Vad ska man göra om man har högt värde av kvävedioxid i karet?? Vart kommer det ifrån???
kvävedioxid
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
NO2, Nitrit eller kvävedioxid beror vanligtvis och enkelt uttryckt på att man tillför mer näring än vad som tas om hand genom nedbrytning och vattenbyte. Fiskarna bryter ned maten till bland annat ammonium som bryts ned till nitrit (NO2) och vidare till nitrat (NO3) som inte är giftigt och en bra gödning för växterna om man har sådana i akvariet. Finns det för mycket ammonium och för lite nitrifikationsbakterier blir det problem för då tas inte nitritet om hand och halten stiger i akvariet.
Mata mindre, byt mer vatten och se till att ha en bra bakteriekultur i filtren genom att ha bra syresättning på vattnet och filtermedia som bakterier trivs i - och som du inte gör ren för ofta. Se till att du har en bra bakteriekultur genom att köpa något uppstartpreparat eller be att få låna filtermedia från ett akvarium som varit igång länge av en kompis. Det räcker ofta med att krama ur det i akvariet för att ympa in en bra bakteriekultur.
Hur stort akvarium har du, vad har du för filter och hur länge har det varit igång? Vad har du för rutiner runt matning, vattenbyte och filterrengöring? Hur mycket fisk har du? -
Har ett 600 liters som varit igång sen i december...Har en fx 5a till det...har ca 60 fiskar i det....matar med new life spectrum ciclid formula.....Kommentar
-
Pröva att mata lite mindre och mät igen efter ett tag1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vattenKommentar
-
-
-
byter 1gång i veckan....50procent ungefär...men det va strömavbrott här i ett par timmar ungefär och fiskarna i tre kar låg på botten och var jätteslöa...och när vi kollade värdena var dom höga...har nu bytt vatten i dessa tre kar och hoppas det löser problemet...Kommentar
-
Strömavbrott är farliga! När pumpen stannar går de bakterier som normalt är aeroba (använder syre för nedbrytningen) över till att vara anaeroba (oxiderar enklare ämnen för att få ut syre). Då bryts kedjan ammonium-nitrit-nitrat vid nitritsteget och halterna stiger.Kommentar
-
Hur gick det, tappade du någon fisk? Det kan nog vara bra att hålla lite koll nu och byta mer vatten om det ser ut att behövas. Rengjorde du dina filter?Kommentar
-
alla fiskarna klarade sig....gjorde inte ren två av do men det ena där jag har en fluval 4 innefilter....i dom andra har jag ytterfilter som jag har gjort rent ganska nyligen....måste man göra det eller??Kommentar
-
Skönt att alla klarade sig! Egentligen borde man ha någon form av relä så att i alla fall stora ytterfilter inte startar igen efter ett strömavbrott innan man spolat igenom dem. Frågar du mig behöver man inte göra ren dem men däremot spola igenom dem med friskt vatten så att man inte skickar ut en nitrit-chock i karet när strömmen kommer tillbaka.Kommentar
-
Håller med ovanstående inlägg. Om dina filter nyligen är rengjorda tror jag inte att det är någon fara.Kommentar
-
Har då koll på karen och ännu har då ingen visat nå tecken på att dom mår dåligt så jag har nog klarat krisen men ska nog köra ett vattenbyte ändå i helgen....Kommentar
Kommentar