Jag behöver verkligen professionell PH KH hjälp!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tiiii
    Användare
    • October 2013
    • 13

Ursprungligen postat av Trafter
    Vill bara hoppa in och säga:

Supervackert!
    Taaack så mycket!!!

Kommentar

• Pettap
      NCS Medlem
      • January 2005
      • 1385

Köns fördelningen spelar inte någon roll. Det är nästan bättre med fler hanar än honor. Honorna är lite svår flörtade och behöver fler kavaljerer. Jag har 4 hanar och 2 honor. Sen har jag spart 7 av ynglen som ska komplettera gruppen.
      // peter
      4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
      900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
      Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

Kommentar

• BrigTSD
        Användare
        • October 2014
        • 67

Ursprungligen postat av Tiiii
        Kan man lägga 18g per 100 liter direkt utan att fiskarna får en chock ? Jag måste upp till minst 10kh känns det som
        Nja, jag skulle inte hälla i allt på en gång. Dela upp det på några dagar. Det du vill undvika är plötsliga och kraftiga förändringar i pH. pH 7,5 till 8,3 är ett stort skutt.

När du når KH 10 så är pH:t stabilare. Vid nästa vattenbyte så kan du tillsätta all bikarbonat för ersättningsvattnet på en gång. Vill du vara säker så kan du kontrollera så att pH är detsamma före och efter bikarbonattillsatsen. Är det en mätbar skillnad så får du justera upp KH:t. Men jag tror inte att det är nödvändigt.

Gör alltid ett vattenbyte innan du tillsätter bikarbonat (risk för ammoniakförgiftning) och blanda ut bikarbonaten i en tillbringare med vatten innan du häller den i akvariet.

Kommentar

• Tiiii
          Användare
          • October 2013
          • 13

Ursprungligen postat av BrigTSD
          Nja, jag skulle inte hälla i allt på en gång. Dela upp det på några dagar. Det du vill undvika är plötsliga och kraftiga förändringar i pH. pH 7,5 till 8,3 är ett stort skutt.

När du når KH 10 så är pH:t stabilare. Vid nästa vattenbyte så kan du tillsätta all bikarbonat för ersättningsvattnet på en gång. Vill du vara säker så kan du kontrollera så att pH är detsamma före och efter bikarbonattillsatsen. Är det en mätbar skillnad så får du justera upp KH:t. Men jag tror inte att det är nödvändigt.

Gör alltid ett vattenbyte innan du tillsätter bikarbonat (risk för ammoniakförgiftning) och blanda ut bikarbonaten i en tillbringare med vatten innan du häller den i akvariet.

Jag har lyckats få upp ph till mellan 8 och 8.5 eftersom jag har dropptest så ser jag inte exakt, jag har även lyckats få upp kh till 10 så nu gäller det att hålla det där ...

Vi får se om jag får lek snart, det känns som att fiskarna har börjat vänja sig vid sin nya miljö och är bekvämare även min skygga monster Alfahane har börjat visa sig och jaga runt dom andra lite smått och gott

Kommentar

Arbetssätt...