De dvärgciklider jag gillar bäst.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TIC37
    Användare
    • May 2002
    • 45

    De dvärgciklider jag gillar bäst.

    Efter en diskussion i Akvariet som var på väg att byta ämne (Hur gör man en bakgrund, av Mohlin) så lägger jag ut ett litet inlägg om vad jag haft för dvärgciklider tidigare. Sysslar endast med Tanganyika numera.

    Fjärilsciklider är väl bland det första som kommer in i ett akvarium från sydamerika om man vill ha dvärgciklider men sen känner man att det lockar till mer och plötsligt vill man ha "alla". Har haft Apistogramma.Agassizii, A.Cacatuoides, A.Trifasciata och Laetacara Dorsigerus samt Nanacara Anomala.
    Tycker att de flesta av dessa är riktigt roliga men skall jag plocka ut någon favorit så blir det nog Dorsigerusen eller Nannacaran. De flesta Apistogrammorna är ju lite variation på samma tema så har man haft några arter så har man nästan sett alla. Lite tillyxat men det kändes så strax innan jag bytte till Tanganyikaciklider. De flesta går att hålla riktigt skapligt i ett torvfiltrerat sällskapsakvarium men vill man ha lek på dem så krävs det ofta lite mer av vattenkvaliteten. Vissa av Apistogrammorna vill ha ända ner till 5,5-6 pH och nästan destillerat vatten. Det blir ganska känsligt för det finns ingen buffringsförmåga i så mjukt vatten utan man riskerar ganska kraftiga svängningar i pH om man inte sköter det miutiöst.
    Det var lite det som fick mig att tänka om då jag inte körde eget osmosvatten utan endast jonbytade och köpte destillerat att blanda med. Blir lite dyrt om man skall hålla på i längden och alternativet att köpa en osmosanläggning som på den tiden kostade bortåt 6000 kr var inte det jag tyckte att jag hade råd med just då.

    Carpe Diem
    Carpe Diem
Arbetssätt...