960l Btn amazonas filtrering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jay
    Användare
    • April 2015
    • 4

    960l Btn amazonas filtrering

    Hej

    Jag ska starta upp ett 960 med btn amazonas och tänkte ha ett filter bakom bakgrunden med en pump. Jag har aldrig gjort ett sådant filter inna så tänkte kolla om man kunde få lite hjälp här ☺

    Jag har läst de flesta inlägge om detta ämnet men har lite oklarheter..Jag ska ha kuber av filter matta bakom btn samt en New Jet 3500 pump och nu till min fråga..räcker det med 3 st raster till 3500l/h flöde?..Just nu har jag 2 st på den högra sidan och en på den vänstra..Det jag har läst är att vissa säger att det är 400l/h på en rast och andra att dom klarar av över 1000l/h styck..detta är dom som är 60 mm i storleken

    Min nästa fråga är är det bättre att dra ner den ena pumpen till 3000 l/h och ha en till på 1000l/h i andra änden?

    Detta är nog grejjer som har diskuterats innan men uppskattar alla svar.
  • {_AquA_}
    Användare
    • February 2013
    • 1299

    #2
    Jag hade 1 rast och två innerfilter på 1100L i timmen innan.
    Rasten var kanske 5cm i diameter.
    // Nasser H

    Följ mina projekt:

    Tråd 1:
    https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
    Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

    Finns mer gott på följande sida!
    Min Zoon:
    http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

    Kommentar

    • ScreamingBroccoli
      Användare
      • March 2013
      • 231

      #3
      Jag har kört filter bakom en BTN Amazonas med ett enda 60mm raster som insug. Både med dubbla ytterfilter (Eheim 2050 + 2217) med angiven kapacitet på 1250 + 1000 l/h och nu med en ensam Eheim 1250 pump på 1250 l/h. Ytterfiltrena lär knappast ha dragit runt 2250 l/h med tanke på alla förluster, men det vart rätt strömt i karet och nu funkar det utan vidare med en pump som jag litar på ger 1250 l/h.

      Båda fallen fungerade/fungerar utmärkt så länge rastret är rent, men i takt med att det sätts igen blir det problem. Jag har löst det genom att se till att vattnet rinner över bakgrunden och ner på baksidan när vattennivån på framsidan bli för hög. Men det har bara hänt några få gånger då någon av karets innevånare fått för sig att möblera om och slita loss en massa växtblad som fastnat i rastret. I övrigt fungerar det bra utan att det rinner över även om rastret är täckt av lite skit.

      Kommentar

      • mrazster
        Användare
        • September 2014
        • 428

        #4
        Alternativt så ordnar så att du har både ett raster och ytavrinning på ena sidan av bakgrunden, eller bara ytavrinning. Dels så behöver du inte fundera på om det kommer igenom vatten så det räcker. Sedan så får du mer ytrörlese och du slipper eventuell /fett/protein hinna på ytan.
        1200 liter plywoodkar

        576 liter Ciklidarium !!

        Kommentar

        • Jay
          Användare
          • April 2015
          • 4

          #5
          Tack för alla svar!! Jag har lagt till 2 st raster så nu ska det räcka, kommer och fylla karet nästa vecka o då kommer jag veta säkert=)

          Kommentar

          • KJE
            Användare
            • December 2013
            • 24

            #6
            Jag har 2 st 60 mm raster samt en liten överrinningskam på cirka 2x8 cm till en pump på 2000 liter/timme och det fungerar riktigt bra, verkar finnas en hel del marginal för växtdelar och dylikt också
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • Freppo
              Användare
              • November 2014
              • 37

              #7
              Jag kör med 2 separata inlopp just utifall den ena sätter igen av olika orsaker. Men jag har gjort egna hål och limmat takfotsnät som är lite större hål/rutor än traditionella runda färdiga raster. Tidigare fick jag då o då igensättning och nästa att bakgrundens filtersystem gick torrt. Med det större rastret så är det aldrig minsta problem, MEN yngel kan dock ta sig igen. Fast då får dom en fri-zon bakom "gallret". Det är ett annat problem att lösa....

              Kommentar

              Arbetssätt...