Jag behöver verkligen professionell PH KH hjälp!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tiiii
    Användare
    • October 2013
    • 13

Jag behöver verkligen professionell PH KH hjälp!

Tjena!

Jag har köpt en grupp frontosa moba dom är 10 st F1 och VF ihopblandade 3+7 eller 4+6 vet inte riktigt vågar inte vända dom eftersom dom gått i karet i ca 2v vill inte stressa dom än. Dom går i ett 720 L kar och dom ser ut att trivas.

Jag har läst att frontosona behöver ph över 9 och kh ska ligga mellan 10 och 15 det är så det är i sjön.
    Jag har mätt mitt vatten och Ph ligger på 7.5 och kh ligger på 4.

Jag måste tillägga att jag har ca 80Kg kalksand i karet och jag har rötter (Som har varit i vatten i flera flera år så tycker inte dom borde sänka ph värdet och på rötterna finns det växter som jag använder PMDD till....)

Jag byter ca 20% vatten varjedag eftersom jag inte tycker att det är jobbigt och jag gillar att ha det rent o fint i karet. Efter vattenbytet tillsätter jag 2dl aquasafe 20ml PMDD från vardera flaska (3 flaskor) och efter någon timme tillsätter jag 30ml Easy Life Carbo. Anledningen till att jag tillsätter 20ml PMDD är för att jag räknar ungefär hur mycket jag har tagit bort med vattenbytet och återställer det efter bytet.

Hursomhelst säkert mycket onyttig information men bättre mycket än lite nu har ni en inblick i mitt kar iaf och kan utgå efter det...

Jag har läst om Seachem Tanganyika buffert, Noraq Malawi salt, och kh höjare sen har ja läst om bikarbonat.. Vilket tycker ni är bäst och hur ska jag dosera det baserat på mina 20% vattenbyte var, varannan dag för att få ett balanserat vattenkemi

Hade verkligen uppskattat all hjälp jag kan få eftersom jag är rädd för dom här PH spikarna man kan få i vattnet som jag har läst om men jag vill verkligen att dom ska yngla och må bra

All hjälp uppskattas

MVH
    Talle
  • Bosse G
    NCS Medlem

• November 2013
    • 235

Ursprungligen postat av Tiiii
    Tjena!

Jag har köpt en grupp frontosa moba dom är 10 st F1 och VF ihopblandade 3+7 eller 4+6 vet inte riktigt vågar inte vända dom eftersom dom gått i karet i ca 2v vill inte stressa dom än. Dom går i ett 720 L kar och dom ser ut att trivas.

Jag har läst att frontosona behöver ph över 9 och kh ska ligga mellan 10 och 15 det är så det är i sjön.
    Jag har mätt mitt vatten och Ph ligger på 7.5 och kh ligger på 4.

Jag måste tillägga att jag har ca 80Kg kalksand i karet och jag har rötter (Som har varit i vatten i flera flera år så tycker inte dom borde sänka ph värdet och på rötterna finns det växter som jag använder PMDD till....)

Jag byter ca 20% vatten varjedag eftersom jag inte tycker att det är jobbigt och jag gillar att ha det rent o fint i karet. Efter vattenbytet tillsätter jag 2dl aquasafe 20ml PMDD från vardera flaska (3 flaskor) och efter någon timme tillsätter jag 30ml Easy Life Carbo. Anledningen till att jag tillsätter 20ml PMDD är för att jag räknar ungefär hur mycket jag har tagit bort med vattenbytet och återställer det efter bytet.

Hursomhelst säkert mycket onyttig information men bättre mycket än lite nu har ni en inblick i mitt kar iaf och kan utgå efter det...

