Har haft mitt akvarium igång i några veckor nu med fiskar och ser ingen tillstymmelse till lek. I övrigt verkar fiskarna må bra och två av grupperna är fullvuxna, den ena har lekt och haft tuggande honor i butiken. Men inte hos mig alltså. Har nu endast mbunas men hade tidigare en grupp Lithobates som tuggade. Hur kan det komma sig att dessa inte vill leka av sig och vad kan jag göra för att få dem i lek-kondition? Har ca 25 grader och bra värden på vattnet. Lite ny på detta så uppskattar alla tankar och åsikter.
Tips för att få fiskarna att leka
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Har haft mitt akvarium igång i några veckor nu med fiskar och ser ingen tillstymmelse till lek. I övrigt verkar fiskarna må bra och två av grupperna är fullvuxna, den ena har lekt och haft tuggande honor i butiken. Men inte hos mig alltså. Har nu endast mbunas men hade tidigare en grupp Lithobates som tuggade. Hur kan det komma sig att dessa inte vill leka av sig och vad kan jag göra för att få dem i lek-kondition? Har ca 25 grader och bra värden på vattnet. Lite ny på detta så uppskattar alla tankar och åsikter. -
Precis, lite mer tålamod skadar nog inte Att malawi leker i påsen på vägen hem från butiken är en myt
Om det skulle vara så att leken uteblir efter en längre period så kan du prova med lite olika knep. Mata mer, mata mindre, byta mycket vatten, sänka temperaturen vid vattenbyte, möblera om.
Titta på fisken, det kan vara så att en art som försöker leka blir störda av en annan.Kommentar
-
Vad matar du med för typ av foder? Min erfarenhet är att försiktig matning med flingor ger få lekar. Mina får NLS en-två gång per dag och under alla mina år med mbunas har jag aldrig fått så många lekar.Kommentar
-
Sköter mina vattenbyten och de får NLS som basföda och räkmix emellanåt. Men ni har nog rätt, lite tålamod behövs säkert. Har dock aldrig trott att de börjar leka redan i påsen Inte sett att några ens börjat leka så svårt att säga ifall nån blir störd. Behöver däremot skaffa lite fler hongi-honor då jag tror att de gav mig ett överskott av hanar från butiken i den grupp jag köpte så nu är det ett ständigt kivande i karet..Senast redigerad av SonjaM; 25 September 2015, 13:14.Kommentar
-
Har man bara en art och kanske 20stycken så tar det inte många dagar för dom att leka, men blandar du massa så blir det lite stressigt i början och har man bara 1-3 honor så är det inte säkert att någon är redå att leka. Har för mig att jag hört att det tar 4-5 veckor för en hona att bilda tillräckligt med ägg för att lekaKommentar
-
Har man bara en art och kanske 20stycken så tar det inte många dagar för dom att leka, men blandar du massa så blir det lite stressigt i början och har man bara 1-3 honor så är det inte säkert att någon är redå att leka. Har för mig att jag hört att det tar 4-5 veckor för en hona att bilda tillräckligt med ägg för att lekaKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar