Jag vet inte riktigt vad jag lider av men något är det säkert. Mitt under projektet med bygget av hörn akvariet så fick jag för mig att fixa till min källare med akvarium. Allt var bara uppsatt provisoriskt så länge. Nu har det sett ut så i tre år. Jag fick ett ryck och flyttade alla karen och renoverar nu rummet. Sen ska allt in snyggt och prydligt i snygga ställningar. Alla karen ska borras och drivas med central filter. Det ska vara lättskött med vattenbyten mm. Här kommer lite bilder på utvecklingen.
Tanganyika källaren
Kollaps
X
-
Tanganyika källaren
Taggar: Ingen -
Snyggt blir det!
Vilken sorts energidryck har du tagit? Skulle behöva ett ryck eller spark i baken för att komma igång med mina rum.mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.se -
Kommentar
-
Kommentar
-
Hej!
Ska bli kul att följa. Jag har själv mina kar i källaren, i princip tomma allihop sen några år. Har själv tänkt borra för avrinning och droppsystem för påfyllning. Centralfilter låter intressant. Vet inte så mycket om hur det byggs, kikar på hur ditt projekt framskrider.Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.DarwinKommentar
-
Kommentar
-
Grymt! Du verkar vara inne i en skön energikick, är det tristess över den fina sommaren kanske?
Det ska bli kul att följa utvecklingen av det här!Kommentar
-
Ja vädret är ju inget man går igång på direkt. Lika bra att snygga till hemma.Kommentar
-
Den diagnosen brukar förkortas... RAA - Rastlös Arbetsakvarist !!Kommentar
-
Så nu äntligen. Pga personliga skäl har allt vad akvarium heter stått mer eller mindre still de senaste 6 månaderna men nu är jag på banan igen och har nu tagit upp bygget av min källare. På denna ställningen blir det 6 st akvarium på 120x60x45. Till höger om den blir det en ställning med ett 540, 320 och två 200 liters. Till vänster blir det små yngel burkar har jag som plan.Kommentar
-
Så nu har jag lagt golvvärme och ett laminatgolv i svart klinker mönster. Jag satt ett nytt innertak för jag orkade inte spackla och måla det gamla. Ställningen är tillfixad med träreglar för att jag vill ha ramen på ställningen jämt med akvariumen, förut hängde burkarna utanför ställningen i framkant. Hela ställningen ska målas i vitt och det blir luckor i mellan burkarna.Kommentar
-
Snyggt golv! Mycket roligare än betongen.
Ser ut att vara en trevlig ställning med, jag brukar nog överbygga mina ställningar. Är det bara skruvarna som karens vikt vilar på i din lösning? Räcker det eller missar jag något? Jag brukar bygga regel på regel, skruvarna håller bara ihop men har ingen bärande funktion i konstruktionen.Kommentar
-
Original ställningen är i stål där gavlarna är svetsade. sen ligger det fyrkants järn uppe på dessa som sitter fast med en bult i varje ände. stolpen i mitten (Trästolpen) är jackad så främre fyrkants järnen vilar i stolpen. Tvär regeln är skruvad genom den främre stolpen för att hålla den på plats. i den bakre stolpen är den pluggad med 2st 10x50 mm domino plugg i varje samt en centrum skruv för där står stolpen utanför balkarna. De liggande trä reglarna i fram kant är bara limmade i stål profilen för utseendets skull.Kommentar
-
Aha! Det är stål, jag trodde det var svartmålade 45x45 reglar. Ja då är det nog inga bekymmer, det är ju fusk :-)Kommentar
-
Källaren har legat i träda i några månader nu men för några veckor fick jag fart igen. Jag har limmat om 5 burkar och målat om bakrutan. Det blir troffar i dessa kar. Mpimbwe, bulupoint, Bemba och en grupp hybrider. Sen blir det två kar med yngel. Till höger ska det upp en ställning med 3 burkar till på ca 300 liter. En med Ventralis Kapamba och en med wf Boops. Och ett för yngelSenast redigerad av Pettap; 13 September 2016, 20:19.Kommentar
Kommentar