Jag har läst om Seachem Tanganyika buffert, Noraq Malawi salt, och kh höjare sen har ja läst om bikarbonat.. Vilket tycker ni är bäst och hur ska jag dosera det baserat på mina 20% vattenbyte var, varannan dag för att få ett balanserat vattenkemi

Hade verkligen uppskattat all hjälp jag kan få eftersom jag är rädd för dom här PH spikarna man kan få i vattnet som jag har läst om men jag vill verkligen att dom ska yngla och må bra

All hjälp uppskattas

MVH
    Talle

Hej

Ta det lugnt och byt ca 100L/dag och tillsätt en matsked bikarbonat så kommer KH sakta att stiga. Det enda som är viktigt är att pH är stabilt och det blir det då?
    Om det är alla fiskar som finns i ditt kar har jag svårt att se att du skall kunna få några problem med nitrit under förutsättning att du inte övermatar något alldeles fantastiskt. Ge dom vad dom äter upp på 5 min 3 ggr/dag . det bör räcka .
    Frontosorna lever på väldigt djupt vatten och där finns nog varken rötter eller växter. Men frontosorna klarar sig lätt med pH 7.5 eller högre bara det är stabilt och det hjälper bikarbonaten till med

MVH

Bosse

Kommentar

• Tiiii
      Användare
      • October 2013
      • 13

Tjena Bosse först och främst tack för din hjälp !

Jag har aldrig använt bikarbonat men om jag tillsätter 1 matsked och sedan byter vatten dagen efter kommer inte den matskeden försvinna då? jag tänker mer på att ska man inte tillsätta 7 matskedar första gången sedan använda 1 matsked efter nästa vattenbyte?

Jag har bara dom fiskarna i mitt kar och en stor gibbiceps mal som jag ska ta bort närsom eftersom den bara skiter och gör ingen nytta...

Jag vet att det inte finns rötter och växter och mitt kar är inte riktig Tanganyika aquascape men det ser fint ut i karet

Jag matar varannan dag med Royal greenlanding räkor eller med NLS sedan väntar jag 1h och gör vatten byte samt dammsuger bottnen.. Jag har märkt att matar jag dom varjedag så leker dom bara med maten, tar in den i munnen och sedan spottar ut det.

Nitriten vet jag inte om det är så lätt för mig att få jag kör med 2st fx6 ytterfilter men man ska inte säga för mycket haha

Vad har du för åsikter kring Seachem Tanganyika buffert, Noraq Malawi salt eller kh höjare? Är det bara bullshit som dom försöker tjäna pengar på eller är det bättre än bikarebonat eller dom kanske är lika bra fast med olika namn men myckeeet dyrare?

Ännu en gång tack för hjälpen och finns det någon som har några andra tips så uppskattas dom

Med vänlig hälsning
      Talle

Kommentar

• Mikael W
        NCS Medlem

• August 2002
        • 8623

Hejsan

Det här är ett intressant område. Hur ge fiskarna bästa möjliga förhållanden? Själv gör jag så här (men det kan ju vara att det är onödigt omständigt för andra än de känsligaste tanganyikorna):
        Tillsätter magnesiumklorid (MgCl2+6H2O) tills konduktiviteten ligger på ca 650 µS/cm och därefter en blandning av 78 % natriumbikarbonat (NaHCO3) och 22 % kaliumkarbonat (K2CO3) tills pH ligger på 8,5 eller lite över. (Bikarbonatet buffrar och karbonatet höjer pH, om jag förstått rätt.)
        Detta recept bygger förstås på sammansättningen i mitt kranvatten. För att få det rätt bör du ta reda på vad du får ur kranen och sedan använda de ämnen som saknas/finns för lite av.

Fördjupad läsning t.ex. i Ciklidbladet. Där kan du se hur vi började med ett mycket komplicerat recept, för att sedan förenkla det. Till slut komprimerade jag ned det hela till den mer lätthanterliga metod jag beskrev ovan. Lycka till.
        Detta är en uppföljning av vår artikel ”Ett bra salt gör att Tropheus trivs bättre” i Ciklidbladet 2/2003 och diskussionen om tanganyikasalt p�...

Ett bra salt gör att Tropheus trivs bättre När vi började med tanganyikaciklider så smått i början av 1970-talet (Jukka var anta...
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Tiiii
          Användare
          • October 2013
          • 13

Tjena Mikael !

