaf en vanlig lösning förr när flertalet på internet var modem användare.
                            /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                            http://www.gosatta.org

                            Kommentar

                            • Rickard
                              Användare
                              • April 2002
                              • 727

                              #15
                              Hemma har jag endast modem och jag kan inte titta på medlemmarnas bilder p.g.a. 7-8 min laddningstid m.a.o. använder jag den ej. Jag tror att det är förödande för ciklid.se om det skulle vara massa bilder i forumet, jag skulle INTE besöka det så frekvent som jag gör nu om det blev "tung laddat".
                              M.v.h.
                              Rickard

                              Kommentar

                              Arbetssätt...