Multisar dör

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fistelfat
    Användare
    • June 2015
    • 2

Multisar dör

Hej!
    Har ett akvarie 175 L
    med följande fiskbestånd.
    6 Paracyprichromis brieni
    4 Neolamprologus caudopunctatus
    1 Altolamprologus calvus
    10 Lamprologus multifasciatus (nu bara 4 kvar)
    4 Apelsinciklider
    2 falsk gökmal.

Haft problem med dimmigt vatten och köpte ett uvfilter och apelsincikliderna för tre dagar sedan och nu har multisarna börjat dö som flugor.

Förloppet är följande.
    Sne rygg, kan inte simma rakt, ligger på marken chippar efter andan , dör.
    Vattenvärdna är bra , samt gjort vattenbyte.

Apelsincikliderna? kan det vara dem som jagar och är elaka? Detta vart en miss att köpa men butiken rekommenderade dem. Dessa kommer antagligen jag göra mig av med

Det jag kan komma på är fisktuberkolos som blivit triggat av apelsincikliderna?
    Senast redigerad av fistelfat; 02 June 2015, 13:30.
  • johho
    NCS Medlem

• March 2007
    • 1825

Nu tror jag du har kommit en bit på akvarister 2.0, så låter diskussionen fortgå där. Men finns säkert någon kunnig här inne som kan komma med tips också.

Kommentar

• Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

Jag undrar nu varför ska diskussionen fortgå på fb? Där hittar man ju inte fistelfats inlägg och man nu hittar det så är det borta på nolltid. Här kan man i alla fall hitta inlägget tom efter flera år.
      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• ThomasK
        Användare
        • January 2013
        • 286

Ahh, nu förstår även jag...innan Wilhelms inlägg förstod/visste jag inte vad som menades med akvarister 2.0.
        Men nu så.......så kan det bli när man inte har fb.
        Mvh Thomas

Kommentar

• Kawasa
          Användare
          • September 2012
          • 840

Ursprungligen postat av ThomasK
          Ahh, nu förstår även jag...innan Wilhelms inlägg förstod/visste jag inte vad som menades med akvarister 2.0.
          Men nu så.......så kan det bli när man inte har fb.
          Jag förstod inte alls vad som menades med akvarister 2.0 heller kan jag säga!! Tänkte länge och väl men kom banne mig inte alls på det.

EDIT: Jo fistelfat, precis som johho nämde tidigare så finns det många bra och kunniga akvarister här som kommer kunna komma med bra tips

EDIT2: Tog bort lite onödigt prat om forum på nätet
          Senast redigerad av Kawasa; 03 June 2015, 23:54. Anledning: För mycket prat om forum
          Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

Kommentar

• johho
            NCS Medlem

• March 2007
            • 1825

Nu syftade jag till min egen diskussion i ämnet, men så klart att det finns de här inne som också kan komma med tips och råd. Det var inte ett inlägg som syftade till facebooks kontra forumets funktionalitet.

Kommentar

• Kawasa
              Användare
              • September 2012
              • 840

Ok nu är jag med! Du har redan en tråd här som fistelfat redan kände till därav hänvisningen till akvarister 2.0. Jag trodde att eftersom fistelfat var ny på här på forumet kanske inte skulle förstå något, antagligen bara för att jag själv inte förstod ett dugg

Kommentar

• fistelfat
                Användare
                • June 2015
                • 2

Sambon som skrev på facebook själv har jag inte facebook.
                Nu har alla multisarna dött och även en Neolamprologus caudopunctatus .

Fiskarna svartnar när dem dör är väl den nyaste infon.

Allt lutar åt att det är fisktuberkolos, enda sättet att bli av med det är att avliva samtliga samt tömmat karet och sterilisera med klorin som jag förstått det?
                Senast redigerad av fistelfat; 05 June 2015, 17:29.

Kommentar

• Kawasa
                  Användare
                  • September 2012
                  • 840

Jättetråkiga nyheter! Hoppas att det inte är fisktuberkulos, denna bakterie kan även smitta människor. Jag kan tyvärr inte så mycket om fisksjukdomar. Hur snabbt fick de sned rygg? Började de inte med att matvägra? Hittade följande text gällande fisktuberkulos:

När det gäller fisktuberkulos så är det så att fiskar som blivit sjuka/visar symptom går ej att bota. Däremot kan fiskar som inte visar symptom leva som vanligt. Sjukdomen lär inte vara speciellt smittsam mellan fiskar. För att en fisk skall kunna smitta en annan lär det krävas att en osmittad fisk antingen äter av en död (smittad) fisk eller biter i sår på en smittad fisk. Därför borde det gå att bli av med sjukdomen genom att avliva alla fiskar som ser det minsta sjuka ut och sköta akvariet exemplariskt.

Kommentar

Arbetssätt...