Tack för att du tog dig tiden att svara din artikel var jävligt intressant, dock var det lite grejer som jag inte hängde riktigt med på....

Magnesiumklorid - Går det lika bra med bordssalt utan jod eller ska det vara ren magnesiumklorid? Hur mäter man konduktiviteten?

Hur blandar man 78% naturiumbikarbonat och 22% kaliumkarbonat?
          Hur får man tag på kaliumkarbonat jag sökte på nätet hitta inget.

Mitt Ph i kranen ligger på 7,5 eller 8
          och Kh 4

Jag har skickat PM till dig

Med vänlig hälsning
          Talle

Kommentar

• Pettap
            NCS Medlem

• January 2005
            • 1384

Hej
            Jag kan inte något om PMDD mm och vad det gör med vattnets ph osv. Jag har själv Gibberosor (Frontosor) så de kan jag en del om. Det bästa sättet att höja PH och få ett stabilt vatten är Bikarbonat. Du kan inte överdosera Bikarbonat utan pH blir max 8,4. Som tumregel så har man en matsked Bikarbonat per 100liter. Jag har mina i ett 540liters och byter 50% en gång i veckan. Jag har alltid i 5 matskedar vid varje byte. Man får aldrig ha i bikarbonat utan att byta vatten först. Du behöver inte upp till Ph 9 för att de ska må bra utan runt 8 räcker. Alla dessa special salter som finns för Tanganyika och Malawi kostar mer än det smakar och är bortkastade pengar.
            //Peter
            Bifogade filer
            4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
            900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
            Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

Kommentar

• Mikael W
              NCS Medlem

• August 2002
              • 8623

Magnesiumklorid - Går det lika bra med bordssalt utan jod eller ska det vara ren magnesiumklorid? Hur mäter man konduktiviteten?

Hur får man tag på kaliumkarbonat jag sökte på nätet hitta inget.
              Med en sådan här kan man behändigt mäta både pH och konduktivitet (µS/cm).

Det finns även andra märken, och separata ph- och konduktivitetsmätare. Den här ar kanske lite i dyrare laget, men har fördelen att man kan byta ut sensorn när den blir gammal.

Sök på potassium carbonate.
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• BrigTSD
                Användare
                • October 2014
                • 67

Intressanta artiklar. Tanganyikavattnet verkar vara lite mer komplext jämfört med malawivattnet. Det består till största del av löst kalciumkarbonat om jag förstått det rätt.

Då det gäller dosering av bikarbonat så är det 30 mg per liter och KH som gäller. Om 100 liter vatten har KH 4 och ska ökas till KH 10 så ska alltså 18 g bikarbonat tillsättas. Vad pH:t blir beror på vad som finns i vattnet i övrigt men i rent vatten blir det maximalt 8,34. Vill man komma högre så måste man använda kaliumkarbonat som Mikael W ordinerar eller något liknande.

Kommentar

• Mikael W
                  NCS Medlem

• August 2002
                  • 8623

Det finns de facto ganska lite kalcium i Tanganyikasjön. Den dominerande alkalimetallen är magnesium.
                  Därför är det viktigt att veta vad kranvattnet innehåller. Hos oss t.ex. finns det mer kalcium i kranvattnet än i sjön, så jag behöver inte tillsätta kalcium alls.

Hittade denna analys (källa: http://www.thekrib.com/Plants/CO2/rift.html#6):

| CHEMICAL ANALYSIS OF LAKE TANGANYIKA WATER
                  |
                  | by Dr. Kuferath (in Brichard's Fishes of Lake Tanganyika)
                  |
                  | Salt mg/L
                  | __________________________
                  | Na2CO3 anhydrous 125
                  | KCl 59
                  | KNO3 0.5
                  | Li2CO3 4
                  | CaCO3 30
                  | MgCO3 144
                  | Al2(SO4)3 * 18 H2O 5
                  | K2SO4 4
                  | Na2SO4 1
                  | FeCl3 * 6 H2O 0.5
                  | Na3PO4 * 12 H2O 0.4
                  | Na2SiO3 13.5
                  | __________________________
                  |
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Bosse G
                    NCS Medlem

• November 2013
                    • 235

Tjena Bosse först och främst tack för din hjälp !

