Hur tunga stenar orkar bottenglaset...?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10777

Hur tunga stenar orkar bottenglaset...?

Jag har ett 375liters akvarium och jag funderar på att lägga i ganska stora runda stenar. Hur många stenar och till vilken tyngd orkar glaset att hålla?

Jag har sett detta akvarium på nätet och då blev jag att fundera på hur mycket det tål egentligen. Jag tycker att akvariet såg ganska snyggt ut och jag skulle vilja byta ut de "felfärgade" kalkstenarna.

Länk till akvariet:

• Danny_C
    Användare
    • April 2003
    • 334

Om du lägger frigolit Under akvariet och innuti akvariet så går det rätt bra med tunga stenar.
    Testa lägg en platta frigolit under om du har möjlighet.
    Sen kan du smeta ut silikon på den o kasta över sand... eftersom vissa Tangnyika gräver rejääält!

Om akvariet är startat så får du väl chansa då..
    Men BORDE hålla!
    /danne

Kommentar

• Rickard
      Användare
      • April 2002
      • 727

I mitt 960 lit har jag frigolit i botten och ca. 500 kg sten så nog håller det.
      M.v.h.
      Rickard

Kommentar

• Bilbo
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 1159

Jag har också funderat lite på detta med sten. I skrivandes stund har jag akvariet på en aluställning, men jag skall bygga en bänk av lecablock framöver. Akvariet kommer då att stå på en laminatskiva. Påverkar det bottnens hållfasthet på något sätt. Det är ett aluram akvarium.
        // Magnus Arvidsson

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10777

Jag har redan frigolit på botten i akvariet och jag har även mitt alu-akvarie stående på frigolit och spånskiva. Hela akvariet står på en alu-ställning. 500kg sten i akvariet låter mycket?...akvariet skulle då väga ca 1ton...hua! Klarar verkligen en alu-ställning en sådan vikt och klarar verkligen glaset i akvariet ett tryck på 500kg om akvariet står på alu-ställning?

Det jag hade tänkt mig var att ha några stenar i storleken "stenbumling" (handboll/fotbollsstorlek)...*s*...jaja...men en ungefärlig vikt på ca 10kg/20kg styck.

Kommentar

• Bilbo
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 1159

Jag har nog motsvarande 75 kilo sten i mitt 450 liters och jag har inte upplevt några problem. Däremot ligger det i planeringen av 450 liters när det skall göras om, att jag skall stapla skiffer i bakkanten, detta för att skapa lite skrevor som eventuella yngel kan gömma sig i.
            // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Rickard
              Användare
              • April 2002
              • 727

Jag har inte en alu-ställning utan en svetsad 4-kantsjärn 40X40 mm. Jag köpte 8 st. reglerbara maskinfötter på järnhandeln. Sedan har jag två stenrösen med stora granitstenar som går upp till 2/3 av karet. Dom största stenarna fick vi vara tre personer för att lyfta i (man vill INTE tappa en sådan i karet). Karet står på ett vanligt golv men som jag har förstärkt med 2"-4" reglar med 300 c/c. Sedan har jag gjutit ner 4 st. 4" stolpar för att förstärka golvet.

Jag kan säga det att detta håller nog för många fler ton. (jag planerade redan när jag förstärkte golvet för ett 3-3,5 meters kar men skvallra inte till min sambo)
              M.v.h.
              Rickard

Kommentar

• Hasse_H
                Användare
                • April 2002
                • 1081

Man bör tänka på att ju mer man lastar i akvariet, desto viktigare blir det att bänkens yta verkligen är helt plan och inte har den minsta skevhet.

Säger en som blivit visare av erfarenheten av att få 150 liter vatten på golvet när silikonfogarna vred sig pga skevt underlag när jag byggde stenröse i karet...[:0]

/Hasse

Kommentar

• Rickard
                  Användare
                  • April 2002
                  • 727

Jag skulle tro att man har svårt att motivera sin fortsatta hobbyverksamhet (till sambon) med vatten om ett 2000 liter kar fyllde vardagrummet och skinnsoffan följde med ut när man öppna ytterdörren.
                  M.v.h.
                  Rickard

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10777

Hasse H:

Vad menar du med "minsta skevhet"...korrigerar inte frigolitskiva liggandes på en spånskiva den eventuella tryckskillnad som blir på glaset? Kan en skevhet på...låt säga...millimetern förstöra glasets fogar och kanske till och med själva glaset?

Kommentar

• fredrikr
                      Användare
                      • October 2002
                      • 985

När jag vattenfyllde mitt 300L-kar fann jag till min förvåning och besvikelse att frigolitskivan inte deformerades nämnvärt för att kompensera skevheten hos lecablocken som allt stod på. Det blev till att shimsa i hörnen med aluminiumplåt för att jag skulle kunna ha något förtroende för arrangemanget. Självklart är frigoliten nyttig för att inte ev gruskorn o dyl ska kunna ge stora punktbelastningar på bottenglaset, men hoppas inte på för mycket utöver det.

/Fredrik
                      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• Karon
                        Användare
                        • April 2002
                        • 880

Frigoliten vet ju inte vad som är vågrätt, så det är nog bara uppstickande ojämnheter som försvinner in i frigoliten.

Kommentar

• fredrikr
                          Användare
                          • October 2002
                          • 985

Nej, den vet inte vad som är vågrätt, men om det är mycket högre tryck på två hörn (genom att bänken är något skev) skulle man kunna hoppas på att frigoliten ger vika och sjunker ihop lite vid dessa hörn, så att de andra hörnen därmed kan ta upp lite mer av vikten. Möjligen fungerar detta om akvariet bara står på kanske fyra eller sex st ganska små frigolitbitar, men jag vet inte om det är mer fördelaktigt rent allmänt, eller om det ger andra problem.

/Fredrik
                          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• nils42
                            Användare
                            • January 2003
                            • 931

Jag hade också ett stort akvarium med tunga stenar, tills det en kväll lät som ett pistolskott i huset. Vi rusade dit och ni kan inte tro så mycket vatten det kan bli av 600 liter. Den handknutna mattan såg ut som en skurtrasa och den röda färgen i mattan flöt ut. Som i ultrarapid reste sig en parkettbit vid den öppna spisen och vattnet sörplade ner i trossbotten. Sedan följde hantverkare som inte kunde komma just den dagen osv men vi vande oss. Efter att ha levt i kappsäck i en månad blir man härdad. Flera sorgliga episoder följde, men jag rekommenderar ändå tunga stenar i alla akvarier, för de flesta behöver väl renovera sina hem någon gång. Numera är min hustru mycket intresserad av akvarieinredning och hon brukar titta in som av en slump när jag lägger ner de konstgjorda stenarna i akvariet. De tyngre tilltalar av någon märklig anledning inte hennes estetiska sinne och får utbytas mot lättare sådana. Visst är skönhetsidealet viktigt i akvaristik!

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10777

Jag förstår inte riktigt vad du skriver Fredrikr...små bitar? Jag har en frigolitbit för mitt 375liters akvarium på måtten 150cm lång, 50cm djup och 2cm tjock (hög). Den täcker alltså hela botten (under akvariet) inkl alu-ramen. Det är efter detta jag nu frågar hur mycket det kan göra som skydd. Inuti akvariet har jag en bit som är ca 150cm lång, 25cm djup och 1cm tjock.

Nils42:

Vad hade du som skydd för stenar och trycket mot glaset när ditt oturliga öde med akvariet inföll?

Kommentar

Arbetssätt...