Abborren?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    Användare
    • February 2003
    • 708

    #16
    Du kan ju slänga ut lite ris nu på ett lämpligt ställe i en sjö så har du garanterat abborre där nästa sommar, med förutsättning att det finns abborre i sjön=)


    MVH Martin

    http://m1.271.telia.com/~u27102612/

    Kommentar

    • salar
      Användare
      • June 2002
      • 227

      #17
      Fick många söta gäddor på 10-20cm när jag flugfiskade med nymf i en fjällsjö.Abborre har jag också fått på fluga så de är inte särskilt svårt att fånga dom.
      SALAR

      Kommentar

      • VäxaLätt
        Användare
        • August 2003
        • 75

        #18
        Ett annat bra sätt att fånga lagom med fisk är att lägga ut en ryssja nära stranden i typ en vassdunge och låta armen gå in mot land. På detta vis styrs de små fiskarna som simmar på grunt vatten in i ryssjan. Ryssjan kan därefter vittjas någon gång om dagen, vartefter de önskade fiskarna tages rätt på och resten sätts fria.

        Tänk dock på att fiske med redskap är otillåtet i de flesta svenska sjöar. Men den ty av fiske som beskrivs ovan brukar inte vara något problem såvida de inte missköts.
        Mvh Erik
        http://www.umea.akvarieforening.se

        Kommentar

        • abborre
          Användare
          • June 2002
          • 16

          #19
          Jag har några rötter, lite sten och ett gäng crinumlökar i akvariet. Jag har en dubbelramp, ett Eheim 2252 innerfilter och ingen värmare.'

          /Jens

          Kommentar

          • abborre
            Användare
            • June 2002
            • 16

            #20
            Jag använder ett Eheim innerfilter 2252, har en dubbelramp, ingen värmare. Inredningen består av finkornigt grus, några rötter, sten samt ett antal crinumlökar.

            Jens

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • January 2003
              • 4526

              #21
              Finns det någon sida där någon/några har kallvattensfiskar som "huvudämne"?
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Bilbo
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 1159

                #22
                Det där med att uppmana folk att lägga i risvasar till höger och vänster är inte bra. Det är bara markägaren/fiskevårdsföreningen som har rätt att göra/godkänna sådana ingrepp. Dessutom kan för många risvasar leda till sk. tusenbröder. Detta på grund av att det blir så mycket yngel/ungfiskar att de konkurrerar ut de stora och eftersom de är så många kan de inte få tillräckligt med mat för att växa sig stora, och med färre stora predatorer blir de små fiskarna ännu fler vilket i sin tur innebär att de blir ännu mindre osv.
                Rörigt eller hur? Men så skall det tydligen vara enligt vissa forskare.
                // Magnus Arvidsson

                Kommentar

                Arbetssätt...