Jag fick kompromissa det är 10cm mellan regeln och yngelburkarna. Ovanför ska det stå två kar på 120x60x45 och jag vill ha 15cm luft mellan regeln och akvariet. Kunde ha ställt yngelburkarna närmare golvet men då blir det så dåligt drag i slangen när jag byter vatten. Ska inte ha någon inredning i de burkarna, på sin höjd blir det lite sand på botten
Tanganyika källaren
Kollaps
X
-
-
Jag förstod det Det jag menar är att du kunde ha satt den yttre regeln i hyllan ovanför 10 cm längre in och lagt på en skiva (eftersom det är ramakvarium) så hade du fått ytterligare 7 cm. Men det funkar säkert ändåKommentar
-
Så skulle man kunna göra men det är helglaskar ovanför. (inte estetiskt rätt men man tar vad man har) Sen behövs reglarna i framkant för att fästa luckorna i för att stänga till mellan alla karen. Meningen är att det ska bli som en vägg med kar som i en fräsch butikKommentar
-
När man läser ditt CV undrar man hur många liter vatten du har totalt i huset? Allt ser mycket bra ut.
Just att du har orken att bygga så mycket fint.
Jag funderar på att köpa ett helglaskar i Tyskland, ca 1500-2000l. Har du tips på en bra leverantör?
Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.DarwinKommentar
-
Tack. Jag har ca 8000 liter i gång nu. Det blir närmare 10000 litet när jag är klar skulle jag tro. Jag har inte köpt något nytt akvarium utan bara begagnade eller byggt de själv så jag har dålig koll på bra tillverkare. Diamant akvarium har jag sätt att folk har nämt. Sen har du Åled och Nols ciklidhobby som är bra svenska tillverkare.Kommentar
-
Wow! 8000 är inte dåligt!
Ja, jag har också hört om Diamant. Vill ha ett fint kar i vardagsrummet med LED och allt! Har själv för det mesta limmat själv eller köpt begagnat, blir liksom en annan prisbild!Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.DarwinKommentar
-
Ja det blir en del kar när jag tänker efter. Jag byter inte fiskar utan skaffar mig ett nytt kar när jag vill ha en ny art
9929 liter delat på:
4600 1st
900 1st
540 1st (Försvinner snart då jag inte har plats för den)
280 3st
340 7st
95. 2st
75 2st
60 2st
50 3st
15 3st
8 3st
jag har inte vatten i alla ännu
Jag funderar redan på att bygga en till burk för Pettrisar 200x70x60 med lutande front ruta. Hur ska detta slutaSenast redigerad av Pettap; 13 December 2016, 11:15.Kommentar
-
Bra samling med burk du har! Jag har också jobbat som du tidigare, skaffat nya burkar för att jag inte vill göra mig av med fisk jag tycker om. Nu har jag dock tappat orken för att hålla igång många burkar, nu har jag tre stycken igång och tre tomma. Två av dom ska jag dra igång iaf men det går segt just nuKommentar
-
Pettap bygger ställningar för folk med spaghetti armar! :-) Du får ha korta skaft på håvarna i de lägre akvarierna så går det nog. Som du skriver är det ett elände att byta vatten om karen står för lågt.Kommentar
-
-
Hade verkligen varit trevligt med en liten akvariekällare !
Får nöja mig med ett på 400 för tillfället, tills 1200:an bli klar.
Har redan börjat planera för ytterligare ett på 5-600 liter med lite lugnare Tanganyika.
Men där får det nog stoppa. Får inte plats med mycket mer sen i hemmet.
Det här med nanokar till höger och vänster i bostaden är inte min grej.Kommentar
-
Hade verkligen varit trevligt med en liten akvariekällare !
Får nöja mig med ett på 400 för tillfället, tills 1200:an bli klar.
Har redan börjat planera för ytterligare ett på 5-600 liter med lite lugnare Tanganyika.
Men där får det nog stoppa. Får inte plats med mycket mer sen i hemmet.
Det här med nanokar till höger och vänster i bostaden är inte min grej.
Hur går det med hemma bygget? länge sedan jag såg någon uppdateringKommentar
-
Ja det blir en del kar när jag tänker efter. Jag byter inte fiskar utan skaffar mig ett nytt kar när jag vill ha en ny art
9929 liter delat på:
4600 1st
900 1st
540 1st (Försvinner snart då jag inte har plats för den)
280 3st
340 7st
95. 2st
75 2st
60 2st
50 3st
15 3st
8 3st
jag har inte vatten i alla ännu
Jag funderar redan på att bygga en till burk för Pettrisar 200x70x60 med lutande front ruta. Hur ska detta sluta
Har du bra pris när du köper glas? Vilken kvalitet? Jag vet att Diamant använder med mindre bly i.Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.DarwinKommentar
-
På mitt stora och hörn akvariet kör jag optiwhite lo iron. När du har putsat rutan ser du den inte, känns som fisken svävar i rummetKommentar
-
Kommentar
Kommentar