Hur tunga stenar orkar bottenglaset...?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karon
    Användare
    • April 2002
    • 880

Jag har också hört tanken med att det skulle vara effektivare med mindre bitar/remsor av frigolit för att utjämna ojämnheter.
    Viktigare än att akvariet står i våg är dock att det inte skevar.
    Om det lutar lite åt höger eller vänster eller framåt eller bakåt spelar kanske mer en estetisk roll. Men om det däremot lutar framåt på höger sida och bakåt på vänster är det bara en tidsfråga innan man behöver renovera huset/lägenheten.

Kommentar

• Lejonmarie
      Användare
      • April 2003
      • 429

Hej

I mitt 540 liters aluminuim akvarium som står på aluminumställning så har jag först en friggolit under karet som täcker karets storlek. Akvariumet är sedan inpassat med vattenpass så att det står så rakt som möjligt, ev skevningar tar frigoliten. I botten har jag ett fjällunderlägg, ett sånt där mörkgrått! Det täcker hela botten och skyddar så att inte nån av de stora stenarna rasar ned och skadar botten. Den är oxå bra eftersom jag har Malawisar som gräver mycket.
      Och sist men inte minst så kan man lassa i mer stenar oxå.
      Jag ahr oxå laggt i en glasskiva rakt över, typ en täckglasskiva, vet inte om den jämnar ut trycket över mitten. Men det funkar i alla fall toppen.
      En bra lösning tycker jag.
      Under benen på karet så har jag lagt i laminatgolv bitar som jag fick över när jag la golvet. De tryckutjämnar så det inte blir några märken i orginalgolvet som är i samma material så småkivorna märks inte alls.

Ps, skulle olyckan vara framme så kan det vara bra att ha förberett sej med att kolla upp reglerna i ditt försäkringsbolag. ja gahr länsförsökringar och där ingår det i den vanliga men jag har laggt till en extra drulle försökring för just akvariumet för endast 200-300/år, då täcker den riktiga klant tabbar som att drämma damsugarslangen i karet osv. Inga pengar i försäkring som ändå kan spara en hel del trubbel.

Lycka till.
      ;-) LejonMarie
      540L Vieja synspila
      500L Cichlasoma bocourti

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

Kommentar

• fredrikr
        Användare
        • October 2002
        • 985

Jag har hört att ramakvarier INTE ska ha frigolit under hela - konstruktionen går ut på att hela kraften ska hamna på ramarna. Jag kan egentligen inte underbygga detta med någon teori om varför det skulle vara skadligt att ha frigolit under glaset.

Exempel på vad jag menar: Om bänken är 5mm högre i främre vänstra hörnet, kommer den mesta vikten av akvariet vila på främre vänstra och bakre högra hörnet, medan en mindre vikt kommer vila på främre högra eller bakre vänstra hörnet, beroende på var tyngdpunkten är. Om man lägger en 1 cm tjock frigolitskiva under hela karet, så ska tyngden på det främre vänstra hörnet försöka trycka ihop frigoliten till 5mm tjocklek, men inte bara den del av frigolitskivan som ligger precis under hörnet, utan även en hel del frigolit som ligger i närheten, på den area som sluttar upp mot hörnet. Om man istället bara lägger en skiva på 3x3cm vid varje hörn, och en i mitten av varje långsida, så blir det lättare att trycka ihop frigoliten där det behövs. OBS: Detta är bara en teori! Jag har inte provat det, och jag kommer inte betala din persiska matta om du provar det och det misslyckas heller.

Jag synade en ställning med kar på Akvarieleasing förresten. Det var en aluminumställning med fyra helglaskar i höjd. Varje kar stod direkt på aluminiumet i framkant och bakkant, utan frigolit och utan något stöd i sidorna eller mitt under. Det var väl ca 60x40cm i bottenyta, kan jag tro.

/Fredrik
        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• Lejonmarie
          Användare
          • April 2003
          • 429

Ska snart start igång mitt nya 500 liters.
          På mitt 540 l så har jag i botten på karet ett fjällunderlägg, ett sånt där mörkgrått! Det täcker hela botten och skyddar så att inte nån av de stora stenarna rasar ned och skadar botten.

[u]Är det nån som vet om det kan avge några farliga ämen??[?]

Annars så har det fudnerat klockrent, mina stora Centralen gräver en hel del och den grå under lägget kommer offta fram och det smular sej inte som friggo kan göra.
          Så både färg och funktion är kanon!
          men om nån tror det är farligt så måste jag då tyvärr undvika det!
          ;-) LejonMarie
          540L Vieja synspila
          500L Cichlasoma bocourti

Kommentar

• Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2694

Poängen med frigoliten är att den skall ta hand om små punktbelastningar, t.ex. att det ligger ett gruskorn under akvariet. Frigoliten gör nog inte mycket nytta mot större fel, fel större än en millimeter eller så, som att hela bottenplattan är skev.

Glas knäcks lätt, men tål oerhört höga tryck innan det krossas, dvs glas tål det mesta förutsatt att trycket är jämt utspritt och att glasskivan inte böjs.

So far so good, dags att spåna lite...

Eftersom glas lätt knäcks men är oerhört motståndskraftigt mot krossning, vore det ideala akvarieunderlaget alltså nåt liknande en tjock, absolut plan, skiva av granit eller stål - nåt som stödde hela glasytan och absolut inte tillät glaset att sagga det minsta.

Om man tänker logiskt borde sen en mycket tunn frigolitskiva under akvariet vara klokt (eftersom man sällan kan garantera att ytan akvariet står på är absolut plan och fri från alla små ojämnheter), medan en tjock frigolitskiva undertill eventuellt kunde tillåta bottenglaset att sagga om akvariet inuti belastades ojämnt.