Jag har aldrig använt bikarbonat men om jag tillsätter 1 matsked och sedan byter vatten dagen efter kommer inte den matskeden försvinna då? jag tänker mer på att ska man inte tillsätta 7 matskedar första gången sedan använda 1 matsked efter nästa vattenbyte?

Jag har bara dom fiskarna i mitt kar och en stor gibbiceps mal som jag ska ta bort närsom eftersom den bara skiter och gör ingen nytta...

Jag vet att det inte finns rötter och växter och mitt kar är inte riktig Tanganyika aquascape men det ser fint ut i karet

Jag matar varannan dag med Royal greenlanding räkor eller med NLS sedan väntar jag 1h och gör vatten byte samt dammsuger bottnen.. Jag har märkt att matar jag dom varjedag så leker dom bara med maten, tar in den i munnen och sedan spottar ut det.

Nitriten vet jag inte om det är så lätt för mig att få jag kör med 2st fx6 ytterfilter men man ska inte säga för mycket haha

Vad har du för åsikter kring Seachem Tanganyika buffert, Noraq Malawi salt eller kh höjare? Är det bara bullshit som dom försöker tjäna pengar på eller är det bättre än bikarebonat eller dom kanske är lika bra fast med olika namn men myckeeet dyrare?

Ännu en gång tack för hjälpen och finns det någon som har några andra tips så uppskattas dom

Med vänlig hälsning
                    Talle
                    Du skall tillsätta en matsked för varje 100L du byter ut varje gång
                    Låt det ta den tid det ar att få upp pH.
                    Dom kemikalierna du nämner är säkert bra men det behövs garanterat inte.
                    Skicka pengarna till välgörenhet istället där gör dom mer nytta.
                    Nöj dig med bikarbonat vid varje vattenbyte så får du se vad som händer.
                    pH bör gå upp till drygt 8 efter en vecka eller två.

Bosse

Kommentar

• Tiiii
                      Användare
                      • October 2013
                      • 13

Ursprungligen postat av Pettap
                      Hej
                      Jag kan inte något om PMDD mm och vad det gör med vattnets ph osv. Jag har själv Gibberosor (Frontosor) så de kan jag en del om. Det bästa sättet att höja PH och få ett stabilt vatten är Bikarbonat. Du kan inte överdosera Bikarbonat utan pH blir max 8,4. Som tumregel så har man en matsked Bikarbonat per 100liter. Jag har mina i ett 540liters och byter 50% en gång i veckan. Jag har alltid i 5 matskedar vid varje byte. Man får aldrig ha i bikarbonat utan att byta vatten först. Du behöver inte upp till Ph 9 för att de ska må bra utan runt 8 räcker. Alla dessa special salter som finns för Tanganyika och Malawi kostar mer än det smakar och är bortkastade pengar.
                      //Peter

Tjena Peter!

Fint kar och fiskar du hade!!

Om jag aldrig har använt bikarbonat kan jag lägga i 7 matskedar vid nästa VB eller ska jag börja med 1 msk per 100 bytt liter? Det är det jag blir lite fundersam över... Då skiter jag i alla dom här tilläggs produkterna lika bra köper en wavepump eller nåt annat häftigt haha

Här ska ja bifoga mitt kar 😀

Klicka på bilden för större version

Namn: Screenshot_2015-07-17-23-57-46.jpg
Visningar: 1
Storlek: 60,2 KB
ID: 693618
                      Klicka på bilden för större version

Namn: 20150714_200224.jpg
Visningar: 1
Storlek: 269,9 KB
ID: 693616
                      Bifogade filer

Kommentar

• Tiiii
                        Användare
                        • October 2013
                        • 13

Ursprungligen postat av BrigTSD
                        Intressanta artiklar. Tanganyikavattnet verkar vara lite mer komplext jämfört med malawivattnet. Det består till största del av löst kalciumkarbonat om jag förstått det rätt.

Då det gäller dosering av bikarbonat så är det 30 mg per liter och KH som gäller. Om 100 liter vatten har KH 4 och ska ökas till KH 10 så ska alltså 18 g bikarbonat tillsättas. Vad pH:t blir beror på vad som finns i vattnet i övrigt men i rent vatten blir det maximalt 8,34. Vill man komma högre så måste man använda kaliumkarbonat som Mikael W ordinerar eller något liknande.
                        Kan man lägga 18g per 100 liter direkt utan att fiskarna får en chock ? Jag måste upp till minst 10kh känns det som

Kommentar

• Trafter
                          Användare
                          • October 2013
                          • 345

Vill bara hoppa in och säga:

Supervackert!
                          1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

Kommentar

• Pettap
                            NCS Medlem

• January 2005
                            • 1384

Tjena Peter!

Fint kar och fiskar du hade!!

Om jag aldrig har använt bikarbonat kan jag lägga i 7 matskedar vid nästa VB eller ska jag börja med 1 msk per 100 bytt liter? Det är det jag blir lite fundersam över... Då skiter jag i alla dom här tilläggs produkterna lika bra köper en wavepump eller nåt annat häftigt haha

Här ska ja bifoga mitt kar ��

[ATTACH=CONFIG]55639[/ATTACH]
                            [ATTACH=CONFIG]55637[/ATTACH]
                            Ser riktigt snyggt ut. Kul att du har Gibberosor och inte Frontosor. Gör ett 50% vattenbyte och ha i 7 matskedar bikarbonat. Vid varje vattenbyte så har du minst i en matsked per 100 liter bytt vatten. Jag har alltid i 5 skopor även om jag bara byter 300 liter. Du behöver inte vara orolig varför de inte leker, Gibberosor är mycket svårare att få att leka än Frontosor. Om det leker så är de dessutom svåra att få att hålla tiden ut. Jag har fått 4st lekar på mina men bara lyckats att få yngel vid ett tillfälle. Då blev det 13 yngel. Jag miste 35st ägg vid förra leken pga att jag var tvungen att flytta karet för att jag skulle renovera rummet som karen står i. Hon lekte samma dag som karet flyttades
                            4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                            900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                            Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

Kommentar

• Tiiii
                              Användare
                              • October 2013
                              • 13

Ursprungligen postat av Pettap
                              Ser riktigt snyggt ut. Kul att du har Gibberosor och inte Frontosor. Gör ett 50% vattenbyte och ha i 7 matskedar bikarbonat. Vid varje vattenbyte så har du minst i en matsked per 100 liter bytt vatten. Jag har alltid i 5 skopor även om jag bara byter 300 liter. Du behöver inte vara orolig varför de inte leker, Gibberosor är mycket svårare att få att leka än Frontosor. Om det leker så är de dessutom svåra att få att hålla tiden ut. Jag har fått 4st lekar på mina men bara lyckats att få yngel vid ett tillfälle. Då blev det 13 yngel. Jag miste 35st ägg vid förra leken pga att jag var tvungen att flytta karet för att jag skulle renovera rummet som karen står i. Hon lekte samma dag som karet flyttades

Jag ska göra så! Ska lägga 8 matskedar vid nästa byte sedan 1 matsked /100 😀tack verkligen för tipset! Jag har lite problem med fördelningen jag har köpt dom som 3+7 men jag har nog en känsla att det är 4+6 om inte 5+5 vill inte vända dom igen så fort o stressa upp dom. Det kanske är 3+7 trots allt Ja vetifan hoppas bara ja inte har för mycket hanar. Ska bifoga en video så småningom 😀 😀

Kommentar

Arbetssätt...