Inuti akvariet skulle man sen ha nåt som kan sprida ut stora ojämna punktryck; man skulle t.ex. kunna ha en hårdplast eller plexiglas-skiva närmast glaset, följd av frigolit eller liggunderlag.

Fast har man *väldigt* stora akvarier med *väldigt* stor belastning kanske inte glas är det mest lämpliga materialet att göra akvariet av över huvud taget.

Vad gäller liggunderlag och gift tror jag inte det är så farligt, jag har själv använt liggunderlag i akvarier utan synbarliga problem, men det är inte otänkbart att man skulle kunna få problem. Själva plasten och gasen som används för att fixa bubblor i plasten är ofarliga, men vem vet vad mer som kan ha blandats i: färgämnen, flamskyddsmedel, mögelmedel...

Kommentar

• Lejonmarie
              Användare
              • April 2003
              • 429

Ok, angående Liggunderlägget!
              Tror ni att man kan undivka den lilla risk som ändå finns genom att lägga det i blöt innan man stoppar ner det..??

..eller nått annat man kan göra!?
              ;-) LejonMarie
              540L Vieja synspila
              500L Cichlasoma bocourti

Kommentar

• Lejonmarie
                Användare
                • April 2003
                • 429

Finns det nått sätt att testa om det är nått farligt ämne i ligunderlägget??

Annars så struntar jag i nått botten material, jag ska ju ha firrar som inte gräver och då är inte behovet lika stort!
                ;-) LejonMarie
                540L Vieja synspila
                500L Cichlasoma bocourti

Kommentar

• Lejonmarie
                  Användare
                  • April 2003
                  • 429

Skippade Liggunderlägget för säkerhets skull idag när jag började fixa med mitt nya 500 liters.

Jag la några extra glaskivor i botten!
                  Det måste väl var bättre än att inte ha nått alls?
                  Nån som provat?

Jag kommer att ha hantlar i karet och de gräver inte och jag kommer inte ha så tunga stenar heller!
                  ;-) LejonMarie
                  540L Vieja synspila
                  500L Cichlasoma bocourti

Kommentar

• anli
                    Användare
                    • March 2003
                    • 3740

Låter väldigt farligt tycker jag... minsta korn mellan glasen och så ett jäkla tryck på det översta lösa glaset= "krasch". Garanterade punktbelastningar liksom!
                    Anders L

Kommentar

• Ivan Hedley Enger

I forbindelse med at jeg har satt opp et 576 l Malawi-kar i forrige måned, foretok jeg en del undersøkelser om liggeunderlag. Da jeg ikke fikk noen sikre svar valgte jeg å kontakte distributøren av Ajungilak, som igjen kontaktet produsenten.

Jeg forklarte hva jeg skulle bruke det til, og etter et par dager fikk jeg en telefon fra produsenten som fortalte at jeg trygt kunne bruke liggeunderlagene deres. De trakk ikke vann og avga ingen giftige stoffer til vannet.

Jeg valgte selv et Bamse Extreme, som er et 14 mm tykt underlag i en mørk grå farge. Det var litt dyrt, men det gir en god beskyttelse, var lett å skjære til, har en nøytral farge dersom fiskene skulle grave seg ned til bunnen og ikke minst er det ikke noe problem med isoporbiter/kuler som flyter rundt.

Jeg kjenner ikke til i hvilken grad andre produsenter kan garantere det samme for sine underlag, men jeg ville vel spandert en telefon for å sjekke det opp.

Lykke til!

Kommentar

• Juanito
                        Användare
                        • May 2002
                        • 180

citat:Ursprungligen skickat av Karon

Frigoliten vet ju inte vad som är vågrätt, så det är nog bara uppstickande ojämnheter som försvinner in i frigoliten.
                        Som jag sagt tidigare i tidigare diskussioner, underlaget behöver inte vara vågrätt så läange det inte är skevt. Genom att ha det vågrätt så säkerställer man enklast att det inte är skevt men det får luta hur många grader som helst så lägge det inte är skevt.

Fråga är bara hur säkerställer man att ett lutande plan inte är skevt. Kan man säkerställa det så kan man lungt sova vidare. I mitt kar skiljer vatten nivån från sida till sida med 1 cm - God natt!
                        juanito

Kommentar

• Fiskar.nu
                          Användare
                          • September 2003
                          • 442

12mm glas kombinera med frigolit så klarar akvarie botten säkert super bra.

Jag skulle göra så här om jag hade så mycket stenar på den bilden att jag lägger 2 lager av frigolit på hela botten. tillsammans blir dom säkert 2-4 cm och med 12 mm glas så håller den säkert fet!
                          375 liter till L-malar

Kommentar

• Oasis
                            Användare
                            • April 2004
                            • 83

En tanke är att man har ett porösare matrial under akvariet så att det lättare ger efter för akvariets tyngre ställen så att den formar sig bättre, kanske ett liggunderlag på frigolitskivan? Det där med att ha flera mindre låter ju lite rimligt det med, att det enklare anpassar sig men om man lägger en tung sten mellan två frigolitbitar så blir det ju en tryckpunkt där men den kankse är försumbar.

I vilket fall som hällst så är det nog smart att ha en heltäckande frigolitbit i akvariet. Idén med en sådan är ju inte bara att ta bort smågrusets tryckpunkter utan även att sprida ut trycket från större stenar på en större yta. Varför inte lägga flera lager i bottnen, alltså frigolit-glas-frigolit, det borde väll sprida trycket rätt bra? Då kan man nog lasta i rätt mycket förutsett att bänken/ställningen och golvet klarar av tyngden. Lite idéer bara.
                            /Danne

Kommentar

Arbetssätt...